Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk
En webbsajt för oss som spelar D&D på svenska.
2013-09-08
Nya bra idéer från 13th Age
Jag satt och läste i det nya d20-spelet 13th Age av Jonathan Tweet och Rob Heinsoo och där hittade jag en mycket intressant mekanism som jag valde att sno till Dunder&Drakar. I deras strider används en intensitetstärning ( escalation die ) som börjar på 0 och ökar med +1 varje runda tills den når maximala "6". Dels får alla spelarfigurer intensitetstärningens värde som fördel på alla sina attackslag och dels kopplar de dess aktuella värde till olika talanger i spelet. Den första användningen knycker jag rakt av, eftersom den är en perfekt tempostyrning för striderna. Dels blir det inte längre självklart att man inleder med det tuffaste man har (eftersom det är lättare att träffa med det om man väntar en stund) och dels blir striden dödligare för monstren ju längre den fortsätter, vilket borde närmast eliminera tråkig grind och mopping-up . Men dessutom har jag kopplat den till återhämtning av situationstalanger. Som någon påpekade, i D&D4-systemet kan man inte ha en strid mot två orchvakter. Första rundan; situationstalang, situationstalang, situationstalang, klart! Men om det inte är 100% att man återfår situationstalangerna efter en kort strid, blir läget ett helt annat. :) Med den här regeln blir chansen att återfå en given situationstalang så här: Seger i första rundan: 0% Seger i andra rundan: 33% Seger i tredje rundan: 55% Seger i fjärde rundan: 75% Seger i femte rundan: 88% Seger i sjätte rundan: 97% Seger i sjunde rundan: 100% Jag har inte provspelat det ännu, men känner ändå att det borde ge rätt inverkan. Plötsligt finns det taktiska avgöranden runt när man tar i med sina tuffare talanger. Diskutera på forumet...
Goda råd
Finns det något i spelet du undrar över? Skicka in dina frågor via denna länk. |
Forum
Vill du diskutera spelet? Eller läsa vad andra tycker och tänker om det? Teleportera in på forumet här. |
Bidrag
Har du skrivit något eget till spelet? Ett äventyr, en talang, ett knep eller kanske en helt ny klass? Varför inte skicka in det hit? |