Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk
En webbsajt för oss som spelar D&D på svenska.
2011-07-02
Matematik i D&D
Jag, och många med mig som spelar D&D, är ju mattenördar och ägnar sig gärna åt matematisk analys av regler. Speltestning är ju också viktigt, men mycket av grundmekaniken i ett spel går ju ofta att analysera matematiskt.
I Dunder&Drakar har jag ägnat mycket tid åt att fundera på grundläggande matematiska samband i spelet och hur man uttrycker dem enklare. Jag tog ju bort tvånget att ha separata ability modifiers som i originalet och jag försökte få bort matematiken från magiska prylar.
En liten diskussion på ENWorld fick mig att fundera på om man inte kan förenkla ytterligare. Det som föreslogs där i diskussionen var att ta bort alla ökningar av attackfördelar, färdighetsfördelar och försvar. Alltså ingen höjning av grundegenskaper, ingen halv grad på attack, färdighet och försvar, inga plus från magiska prylar, etc. I gengäld ökar man heller inte då monstrens värden med ökande grad.
Dock känns det lite billigt att en första gradens häxmästare kan göra sig osynlig för Orcus med en enkel Onda ögat. Normalt skulle han inte ha en chans att träffa, men utan sin gradhöjning av Vilja är ju Orcus sårbar även för attacker från förstagradare. Jag känner inte riktigt att jag vill ha det så - Orcus skall ha påtagligt högre Vilja än den lokala koboldprästen.
Men man kanske ändå kan vinna mycket på att förenkla ökningen av attackfördel, färdighetsfördel och försvar. Just nu ökar monster med hela sin grad och rollfigurer med halva sin grad. För att kompensera rollfigurerna har man ett sammelsurium av ökningar - från grundegenskaper, magiska prylar (eller mina förbättringsfördelar), knep och annat.
Tänk om man skippar alla de där diverse ökningarna - alltså ingen höjning av grundegenskaper, inga förbättringsfördelar (inbyggda eller via magiska prylar) och inga " math fix "-knep. Då skulle Orcus tappa 17 poäng Vilja, men fortfarande kunna skratta åt den där förstagradaren (om han inte slår "20"). Fördelarna är en mycket enklare matematik och dessutom möjlighet att ha lite större spännvidd på monstrens grader utan att det blir hopplöst att träffa dem.
Diskutera på forumet...
Goda råd
Finns det något i spelet du undrar över? Skicka in dina frågor via denna länk. |
Forum
Vill du diskutera spelet? Eller läsa vad andra tycker och tänker om det? Teleportera in på forumet här. |
Bidrag
Har du skrivit något eget till spelet? Ett äventyr, en talang, ett knep eller kanske en helt ny klass? Varför inte skicka in det hit? |