<span style="color: #883300; font-family: Quentin; font-weight: 400; font-size: 38px;">Dunder&amp;Drakar</span> <span style="font-size: 18px;">Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk</span> News List<![CDATA[En ny Kickstarter för Dunder & Drakar]]>2022-06-03
En expansion till basreglerna är på gång och en Kickstarter har redan startat. https://www.kickstarter.com/projects/oldtimer/dunder-and-drakar-ut-ur-dunklet-kom-de]]>
<![CDATA[En första version av rättelser till basreglerna]]>2022-04-24
Det är klart att allt inte kunde bli rätt. Men det finns rättelser att ladda ner här .]]>
<![CDATA[Basreglerna lanseras på GothCon]]>2022-04-15
Det är äntligen GothCon igen och Dunder & Drakar basregler är klara och finns att köpa på GothCon.]]>
<![CDATA[Kickstartern är i mål]]>2021-10-28
Kickstartern för Dunder & Drakar Basregler är nu i mål. Med bred marginal! Den fick 126 backare som bidrog med 40012 kr! Basreglerna beräknas finnas klara lagom till GothCon 2022 (15-17 april).]]>
<![CDATA[En Kickstarter-kampanj för basreglerna startad]]>2021-09-21
Nu ikväll har jag startat min Kickstarter-kampanj för Dunder&Drakar - basregler. Detta är min första egna Kickstarter, så jag kommer säkert att göra en massa fel. Själva reglerna har jag spelat med i fem-sex år nu i mina olika spelgrupper, så de känns stabila. Givetvis hittar man alltid på småsaker, som man vill ta med, men någon gång måste man ju sätta ner dem på pränt, så att andra kan få ta del av dem. Basreglerna kommer att ha full bredd (raser och klasser), men begränsade i höjd till grad 1-10 (heroiska nivån). Tanken är att Expertreglerna kommer att täcka grad 11-20 (legendariska nivån) och Mästarreglerna grad 21-30 (episka nivån). Utöver det, sparar jag lite regler - bakgrunder, multiklassning, hybridisering, etc - till ett senare supplement. Spelarens handbok till basreglerna kommer ändå att bli galet tjock.]]>
<![CDATA[Första äventyret för Sagan om den brinnande himlen]]>2019-04-23
Idag fick jag mina första exemplar av Rensningen av Portkjusa, det första äventyret till kampanjen Sagan om den brinnande himlen ( http://www.brinnandehimlen.se ). Naturligtvis jäklades allt med mig och de hann inte fram till GothCon. Men det kommer väl ett GothCon nästa år också.]]>
<![CDATA[Nya produkter. Äntligen!]]>2017-04-07
Två nya produkter är inskickade till tryckeriet. Ett Cthulhu-äventyr och ett Dunder&Drakar-äventyr. Cthulhu-äventyret är "Afrikas mörka hjärta" som jag skapade för och arrangerade på GothCon XXXII. "Tsamnor Koths glömda valv" är ett klassiskt D&D-äventyr skrivet av Michael Mearls som nu äntligen konverterats till Dunder&Drakar. Så här skriver jag i förordet: Året var 2003. Wizards of the Coast hade återupplivat Dungeons&Dragons med sin 3rd Edition och skapat ett helt nytt och dynamiskt marknadssegment med sitt d20 System och sina licenser OGL och D20STL. Nystartade företag, så som Goodman Games, hade börjat producera äventyr och material till d20 av hjärtans lust. Goodman Games kallade sin produktserie för Dungeon Crawl Classics och menade på att inget slår ett schysst grottkräl. Många frilansförfattare passade på tillfället att bli publicerade och göra sig ett namn, till exempel en man vid namn Michael Mearls. Han gick sedan vidare i karriären och är nu D&D Lead Designer hos Wizards of the Coast, men 2003 såg hans tredje publicerade äventyr dagens ljus i form av The Lost Vault of Tsathzar Rho. Vid denna tid hade kvarvarande resterna av Titan Games intresserat sig för d20 System och möjligheterna som OGL gav. d20 System Reference Document översattes till svenska och de äventyr som publicerades med 100% Open Gaming Content fick svensk text. The Lost Vault of Tsathzar Rho blev Tsamnor Koths glömda valv, lades upp som PDF på webbsajt... och glömdes bort av alla. Tills en glad entusiast som köpt Dunder&Drakar, hittade PDF:en, laddade ner den och försökte spela den med reglerna till Dunder&Drakar. Naturligtvis gav detta försök upphov till en mängd frågor, men gav oss även iden om att konvertera vår gamla översättning till Dunder&Drakar. Så här kan ni nu avnjuta ett gammalt gott grottkräl, skrivet av Michael Mearls och som var retro redan när det gavs ut för fjorton år sedan.]]>
<![CDATA[Titan Games på DriveThruRpg]]>2016-05-08
Från och med idag har Titan Games en sida på DriveThruRpg. Där kommer det att finnas PDF:er inom två olika produktlinjer, Dunder&Drakar och Titan-klassiker. Den sistnämnda är gamla godingar från 80-talet som vi fortfarande har rättigheterna till (nej, tyvärr, inte röda lådan) som mödosamt återskapats i elektroniskt format. Originalen består av mycket lim och gnuggisar, så det tar en stund att få ordning på varje produkt. Först ut inom Titan-klassiker är Tvillingbergen från 1983.]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar på GothCon XL]]>2016-03-25
Ännu ett GothCon då Titan Games fanns på plats på GothCon med Äventyrsspelet till försäljning. Tyvärr inte med så mycket nytt, men med löften om en massa kommande produkter.]]>
<![CDATA[Nu kan man köpa Äventyrsspelet här!]]>2015-05-07
Nu går det att köpa sitt exemplar av Äventyrsspelet i tryckt form. Klicka här för att komma till butiken. Det finns även några exemplar kvar av den första utgåvan som vi tryckte upp till GothCon XXXIX. Den kostar fortfarande en hundring (plus frakt) och är nästan identisk med den andra utgåvan. Mejla dunder@drakar.nu vid intresse för den.]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar på Gothcon XXXIX]]>2015-04-06
Det var kul att träffa folk och sälja Äventyrsspelet på GothCon. Även om Titan Games hade det minsta bordet, hade vi de trognaste fansen. Så jag kommer absolut att vara där nästa år igen och då med några äventyr till salu också.]]>
<![CDATA[Äventyrsspelet färdigt och tryckt!!]]>2015-04-02
Äntligen har jag kommit till mitt första delmål i projektet. Dunder&Drakar - Äventyrsspelet finns nu i tryck och kommer att säljas på GothCon.]]>
<![CDATA[WotC startar sin första publika speltest av D&D Next]]>2012-05-24
Idag startade den första publika speltesten av D&D Next (även kallat D&D 5e). Sin vana trogen hade Wizards förstås inte koll på sin IT-miljö, utan fortafarnde åtta timmar efter start är deras servrar helt nerlastade och möjligheten att få ner dokumenten därifrån är närmast noll. Tur att det finns peer-to-peer-teknik . :)]]>
<![CDATA[Sponsorkampanj för Dunder&Drakar]]>2012-02-19
I slutet av januari startade jag en sponsorkampanj för att möjliggöra att Dunder&Drakar blir något mer än bara en PDF-länk på min hemsida. Läs mer på http://www.indiegogo.com/DunderDrakar Kampanjen pågår i första hand fram till slutet av mars, för att jag skall kunna fatta ett beslut om det är möjligt att visa upp något på GothCon i april.]]>
<![CDATA[Äventyrsspelet färdigt?]]>2011-11-27
Nu har jag filat och filat på manuset tills jag tror att det snart går sönder. Min senaste stora regeländring var att byta plats på Intelligens och Visdom, så att Händighet/Visdom är det som påverkar Reflexer och Pansarklass, medan Intelligens/Utstrålning påverkar Vilja. Prästerna blir glada, medan magikerna blir ledsna. Dock tycker jag att saker hänger ihop bättre på det viset. Jag kan säkert fortsätta att fila på reglerna i all evighet, men nu känns det som om jag borde ta mig i kragen och skapa en PDF som man kan skicka till Publit eller någon liknande Print-On-Demand. Det finns ju lite utrymme kvar (upp till 100 sidor) för lite goda råd till spelledaren eller något sådant, men reglerna känns stabila. Är det någon som läst igenom reglerna och har några kommentarer? Något jag har glömt att förklara? Något som är otydligt? Övertydligt? Kommentera gärna i tråden i forumet i så fall.]]>
<![CDATA[Äventyrsspelet tar form]]>2011-08-23
Eftersom ingen protesterade mot (eller ens kommenterade) mina drastiska förändringar av de grundläggande siffervärdena i spelet, har jag bestämt mig för att gå vidare med dem. Jag har dessutom slagit samman spelarens bok och spelledarens bok till en enda regelbok. På det viset skulle man kunna producera den som Print-On-Demand och faktiskt äntligen ha D&D på svenska i tryck igen efter 25 år.]]>
<![CDATA[Alternativ version av Äventyrsspelet]]>2011-07-11
Uppmuntrad av mina tankar om matematiken i D&D, satte jag mig ner och gjorde en ny version av böckerna till Äventyrsspelet. Det känns rent matematiskt som en bättre modell, men känns det bra att spela? Den första skillnaden är att uppskalning av attackfördel och försvarsvärden följer i princip en och samma modell för både spelarfigurer och monster. Båda ökar sina värden med halva graden. Därutöver ökas spelarfigurernas värden indirekt av att deras grundegenskaper ökas vid grad 4,8,11,14,18,21,24 och 28 (även om bara den första höjningen syns i Äventyrsspelet) och monstrens värden ökar med 1 vid grad 6, 11, 16, 21, 26 och 31. Det blir nästan helt identisk progression – åtminstone nära nog. Den andra skillnaden är att jag baserat om grundegenskaperna så att de börjar på 0 istället för på 8. Från början slog man ju fram sina grundgenskaper med 3t6 och då var ju skalan logisk, men nu när man köper egenskaperna finns det ju bara nostalgiska skäl till att börja räkna från 8. Genom att börja på 0 istället får jag lättare att använda grundegenskapernas värden. Men känns det fortfarande D&D? Diskutera på forumet...]]>
<![CDATA[Matematik i D&D]]>2011-07-02
Jag, och många med mig som spelar D&D, är ju mattenördar och ägnar sig gärna åt matematisk analys av regler. Speltestning är ju också viktigt, men mycket av grundmekaniken i ett spel går ju ofta att analysera matematiskt. I Dunder&Drakar har jag ägnat mycket tid åt att fundera på grundläggande matematiska samband i spelet och hur man uttrycker dem enklare. Jag tog ju bort tvånget att ha separata ability modifiers som i originalet och jag försökte få bort matematiken från magiska prylar. En liten diskussion på ENWorld fick mig att fundera på om man inte kan förenkla ytterligare. Det som föreslogs där i diskussionen var att ta bort alla ökningar av attackfördelar, färdighetsfördelar och försvar. Alltså ingen höjning av grundegenskaper, ingen halv grad på attack, färdighet och försvar, inga plus från magiska prylar, etc. I gengäld ökar man heller inte då monstrens värden med ökande grad. Dock känns det lite billigt att en första gradens häxmästare kan göra sig osynlig för Orcus med en enkel Onda ögat. Normalt skulle han inte ha en chans att träffa, men utan sin gradhöjning av Vilja är ju Orcus sårbar även för attacker från förstagradare. Jag känner inte riktigt att jag vill ha det så - Orcus skall ha påtagligt högre Vilja än den lokala koboldprästen. Men man kanske ändå kan vinna mycket på att förenkla ökningen av attackfördel, färdighetsfördel och försvar. Just nu ökar monster med hela sin grad och rollfigurer med halva sin grad. För att kompensera rollfigurerna har man ett sammelsurium av ökningar - från grundegenskaper, magiska prylar (eller mina förbättringsfördelar), knep och annat. Tänk om man skippar alla de där diverse ökningarna - alltså ingen höjning av grundegenskaper, inga förbättringsfördelar (inbyggda eller via magiska prylar) och inga " math fix "-knep. Då skulle Orcus tappa 17 poäng Vilja, men fortfarande kunna skratta åt den där förstagradaren (om han inte slår "20"). Fördelarna är en mycket enklare matematik och dessutom möjlighet att ha lite större spännvidd på monstrens grader utan att det blir hopplöst att träffa dem. Diskutera på forumet...]]>
<![CDATA[Ny betaversion av Spelarens bok till Äventyrsspelet]]>2011-06-24
Nu har jag gått igenom Spelarens Bok med luskam och hoppas att jag har hittat alla konstigheter. Jag har också strukit bort en del avsnitt för att förenkla och förkorta reglerna.]]>
<![CDATA[Spelvärlden Pangea]]>2011-06-13
Jag har haft min spelvärld i skissform ganska länge nu, men det är lika bra att lägga ut det som finns och försöka komplettera efter hand. Lite geografi, lite historia och en mytisk skapelseberättelse. Här är Pangea .]]>
<![CDATA[Äntligen en nybörjarvariant av 4Ever Fantasy]]>2011-04-07
Nu har jag tagit en kopia på det gamla Äventyrsspelet (till 3e) och gjort om det till samma regler som 4Ever Fantasy. Fyra raser och fyra klasser, färre talanger och knep, men annars i stort sett samma som Rollspelet. Det omfattar graderna 1 till 5 och det finns drygt 70 monster i spelledarboken. Samtidigt finns samma monster till påseende i Monstervalvet (som man hittar under menyn "Tillbehör") där man även kan ändra grad på alla monster. Hoppas någon får glädje av detta medan jag gör klart basreglerna till Rollspelet.]]>
<![CDATA[Är det här den tredje eller fjärde striden idag?]]>2010-03-13
Det irriterar mig när ett spelsystem ger mig en massa bokföring i onödan. Ju mindre man behöver bokföra och hålla ordning på, desto mer hjärnkapacitet får man över till rollspelande. I D&D 4Ever Fantasy finns det något som kallas "etappmål". Varje gång man har tagit sig igenom två situationer, har man passerat ett etappmål. Tanken med detta är att få spelarna att vilja försätta liite till ("vi skall bara...") innan man tvingas dra sig tillbaka för en god natts sömn. Det är ju en bra tanke, men genom att bara belöna varannan strid (eller annan situation), skapas det ett behov av att bokföra antalet strider. Det är ingen stor grej, men varje extra bokföring sliter på hjärncellerna. Så vad är det man får vid ett etappmål? Jo, tre saker: Ett hjältepoäng En extra daglig kraft hos sina magiska föremål Vissa magiska saker blir starkare efter första etappmålet Punkt 2 har jag redan utsett till slaktoffer sedan tidigare. Regeln är alltså att man bara kan aktivera ett begränsat antal dagliga krafter hos sina magiska föremål och att varje etappmål ger fler tillfällen. Varje föremåls dagliga kraft är ju fortfarande bara tillgänglig en gång per dag, men för att man inte skall ha en stuvarsäck full med magiska saker och byta varje gång man förbrukat ett föremål, har man denna begränsning. Fast, som sagt, har jag redan tänkt att slakta denna. Möjligtvis ersätta den med en enkel begränsning per situation, men för min egen del har jag aldrig känt att just detta är ett problem. Punkt 1 skulle ju kunna ersättas med att man får ett hjältepoäng efter varje situation, men då får man ju dubbelt så många hjältepoäng. Så en lösning på detta kan ju vara att skapa andra sätt att använda sina hjältepoäng på och därmed locka spelarna att slösa dem på annat än extra handlingar i striderna. Punkt 3 kan ju vara just något sådant. Istället för att vissa magiska saker blir starkare efter första etappmålet, kan ju de flesta magiska saker bli lite starkare om man spenderar ett hjältepoäng samtidigt som man använder dess (dagliga) kraft. En teleportationsring som tillåter dig att teleportera 5 meter, kanske tillåter 10 meter om du spenderar ett hjältepoäng. Sådana saker. Vad tror ni om det? Är det bara jag som hatar onödig bokföring? Diskutera på forumet...]]>
<![CDATA[Varför magiska svärd inte är +1 längre]]>2010-01-30
Sedan den allra första versionen av D&D har det funnits magiska svärd +1 . Man finner ett magiskt vapen och plötsligt har man +1 på attack- och skadeslag. Härligt. Men om spelet skall vara roligt får man inte ha för lite eller för mycket plus på tärningen. Om man antar att en lagom nivå är att man lyckas på "10" med sin t20 mot en jämbördig utmaning, så spelar ju dessa magiska vapen en viktig roll. Huruvida en 29:e gradens krigare har ett svärd +6 eller en helt vanlig yxa gör ju en enorm skillnad. För att inte tala om skillnaden mellan att ha en rustning +6 eller inte. Så spelet är kalibrerat runt att rollfiguren har magiska föremål som ger förbättringsfördelar på attackslag, skadeslag, PK och övriga försvar. Om en 29:e gradens krigare behöver "10" för att träffa en jämbördig motståndare, och denna behöver "10" för att träffa med sina motattacker, måste denne krigare ha sina magiska föremål. Utan sitt svärd och sin rustning flyger de nödvändiga siffrorna plötsligt iväg till "16" för att träffa och "4" för att bli träffad. Men detta nödtvång att dela ut magiska saker, omöjliggör många intressanta scenarior. En kampanj där magiska skatter är sällsynta, till exempel. Men även enklare saker som att hjälten blir tillfångatagen och måste använda de vapen han hittar under rymmningsförsöket. Eller att han hittar en svärd som är viktigt för historien och inte borde bytas ut bara för att dess +2 börjar bli lite för dåligt. Dessutom låser man fast rollfigurerna i sina val av utrustning. En härförare kanske vill spendera ett knep för att träna sig på fjällpansar, men om han har en ringbrynja +2 , är han inte speciellt motiverad att byta ut den mot ett normalt fjällpansar. En rackare med kortsvärd i högerhanden och dolk i vänsterhanden (för att kunna välja mellan lite mer skada eller bättre träffsäkerhet) behöver hitta två olika magiska vapen hela tiden. Eller en jägare med två vapen. Eller en präst med stridklubba och helig symbol. Och så vidare. Traditionen med magiska svärd +1 i D&D är 35 år gammal, men det är dags att bryta den. Så i D&D 4Ever Fantasy finns det inte längre svärd +1 . Magiska föremål har inga förbättringsfördelar på attackslag, skadeslag, PK och övriga försvar. Istället erhåller rollfiguren dessa fördelar automatiskt med ökande grad. Plötsligt är det personen och inte saken, som gör skillnad. Givetvis finns det fortfarande magiska svärd, men de har andra egenskaper och krafter än att ge +1. Intressanta och kul egenskaper som man mycket väl kan vilja ha kvar i 29 grader framåt. För de spelledare som är traditionalister och inte gillar detta, är det en enkel sak att lägga tillbaka förbättringsfördelarna på sakerna igen. Vapen har förbättringsfördelar på attack och skada. Pansar har förbättringsfördelar på PK och halsprydnader har förbättringsfördelar på övriga försvar. Men prova gärna på det nya sättet först. Ni kommer nog att bli överraskade över hur mycket lättare det känns. Diskutera på forumet...]]>
<![CDATA[Figurblankett till D&D 4Ever]]>2009-01-05
Och nu finns det en figurblankett (vad vissa kallar ett rollformulär) för Dunder&Drakar 4Ever Fantasy att ladda ner här.]]>
<![CDATA[Några artiklar om D&D 4Ever]]>2009-01-02
Jag knåpade ihop några artiklar om vad som är nytt i D&D 4Ever och placerade här]]>
<![CDATA[Ny sajt för Dunder&Drakar]]>2009-01-01
Sajten har nu gjorts om helt och bor numera på en ny (och lättare att komma ihåg) adress.]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar 4Ever Fantasy]]>2008-12-31
Tyvärr blev det ju ingen fortsättning på OGL från Wizards, utan en återgång till gamla tiders slutna spelsystem. Men jag kan ju fortfarande använda OGL och Dunder&Drakar till att göra ett rollspel som är likt D&D 4E. Och jag kan kalla det Dunder&Drakar 4Ever Fantasy. Det är alltså en ny generation av Dunder&Drakar, där reglerna har inspirerats av de förändringar vi har sett i D&D 4E. Den här gången är det dock ingen regelrätt översättning (eftersom det inte finns någon OGL för 4E), utan min egen vidareutveckling av reglerna i d20 SRD (dvs D&D 3.5). Det finns många likheter med D&D 4E, men också många skillnader. En stor skillnad är att jag betar av bredden först och höjden sedan. Alltså kommer basreglerna först med regler för grad 1-10, men med alla klasser och raser från gamla D&D (samt några nya). Därefter kommer det expertregler med grad 11-20 samt mästarregler med grad 21-30. Jag kommer därmed att avsluta utvecklingen av den nuvarande versionen av Dunder&Drakar. Jag skall lägga ut en PDF med alla monster, men sedan lär det inte bli mer av den versionen. I mina egna kampanjer har jag redan helt gått över till Dunder&Drakar 4Ever Fantasy. Jag hoppas att folk kommer att gilla den. I mina kampanjer har de nya reglerna redan gett upphov till en liten renässans i spelandet.]]>
<![CDATA[E. Gary Gygax, skaparen av Dungeons&Dragons, dog idag.]]>2008-03-04
Jag fick nyss veta att E. Gary Gygax, skaparen av Dungeons&Dragons, dog idag i sitt hem i Lake Geneva. Det får en att stanna upp och tänka på hur mitt liv hade sett ut om han inte hade funnits. En ofattbar tanke. Tack för allt, Gary.]]>
<![CDATA[Tänk vad två månader går snabbt.]]>2008-02-24
Tänk vad två månader går snabbt (eller nästan två månader). Jag ser att jag inte har ägnat en minut åt att göra klart Efter Atlantis, så jag tänkte att om jag lägger ut det jag har just nu, så kanske jag får kommentarer och uppmuntran som ger mig energi att göra klart projektet. Kan det vara så?... Så här har ni nu ett första utkast till rollspelet Efter Atlantis – ett Conan-rollspel på svenska. Jag har också gjort ett nytt forum som man kan skriva kommentarer på.]]>
<![CDATA[Okej, ett år har gått sedan jag skrev här senast.]]>2008-01-02
Okej, ett år har gått sedan jag skrev här senast. Inte bra. Så vad har jag gjort under året? På GothCon XXXI spelledde jag Conan-äventyret Elefanttornet med de regler som jag trodde skulle bli rollspelet Efter Atlantis. Och visst fungerade de hjälpligt, men jag kände att jag kunde göra bättre ifrån mig. Om jag nu skall göra ett Conan-rollspel baserat på Dunder&Drakar, så måste det kännas bra. När jag så läste reglerna till Star Wars: Saga Edition såg jag vad som behövde göras. Enklare, snabbare regler. Conans värld är snabb, kraftfull och färgstark och inte en simulering. Så jag satte mig ner och ändrade... och ändrade... och nu tror jag nog jag har det på plats. Det är fortfarande baserat på Dunder&Drakar, men lånar idéer från D&D4. Snart i en PDF nära dig. På tal om D&D4, så tyder allting på att det blir en SRD även av den, så jag lär kunna göra ett Dunder&Drakar 2. Den här gången kanske jag skall hålla mig mer exakt till originalet (förutom att göra det metriskt – jag står inte ut med fötter i mitt rollspelande). I varje fall blir det inget med det förrän efter sommaren. Till sist – ett nytt år har inletts (igen) och sedan i tisdags (1 jan) tillhör historierna om Cthulhu och de andra hemskheterna här i Europa inte längre någon enstaka person eller företag. Det har nu gått 70 år sedan Howard P. Lovecrafts tragiska bortgång i cancer och upphovsrättens skyddstid har äntligen löpt ut. För att fira detta har jag start en ny websajt om Cthulhu , som både skall samla Lovecrafts alla berättelser och även publicera ett rollspel (på svenska) som tar sin inspiration direkt från hans berättelser.   Jag hoppas det finns fler Cthulhu-älskare som gläds med mig åt att dessa mörka varelser äntligen är fria.]]>
<![CDATA[Conan och Hyborien]]>2007-01-05
Ett nytt år har inletts och sedan i måndags (1 jan) tillhör historierna om Conan barbaren här i Europa inte längre någon enstaka person eller företag. Det har nu gått 70 år sedan Robert E. Howards tragiska självmord och upphovsrättens skyddstid har äntligen löpt ut. För att fira detta har jag start en ny websajt om Conan och Hyborien , som både skall samla Howards alla Conanberättelser och skapa nytt material utifrån hans berättelser – främst då material relaterat till rollspel förstås. Jag hoppas det finns fler Conan-älskare som gläds med mig åt att vår älskade barbar äntligen är fri.]]>
<![CDATA[Nu har jag kommit ännu längre med Monsterprojektet.]]>2006-12-10
Nu har jag kommit ännu längre med Monsterprojektet och har konvererat stora delar till svenska. Vi närmar oss faktiskt en Bok 3 till sist, tro det eller ej.]]>
<![CDATA[Okej, den som tiger samtycker, säger man ju.]]>2006-08-08
Okej, den som tiger samtycker, säger man ju. Och eftersom ingen hade några synpunkter om mitt förslag på att ändra reglerna för formändring (igen), så har jag genomfört det nu. Därför finns det nu nya versioner av Bok 1 och Bok 2 att ladda ner. Har ni nyss laddat ner och skrivit ut versionen innan, så finns ju fortfarande särtrycken att använda istället för att skriva ut alltihop igen. Nu skall jag låta bli Bok 1 och 2 ett tag, och ägna mig helhjärtat åt Monsterprojektet och Bok 3. Förutom att jag skall köra lite D&D med vännerna också... och börja jobba igen på måndag... tur att det finns nätter.]]>
<![CDATA[Inte speciellt många kommentarer om varken monster eller formändringsmagi]]>2006-08-04
Inte speciellt många kommentarer om varken monster eller formändringsmagi... Nåja, jag har ändå ägnat ett antal timmar åt att fundera över det här med formändring. Eftersom det nya monsterformatet inte kategoriserar specialförmågor i specialattacker och särdrag längre, verkar det inte vettigt att formändringsreglerna hänvisar till dessa begrepp. Dessutom leder uppdelningen till en del mindre logiska saker. Alltså har jag ett förslag om att ändra reglerna för formändring igen (och därmed formlerna). Mitt förslag om nya regler för formändring innebär att byta form inte erhåller några extraordinära specialförmågor alls och att anta form erhåller formens samtliga extraordinära specialförmågor. Jag har även framställt ett särtryck av formändringsformlerna (jag lade även till en mäktig omdaning på formelgrad 6), så att ni kan bedöma förslaget bättre. Är det nu någon som ser något obalanserat och spelförstörande, så får ni gärna dra iväg ett mail eller posta i forumet om det. Om inget väldigt negativt framkommer, lär jag göra en ny version av Bok 1 och Bok 2 efter helgen.]]>
<![CDATA[Nu har jag kommit en bra bit på väg med Monsterprojektet.]]>2006-07-30
Nu har jag kommit en bra bit på väg med Monsterprojektet , men inte fått någon feedback alls. Hmm, det kanske inte är någon som läser det här längre. Trots denna hemska misstanke passade jag på att göra klart version 0.37 av Bok 2. Det fanns ju lite löjliga missar bland klassernas formellistor och en formel saknade uppgift om tidsåtgång. Men framförallt gick jag igenom formlerna förvandla saker , förändra sig själv , olycksbringande omdaning , omdaning och omforma sig själv för att se till att de stämmer med reglerna för formändring i Bok 1. Som ni kanske vet har WotC gett upp när det gäller polymorph och relaterade formler. De kommer inte med nya rättningar, har strukit formlerna ur sin kampanj Mark of Heroes och rekommenderar att man tar bort dem ur sin egen kampanj. Varför? Jo, för att de inte kan komma på hur man skall hindra folk att hitta övermäktiga varelser att förvandla sig till. Jag tänkte dock inte ge upp lika lätt, utan tror fullt och fast att problemet ligger i att man kopplat formlernas begränsningar till antal LT istället för det mer uppenbara UG. Den uppmärksamme läsaren av Monster Manual IV kanske har noterat att kunskapsfärdigheternas förmåga att avslöja detaljer om en varelse man möter nu är kopplad till UG och inte LT. ('Jo, den där fjärilen är en Calephelis muticum , men den där fyrbenta stora saken som går och betar gräs därborta och råmar, det vete sjutton.') Så varför inte lösa problemet med omdaning på samma sätt? Jag satte alltså förändra sig själv till halva kastargraden (max UG 3) och baserad på byta form (så ingen hårdhud av den längre), omdaning till halva kastargraden (max UG 8) och baserad på anta form, samt förvandla saker och omforma sig själv till hela kastargraden (max UG 15 respektive 25) och baserade på anta form. Jag tror att de inte kan missbrukas på samma sätt längre. Om någon inser var jag har tänkt fel i detta (och varför inte WotCs alla designers redan har kommit fram till detta), får ni gärna skriva en post i forumet om det. Om man vill kolla in just dessa fem formler lite närmare, så har jag gjort särtryck av dem (länkar ovan).]]>
<![CDATA[Man skall ju inte sälja skinnet innan varbjörnen är skjuten.]]>2006-07-23
Man skall ju inte sälja skinnet innan varbjörnen är skjuten. Bara för att det blev semester, blev det också så varmt att det är omöjligt att sitta inne vid datorn utan en uthärda elementen ... och just den formeln har jag inte ens på pergament. Men nu i helgen blev det ju lite svalare, så jag gav mig på Monsterprojektet igen. För att någonsin bli klar med Bok 3 och alla dessa jämrans monster, har jag konverterat monsterfilerna från SRD till en databas. Nu håller jag på och snyggar upp all rådata och verifierar så att allt kom med. 'Varför då', undrar ni säkert. 'Varför skulle det gå snabbare på det viset?' Nja, snabbare går det kanske inte, men förutom att göra jobbet roligare (ja, jag inser att bara en datanörd kan tycka att en databas gör jobbet roligare), så ger det mig två fördelar. Den första är att jag enkelt kan formatera upp texten som jag vill, och jag vill helst formatera den som i Monster Manual IV (har ni inte kollat in det formatet ännu, så köp boken eller läs James Wyatts artikel här . Den andra anledningen är förstås möjligheten att skapa nya verktyg. Tänk er en sökbar monsterdatabas. Inte bara en lista över vilka monster som finns på vilken UG, utan saker som 'vilka monster har skadereducering 10/magi?' eller 'vilka monster är extra känsliga för kyla?' Visst vore det smaskens? Och allt på en hemsida nära er... Så om folk nu gärna vill hjälpa till i den klibbiga sommarvärmen, så får ni gärna kolla in Monsterprojektet efter hand som det växer, och berätta för mig vad som blivit fel vid konverteringen. Med lite tur och mycket hjälp borde jag kunna få detta färdigt rätt snart. Och då har vi Bok 3 till Dunder&Drakar som i en liten ask!]]>
<![CDATA[Det är skönt med semester.]]>2006-07-02
Det är skönt med semester. Man får en massa energi att använda till rollspel och mitt fall resulterade detta i en ny version (0.38) av Bok 1. Dessutom fixade jag tre särtryck ur boken för de sidor som jag själv gärna har utskrivna separat. Nu får vi se om energin håller i sig. Den viktigaste förändringen i version 0.38 är väl att jag tagit tag i reglerna för formändring. Inga andra regler har väl ändrats så ofta i den amerikanska förlagan och jag misstänker att de flesta har gett upp om att kunna hänga med. Inte ens sammanställningen på deras egen hemsida stämmer ju med den senaste utgivan av Errata . Jag hoppas att min sammanställning åtminstone är konsistent. Jag skall fixa en ny version av Bok 2 också, där dessa ändringar slår igenom på formlerna. Jag skapade förresten ett eget menyval för de två verktyg jag har än så länge (det kommer säkert fler) och ett annat menyval för mina osammanhängade tankar för de som vill läsa dem.]]>
<![CDATA[Äntligen sommar och semester.]]>2006-07-01
Äntligen sommar och semester. Det måste firas med en ny liten hjälpsida för att slumpmässigt skapa en formelsamling för en magiker i D&D.]]>
<![CDATA[Regelvarianter och Pangea]]>2006-04-01
Nej, det är inte ett aprilskämt. Jag har faktiskt börjat samla ihop lite regelvarianter som jag själv gillar och börjat lägga ut dem här. Den första varianten är hjältepoäng, vilket är ett trevligt sätt att ge spelarnas rollfigurer den där lilla extra möjligheten att utföra stordåd i rättan tid. Dessutom har jag börjat med några första stapplande steg mot att skapa en egen spelvärld, Pangea .]]>
<![CDATA[D&D Online]]>2006-03-20
Givetvis var jag tvungen att testa D&D Online när det nu kom ut, så stunderna framför datorn har mest ägnats åt att utforska Stormreach. Men nu har jag äntligen skärpt till mig och lagt ut version 0.37 av Bok 1 och version 0.36 av Bok 2. Det börjar kännas som om dessa två böcker börjar bli färdiga för en snygg layout.]]>
<![CDATA[Tsamnor Koths glömda valv]]>2006-01-22
Nu har jag äntligen fått klart (tusan vad svårt det är att rita bra kartor) ett bra nybörjaräventyr. Tsamnor Koths glömda valv är ett äventyr för första gradens rollfigurer skrivet av Michael Mearls.]]>
<![CDATA[Nu undrar ni säkert varför satjen var stängd en stund igår.]]>2006-01-08
Nu undrar ni säkert varför satjen var stängd en stund igår. Ingenting ändrades ju? Jo, jag uppgraderade lite saker på servern och passade på att skriva om en del i koden för forumet. Jag fick bort en hel del buggar och skapade förhoppningsvis inte alltför många nya. Däremot blev det inga nya rollspelsgrejer den här helgen. Sorry!]]>
<![CDATA[En lista över gudar som man kan använda i D&D.]]>2006-01-04
Nej, det är inget nyårslöfte, utan kanske ett litet försök att ta igen för att det blev så lite gjort med D&D under 2005. Så här får ni nu en lista över gudar som man kan använda i D&D. Har man präster med i spelet, behöver man ju gudar. Och har man gudar, behöver man ju en mytologi. Och har man en mytologi, behöver man ju en spelvärld...]]>
<![CDATA[Så här på årets sista dag har jag knåpat ihop en liten hjälpsida.]]>2005-12-31
Så här på årets sista dag har jag knåpat ihop en liten hjälpsida för att beräkna risknivå och erfarenhetspoäng (och lämplig mängd skatter) för en grupp med monster i D&D.]]>
<![CDATA[Äventyren från GothCon XXVIII och XXIX.]]>2005-07-10
Efter skrämmande lång tid, en aning solsting och en stor dos Iron Maiden packade jag ihop äventyren från GothCon XXVIII och XXIX och gjorde dem tillgängliga för nerladdning. Så varsågoda och hämta ner fortsättningarna på Flamarions Testamente, den andra och tredje delen av En vintersaga, Döden bär vita slöjor och Det som göms i tö . Så nu finns det alltså tre hela äventyr upplagda på äventyrssidan.]]>
<![CDATA[Färdigheter i Äventyrsspelet]]>2005-05-15
Efter lite speltester och funderande har jag kommit fram till att uppdelningen av färdigheter i klassfärdigheter och främmande färdigheter blev onödigt komplicerat i Dunder&Drakar - Äventyrsspelet, så jag har tagit bort möjligheten att träna sig i annat än klassfärdigheter. För att kompensera vissa effekter av detta (som att fyra kunskapsfärdigheter samt färdigheten Vildmarkskännedom blev omöjliga att träna sig på alls och att en mänsklig trollkonstnär med Int 18 kunde lära sig sju färdigheter, men klassen hade bara sex klassfärdigheter) har jag gett trollkonstnärer Diplomati som klassfärdighet (borde de inte ha haft den ändå?) samt lagt till ett knep (Bred träning) som gör två valfria färdigheter till klassfärdigheter. Detta medförde lite förändringar i Spelarens Bok samt på figurblanketten, så de är nu uppdaterade.]]>
<![CDATA[Och nu finns det även en figurblankett till Dunder&Drakar - Äventyrsspelet.]]>2005-05-08
Och nu finns det även en figurblankett till Dunder&Drakar - Äventyrsspelet.]]>
<![CDATA[Efter mer än två år har jag till sist gjort klart Dunder&Drakar - Äventyrsspelet.]]>2005-03-10
Efter mer än två år har jag till sist gjort klart Dunder&Drakar - Äventyrsspelet . Det är ett nybörjarrollspel som borde passa perfekt för att få nya utövare i vår hobby. Och det är helt kompatibelt med Dunder&Drakar - Rollspelet.]]>
<![CDATA[Och nu finns en liten PDF med ett urval av (63) monster.]]>2004-11-28
Och nu finns en liten PDF med ett urval av (63) monster. Något att sätta tänderna i så länge.]]>
<![CDATA[En ny version av Bok 1 finns nu.]]>2004-08-29
En ny version av Bok 1 finns nu. Den innehåller främst lite mer text runt raserna och klasserna, samt rasvarianter och en schysst tabell över alla knep.]]>
<![CDATA[Jag har börjat på Bok 3 på allvar nu, men det kommer ju att ta ett tag.]]>2004-07-25
Jag har börjat på Bok 3 på allvar nu, men det kommer ju att ta ett tag. Så jag tänkte att jag kan ju lägga ut lite monster här allteftersom de blir klara. Kolla in här och se om ditt favvo-monster är på gång snart.]]>
<![CDATA[Och där var Bok 2 av Dunder&Drakar - Rollspelet klar]]>2004-05-06
Och där var Bok 2 av Dunder&Drakar - Rollspelet klar och uppdaterad till version 3.5. Den som väntar på något gott... Nu återstår bara formellistorna, sedan kan jag äntligen ge mig i kast med Bok 3 på allvar.]]>
<![CDATA[Nu har det varit tyst länge nog här.]]>2004-03-20
Nu har det varit tyst länge nog här. Jag har i alla fall nästan fått klart Bok 2 (saknas bara att rätta till formellistorna och göra en sista avputsning) och har gett mig sjutton på att den skall finnas klar innan GothCon .]]>
<![CDATA[Snokande Snubbar. "Mer än bara ännu ett virtuellt husdjur."]]>2003-12-24
Och nu... något helt annat. Under "Blandat kul" hittar ni ett roligt tidsfördriv så här i juletid. Snokande Snubbar. "Mer än bara ännu ett virtuellt husdjur." Med stort tack till Jeff Mills på Dimensions Game Software som gett mig möjlighet att presentera dem på svenska.]]>
<![CDATA[Regler för andra existensplan till Bok 1]]>2003-12-14
Regler för andra existensplan till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som en separat PDF. Därmed är samtliga delar av version 3.5 översatta och klara och en version 0.35 av Bok 1 ligger ute.]]>
<![CDATA[Regler för episka rollfigurer till Bok 1]]>2003-12-07
Regler för episka rollfigurer till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som en separat PDF och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1.]]>
<![CDATA[Knepet Förbättrad förtrogen till Bok 1]]>2003-12-03
Knepet Förbättrad förtrogen till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som en separat PDF och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1.]]>
<![CDATA[Tilläggsklasserna Vandrare, Trolleriteurgist och Mirakelverkare till Bok 1]]>2003-11-30
Tilläggsklasserna Vandrare, Trolleriteurgist och Mirakelverkare till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som separata PDF:er och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1. Därmed är alla tilläggsklasser översatta och klara.]]>
<![CDATA[Tilläggsklassen Hierofant till Bok 1]]>2003-11-29
Tilläggsklassen Hierofant till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som en separat PDF och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1.]]>
<![CDATA[Tilläggsklassen Sejderiddare till Bok 1]]>2003-11-28
Tilläggsklassen Sejderiddare till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som en separat PDF och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1.]]>
<![CDATA[Tilläggsklassen Duellant till Bok 1]]>2003-11-27
Tilläggsklassen Duellant till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som en separat PDF och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1.]]>
<![CDATA[Tilläggsklassen Drakfrände till Bok 1]]>2003-11-26
Tilläggsklassen Drakfrände till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet ligger nu som en separat PDF och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1.]]>
<![CDATA[Några av de saknade delarna till Bok 1 finns nu för nerladdning.]]>2003-11-25
Några av de saknade delarna till Bok 1 av Dunder&Drakar - Rollspelet finns nu för nerladdning. Det är tilläggsklasserna Korphjärtad och Ärkemagiker som blivit klara. De ligger som en separat PDF och kommer givetvis att ingå i en kommande version 0.35 av Bok 1.]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar - Rollspelet har äntligen fått Bok 1 uppdaterad till version 0.34.]]>2003-11-01
Dunder&Drakar - Rollspelet har äntligen fått Bok 1 uppdaterad till version 0.34. Denna version är kompatibel med version 3.5 av D&D. Det saknas några tilläggsklasser, regler för episka rollfigurer samt avsnittet om andra existenser, men jag ville inte låta er vänta längre på uppdateringen. Så fort jag gjort de saknade delarna lägger jag ut en ny version, men också en separat PDF med dessa. En ny version av figurblanketten är också klar och finns för nerladdning nu.]]>
<![CDATA[Det är länge sedan det hände något på sajten nu.]]>2003-10-07
Det är länge sedan det hände något på sajten nu. Jag hade ju hoppats att både bok 1 och bok 2 till Dunder&Drakar skulle vara uppdaterade till version 3.5 av D&D vid det här laget. Tyvärr blev jag ordentligt sjuk i slutet av Juli, precis när jag höll på som bäst, så arbetet låg nere ända till början av September. Nu är jag i alla fall i full fart igen och har nästan slutfört uppgraderingen av bok 1. Den blir betydligt tjockare än sist - över 250 sidor ser det ut att bli. Så mycket nytt material fanns det i version 3.5 av SRD:n - och det är ju kul. Hur som helst kan ni räkna med en uppgraderad version av bok 1 plus figurblanketten innan Oktober är slut. En uppdaterad bok 2 (plus formellistor) skall finnas innan året är slut. Sedan har jag massor av annat material på gång. Äventyr, regelsupplement och eventuellt en komplett kampanjvärld. Plus en del kul och oseriöst...]]>
<![CDATA[Nu finns det kompletta formellistor för alla klasser.]]>2003-06-29
Nu finns det kompletta formellistor för alla klasser . Samtidigt gjorde jag en version 0.25 av Bok 2 till Dunder&Drakar - Rollspelet eftersom jag hittade en del som var fel eller saker som ändras i D&D version 3.5 och som jag ville ändra redan nu.]]>
<![CDATA[Nu finns det en formellista för barder.]]>2003-06-11
Nu finns det en formellista för barder . Jag skall färdigställa liknande listor för de andra sex formelkastande klasserna alldeles strax. Kom gärna med kommentarer.]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar - Rollspelet har fått Bok 1 och Bok 2 uppdaterade.]]>2003-06-01
Dunder&Drakar - Rollspelet har fått Bok 1 och Bok 2 uppdaterade till version 0.28 respektive 0.24. Jag har rättat en del, men även börjat införa lite grand av ändringarna till version 3.5 av D&D. Detta bör bli de sista versionerna som kommer innan version 3.5 är helt klar.]]>
<![CDATA[Äventyret från GothCon XXVII, Flamarions testamente]]>2003-04-27
Äventyret från GothCon XXVII, Flamarions testamente , finns nu upplagt på äventyrssidan .]]>
<![CDATA[Äntligen har jag fått klart en figurblankett till Dunder&Drakar.]]>2003-04-18
Äntligen har jag fått klart en figurblankett till Dunder&Drakar som jag är nöjd med. Jag har även uppdaterat Bok 1 och Bok 2 till version 0.27 respektive 0.23.]]>
<![CDATA[Världens minsta (men kompletta) äventyr finns nu på svenska.]]>2003-02-27
Världens minsta (men kompletta) äventyr finns nu på svenska. Varsågoda och njut av " Orchen och pajen " skrivet av Monte Cook .]]>
<![CDATA[Servern ur drift för uppgradering till en kraftigare maskin i natt.]]>2003-02-03
Servern ur drift för uppgradering till en kraftigare maskin i natt. Normal drift 06:30]]>
<![CDATA[En sammanställning över förändringar från AD&D till D&D3e]]>2003-02-02
Jag hittade min gamla sammanställning över förändringar från AD&D till D&D3e, uppdaterade den och placerade den här .]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar - Rollspelet, Bok 1 är uppdaterad till version 0.26.]]>2003-01-26
Dunder&Drakar - Rollspelet , Bok 1 är uppdaterad till version 0.26.]]>
<![CDATA[En liten artikel som försöker förklara begreppet rollspel finns att läsa nu.]]>2003-01-18
En liten artikel som försöker förklara begreppet rollspel finns att läsa nu.]]>
<![CDATA[Nu har mitt nya rollspelsforum öppnat.]]>2003-01-17
Nu har mitt nya rollspelsforum öppnat. Så se till att registrera er. Hoppas folk skall trivas med det.]]>
<![CDATA[Webbsajten rejält omarbetad.]]>2003-01-12
Webbsajten rejält omarbetad. Förhoppningsvis går det lättare att hitta saker på den nu.]]>
<![CDATA[Med speciellt tillstånd publiceras här Monte Cooks variant av klassen Jägare.]]>2003-01-10
Med speciellt tillstånd publiceras här Monte Cooks variant av klassen Jägare. " En ny titt på jägaren ". Ett stort tack till Monte Cook som gett oss möjlighet att få njuta av den på svenska.]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar - Rollspelet, Bok 2 är nu klar för nedladdning!]]>2003-01-02
Dunder&Drakar - Rollspelet , Bok 2 är nu klar för nedladdning!]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar - Äventyrsspelet]]>2002-12-24
Nu har ni också möjlighet att avnjuta Dunder&Drakar - Äventyrsspelet . Det är ett starkt förenklat nybörjarrollspel som borde passa perfekt för att få nya utövare i vår hobby.]]>
<![CDATA[Vilken slags D&D rollfigur är du?]]>2002-08-29
Vilken slags D&D rollfigur är du? Testa här.]]>
<![CDATA[Dunder&Drakar - Rollspelet, Bok 1 är nu klar för nedladdning!]]>2002-07-30
Dunder&Drakar - Rollspelet , Bok 1 är nu klar för nedladdning!]]>
<![CDATA[Mina översättningslistor för D&D 3:e utgåvan finns nu här.]]>2002-02-03
Mina översättningslistor för D&D 3:e utgåvan finns nu här .]]>