Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > 4-ever fantasy?  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Ang: 4-ever fantasy?
hans är inte online. Senaste aktivitet: 2018-02-02 08:52:31 hans
Top 25
Registrerad: 2008-03-02
Antal inlägg: 59
 
Ang: 4-ever fantasy?
Inskickat: 2009-01-26 12:37:37
Japp nästa frågaSmiley
Hur långt har du kommit på ritualerna, känns inte som om det är så skoj att
göra en magiker utan dom :)
Ja jag vet att jag låter som om jag stressar på dig men det är bara för att jag gör det :)
Jag vill spela detta men för att övertyga mina med spelare så behöver jag så mycket som möjligt :)

sen är jag nyfiken på hur du har löst färdighetsutmaningar för vi provade skill-challenges nyss
och det blev väldigt knaggligt :(

Sen till slut
Heja heja friskt humör, det är du som susen gör :)
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: 4-ever fantasy?
Inskickat: 2009-02-02 21:23:11
Jag skall försöka få klart ritualerna upp till grad 10 snart. Det tar extra tid eftersom jag vill få med fler av de gamla goda formlerna från D&D3.

Färdighetsproblem (Skill Challenges) ja, de är inte helt enkla.

En sak som jag har ändrat på är att det inte är rollfigurernas misslyckanden som avgör när de förlorat. Om man ser parallellen till en strid, så är det ju inte det antal gånger man missar som avgör om man förlorar striden, utan det antal gånger fienden träffar. Det är ju därför man vill vara så många som möjligt - en strid blir till ett taktiskt grupparbete.

För att få färdighetsproblemen till ett grupparbete, låter jag problemet "attackera" gruppen i varje runda. När problemet har träffat tre gånger har gruppen misslyckats att lösa problemet.

Annars har jag det ganska likt de amerikanska reglerna. Jag har lite högre svårighetsgrader än de, men är kanske lite generösare med vilka färdigheter man kan använda.

Sedan gäller det ju, precis som i en strid, att få det att bli mer än bara tärningsslående. Försök få folk att måla upp en bild av hur de använder sin färdighet. Och hjälps åt att fantisera. "Kan jag använda Historia för att desarmera fällan?" Självklart kan man det. Kanske är det Svårt, men med ett bra tärningsslag känner man igen hantverket som tillhörigt den legendariske Gepetto och han brukade använda lager av olika metaller i sina hävarmar. Och sådana brukar böja sig av stark hetta...

Både spelledare och spelare får hjälpas åt att komma på varför ett lyckat färdighetstest ger en framgång som för gruppen närmare problemets lösning.
hans är inte online. Senaste aktivitet: 2018-02-02 08:52:31 hans
Top 25
Registrerad: 2008-03-02
Antal inlägg: 59
 
Ang: 4-ever fantasy?
Inskickat: 2009-06-15 21:01:05
Hejsan hoppas att allt går tipp topp :)

lite funderingar ?

har du något bra förslag på level1 äventyr för typ 2-3 pers+

om jag vill konventera DnD 4E grejer till 4ever typ powers och klasser och sånt vad bör man tänka på då, tänker på att du har tagit bort grundegenskaps bonusarna, hur påverkar det om det nu gör det.

och till sist om man vill spela ditt Stormens öga men har bara tre spelare i värsta fall bara två spelare, hur hanterar jag det, ( gillar karaktärena till äventyretSmiley )



ett litet tillläggSmiley har du några monster färdiga? skulle vara praktiskt.
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: 4-ever fantasy?
Inskickat: 2009-06-16 21:26:41
Hej,

Det har varit lite körigt de senaste månaderna, men nu har det lugnat ner sig och man kan sitta med 4Ever fantasy igen.

Om du vill konvertera amerikanska grejor, är det några saker du bör tänka på.

Initiativ, försvar, attackfördelar och färdighetsfördelar blir +5 högre än i DnD 4E. Så alla fasta svårighetsgrader måste alltså höjas med +5 för att kompensera (gäller främst färdigheter). Monster får på samma sätt +5 på initiativ, attackfördelar och färdighetsfördelar. Monsters försvar räknas dock upp lite annorlunda:
Grad 1-6 +5
Grad 7-12 +4
Grad 13-18 +3
Grad 19-24 +2
Grad 25-30 +1
Grad 31+ +0

Detta är för att justera den matematikmiss som amerikanarna gjort.

Livspoängen räknas ju också ut annorlunda - första graden ger inte fler än de andra graderna för rollfigurer och monster får Fysik + grad * rollfaktor, där rollfaktor är 8 för bjässar, 4 för luringar och artilleri och 6 för alla andra. Rollfaktorn är dubbel för elitmonster och *5 för solomonster. Både monster och rollfigurer har alltså färre livspoäng, så striderna blir inte riktigt lika utdragna.

Återstår de saker där man använder sin grundegenskapsjustering i DnD 4E, till exempel på skada. Där använder man en fjärdedel av motsvarande grundegenskap (avrundat neråt förstås).

Det tror jag är de flesta reglerna.

Det är svårt att spela 4Ever Fantasy på bara två-tre spelare. Gruppen kommer ju att sakna väsentliga roller, vilket gör det svårt att klara av äventyren. Visst kan du dra ner på antalet monster, men det blir ändå svårt. Kan folk tänka sig att spela två rollfigurer var?

Jag har gjort en massa monster, men jag har dem huller om buller. Jag kan ju sätta ihop en liten preliminär monsterbok så länge. Men det blir inget genomtänkt urval av monster, utan helt enkelt de som jag har använt i mina egna äventyr.
hans är inte online. Senaste aktivitet: 2018-02-02 08:52:31 hans
Top 25
Registrerad: 2008-03-02
Antal inlägg: 59
 
Ang: 4-ever fantasy?
Inskickat: 2009-06-16 21:38:39
Tack för matten Smileyska sätta mig senare och kolla in det ordentligt.

angående spelare så får nog det duga med 2-3 rollfigurer, det blir lite för mycket "brädspeligt " för min smak om man har flera.

Man får väl helt enkelt special anpassa några äventyr för rollerna, och så ska det inte vara för enkelt det ska ju svida :)

tillägg: ett litet monster häfte hade varit fint såklart. :)
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Sidan 2 av 2Hoppa till sida: 1, [2] Föregående
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > 4Ever Fantasy  > 4-ever fantasy?