|
Alternativ version av Äventyrsspelet Inskickat: 2011-07-11 17:55:02 |
Uppmuntrad av mina tankar om matematiken i D&D, satte jag mig ner och gjorde en ny version av böckerna till Äventyrsspelet. Det känns rent matematiskt som en bättre modell, men känns det bra att spela?
Den första skillnaden är att uppskalning av attackfördel och försvarsvärden följer i princip en och samma modell för både spelarfigurer och monster. Båda ökar sina värden med halva graden. Därutöver ökas spelarfigurernas värden indirekt av att deras grundegenskaper ökas vid grad 4,8,11,14,18,21,24 och 28 (även om bara den första höjningen syns i Äventyrsspelet) och monstrens värden ökar med 1 vid grad 6, 11, 16, 21, 26 och 31. Det blir nästan helt identisk progression – åtminstone nära nog.
Den andra skillnaden är att jag baserat om grundegenskaperna så att de börjar på 0 istället för på 8. Från början slog man ju fram sina grundgenskaper med 3t6 och då var ju skalan logisk, men nu när man köper egenskaperna finns det ju bara nostalgiska skäl till att börja räkna från 8. Genom att börja på 0 istället får jag lättare att använda grundegenskapernas värden. Men känns det fortfarande D&D?
|
|
|
|
|
Astaldo
|
|
Registrerad: 2005-05-29 |
Antal inlägg: 60 |
|
|
Ang: Alternativ version av Äventyrsspelet Inskickat: 2011-07-18 22:46:58 |
ska testa det lite, återkommer |
|
|
|
|