Ang: Nya bra idéer från 13th Age
2013-09-08 22:13:07
(Antal svar: 1)
|
Namnet Jonathan Tweet känner jag igen, men Rob Hensoo låter inte bekant.
Om man nu inte får tillbaka sin talang direkt, när får man det då? Efter nästa strid ovillkorligt? Eller måste det gå ytterligare något visst antal rundor? Eller blir det en dagstalang om man misslyckas få tillbaka den direkt?
Finns det något system bakom procentsatserna, eller är de bara valda på känsla? Du brukar ju gilla att ha formler istället för tabeller.
Finns det något slags motivering/förklaring till ... |
|
|
Ang: Nya bra idéer från 13th Age
2013-09-09 18:12:07
(Antal svar: 0)
|
Jag skall nog inte skylla på felstavningen att jag missat Rob Heinsoo. Jag hade nog bara inte koll. :-) |
|
|
Ang: Matematik i D&D
2011-07-06 18:44:27
(Antal svar: 1)
|
Jag är lite kluven till det här.
Jag kvalificerar väl också som mattenörd. Jag förstår vad du menar med att analysera tabellerna och översätta dem till enkla formler. Jag har väl också gjort så ibland.
Samtidigt fanns det en viss charm i de oregelbundenheter och variationer som fanns förr. Varför räckte det med 1500 xp för en präst för att bli 2-gradare i AD&D, medan en krigare behövde 2000? Det förklaras inte, och det fanns en slags charm i det. Samma sak med andra oregelbundenheter ... |
|
|
Ang: Matematik i D&D
2011-07-15 17:37:59
(Antal svar: 1)
|
Jag påstår inte att jag har svaret på hur man gör bäst. Det var en observation, inte ett sätt att säga att det var rätt och fel.
Vad gäller mängden spelmekanik så tycker jag långt ifrån allt är en förbättring. Det blir inte roligare med en skeppslast nya klasser, två karavaner med nya magiska saker, och så vidare. Grundreglerna räcker väldigt långt.
Men antagligen skulle jag sakna en del om jag försökte mig på att backa. Så nej, jag vet inte hur man skall göra för att både ha kakan ... |
|
|
Ang: Matematik i D&D
2011-07-17 10:15:10
(Antal svar: 0)
|
Om jag visste hur man skulle kombinera det skulle jag berätta det. Jag är rädd att det helt enkelt är motstridiga mål, men jag vet inte. Det handlar ju om känsla, och sådant låter sig inte riktigt analyseras matematiskt.
Jag såg din annons av [i]Äventyrsspelet[/i], och det står på min att-göra-lista att ta en titt på det. Tyvärr finns det en hel del på den listan … Mycket är kanske inte så roligt men ändå viktigare … Du vet säkert vad jag menar. |
|
|
Pangea
2011-06-14 09:59:11
(Antal svar: 1)
|
"Pangea"? Allt för att undvika sjöfart? :-)
Kartan var snygg! |
|
|
Ang: Pangea
2011-06-14 23:04:36
(Antal svar: 1)
|
Jag tror jag förstår vad du menar. Jag har provat lite med Fractal Mapper. Jag har sett att man kan göra väldigt avancerade kartor, men de jag gjort har inte blivit alls lika bra.
Så jag tyckte ärligt att kartan var fin jämfört med vad jag själv fått till när jag försökt! |
|
|
Ang: Pangea
2011-06-15 22:54:34
(Antal svar: 0)
|
Jag försökte testa CC också, men fick aldrig igång den under Wine i Linux. Den verkar bara fungera under Windows, och det är en "blocker" för mig. FM fungerar däremot riktigt bra.
Men sedan skall man ju som sagt lyckas rita något fint också … |
|
|
Skippa hjältepoäng helt och hållet!
2010-03-13 21:50:25
(Antal svar: 1)
|
Jag har aldrig varit förtjust i idén med hjältepoäng över huvud taget. Oavsett vad de heter i olika spel. Så jag skulle gärna se att de försvann helt och hållet.
Hjältepoäng känns väldigt "speltekniska". För mig förstör de inlevelsen. Jag kan leva mig in i att jag står och funderar på om jag skall rusa fram och attackera, eller slänga en formel. Det passar in i den tänkta världen. Jag kan också leva mig in i att jag funderar på om jag skall svälja den där trolldrycken nu, eller spara ... |
|
|
Ang: Skippa hjältepoäng helt och hållet!
2010-03-16 12:10:35
(Antal svar: 1)
|
"Makes sense?" Visst, i den meningen att det jag förstår resonemanget. Det får mig däremot inte att ändra mening.
Jag vill kunna "leva mig in" i min rollfigur. För att det skall fungera riktigt bra så skall alla val jag gör vara sådant som min rollfigur kan välja att göra. Det som står utanför min rollfigurs makt att bestämma skall också stå utanför mig som spelares makt att bestämma. Här inför du en distinktion här mellan vad [i]spelaren[/i] och [i]rollfiguren[/i] gör, en distinktion ... |
|