Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > Äventyrsspelet  > Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr
Astaldo är inte online. Senaste aktivitet: 2017-04-30 12:42:12 Astaldo
Top 25
Registrerad: 2005-05-29
Antal inlägg: 60
 
Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr
Inskickat: 2006-01-16 15:09:01
Skulle bara säga att vår spelgrupp har provat båda och alla var eniga om att Äventyrsvarianten och flyter bättre än "vanliga".

Tack för att grymt bra jobb Mikael :)

Dök upp en liten fråga om det finns extra regler för att gå över level 5 ? om inte har du kanske något förslag på hur man göra det själv ?
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr
Inskickat: 2006-01-17 23:32:07
Tack för berömmet!

Det är ju min förhoppning att Äventyrsspelet skall leda vidare till Rollspelet, så därför har jag ju inte funderat på regler för rollfigurer över grad 5. Hmm... jag kanske borde tänka lite på det? Expertregler till Äventyrsspelet...Wink

/Mikael
Astaldo är inte online. Senaste aktivitet: 2017-04-30 12:42:12 Astaldo
Top 25
Registrerad: 2005-05-29
Antal inlägg: 60
 
Ang: Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr
Inskickat: 2006-01-28 20:35:21
he he jepp precis som gamla bas-D&D på svenska

allvarligt så skulle i alla fall vår spelgrupp uppskatta det MYCKET, vi vill bara ha ett bra och enkelt system och "vanliga" Du&Dr eller D&D3.5 har en tedens att bli lite för mycket regler och modifikationer.

Gillar skarpt din Äventyrsvariant :)
olaberg är inte online. Senaste aktivitet: 2006-02-12 21:09:19 olaberg
Top 25
Registrerad: 2003-08-12
Antal inlägg: 15
 
Ang: Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr
Inskickat: 2006-02-07 11:56:40
Håller absolut med om att Äventyrsspelet i fråga om spelbarhet och smidighet är bättre. Men allting från d20 SRD:erna / rollspelet kan väl lyftas in för den hågade? Till exempel klasser, färdigheter, knep, vapen, formler osv osv...

Skulle särtryck ur rollspelet vara modellen? Eller krävs det så mycket omarbetning för att det ska hänga ihop med Äventyrsspelet?
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr
Inskickat: 2006-02-07 12:23:03
Allting i Äventyrsspelet är medvetet gjort för att vara helt kompatibelt med Rollspelet, dvs alla rollfigurer, monster, skatter, etc kan även byggas med de kompletta reglerna i Rollspelet. Tanken är ju att man kan ta sin rollfigur som just gått upp till grad 6 och spela vidare i Rollspelet.

Med andra ord, Äventyrsspelet är redan ett särtryck ur Rollspelet. Det gäller bara att nya särtryck inte refererar till regler och begrepp som ligger utanför. Det svåra är att hitta rena snittytor runt reglerna man vill komplettera Äventyrsspelet med.

/Mikael
olaberg är inte online. Senaste aktivitet: 2006-02-12 21:09:19 olaberg
Top 25
Registrerad: 2003-08-12
Antal inlägg: 15
 
Ang: Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr
Inskickat: 2006-02-07 15:45:08
Vilket får mig in på nästa synpunkt (inte för att dissa, tvärtom, men en tanke) jag såg att listan över gudar ämnades för bok 1 i rollspelet. Hmm, riskerar inte den boken att bli väldigt överlastad? Jag tycker den är rätt tjock som den är med både prestigeklasserna (förlåt, tilläggsklasserna) och de episka klasserna och alla tillbehör.

Skulle det vara en ide att skala ner istället, och lägga saker i supplement? Underlättar inte det transitionen från äventyrsspelet till rollspelet? Det som en spelare av äventyrsspelet först och främst kanske önskar ta till sig är väl standardraserna och standardklasserna, därtill hörande formler, samt utrustnings- och vapenlistor.

Bara att skriva ut ett par hundra sidor är lite tufft, än mer att gå igenom.

Dessutom kan jag tänka mig att arbetsbördan för dig skulle minska drastiskt. Det behöver inte bli komplett med en gång menar jag, om det vore lite mer modulärt.
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Sidan 1 av 1
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > Äventyrsspelet  > Äventyrsspelet smidigare än Du&Dr