Rollspelsforum Hem   Sök   Logga in   Registrering   Medlemslista  
Dunder&Drakar  > Bok 2 - Magi  > Fler problem med formeln omdaning (polymorph)  
 
Visa med:  
Föregående tråd :: Nästa tråd 
 Författare Tråd: Fler problem med formeln omdaning (polymorph)
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Fler problem med formeln omdaning (polymorph)
Inskickat: 2006-08-02 12:29:20
Nu har jag suttit ett tag med alla monster i Monster Manual (eller snarare SRD) och förbryllats över uppdelningen av specialförmågor (special abilities) i specialattacker (special attacks) och särdrag (special qualities). Varför denna uppdelning?

Det enda den verkar tjäna till är att tillåta att formändringsmagin ger dig vissa specialförmågor och inte andra.

Jag kan se hur uppdelningen i Extraordinära, Övernaturliga och Formelliknande fyller en vettig funktion utöver bruket i formändring, men denna uppdelning i attacker och särdrag? Jag byter form till en hemskevarg, men får inte dess väderkorn och nattsyn? Varför inte?

Dessutom har det nya formatet av speldata för monster (i Monster Manual IV) inte ens med denna uppdelning! Och jag som gillar det formatet.

I fler fall än med hemskevargen blir det ju krystat. Ta en Myrfolkförman (Formian Taskmaster). Han har Dominera Monster som övernaturlig specialattack, men Dominerad Varelse som extraordinär specialattack. Så med en omdaning (och i original skulle det bara behövas kastargrad 6) kan jag bli en sådan och få en dominerad varelse med mig, fastän jag inte ens har förmågan att dominera...!?

Så uppdelningen tycks mig godtycklig och meningslös... och förstör det fina, nya monsterformatet. Så varför inte kasta bort den!

Wizards har ju ändå, mer eller mindre, övergivit förvandlingsformlerna i PH, så jag kan ju skruva på dem av hjärtans lust. Ett förslag är då:

Formändring [byta form] ger inga som helst specialförmågor. Förändra sig själv baseras på detta.
Formändring [anta form] ger alla extraordinära specialförmågor (både attacker och särdrag). Omdaning baseras på detta.

Dessutom skulle jag ändra omdaning så att den inte byter typ på målet. Därmed får man alltså inte typens särdrag, vilket känns som en bra idé. Om jag omdanar mig till en svartgrgöt, vill jag nog inte få alla "ooze traits" (till exempel "mindless").

Så de tre huvudsakliga förvandlingformlerna blir:
Förändra sig själv, grad 2, ger bara form, fart, och liknande.
Omdaning, grad 4, ger Sty, Hän, Fys och extraordinära specialförmågor.
Omforma sig själv, grad 9, ger Sty, Hän, Fys samt extraordinära och övernaturliga specialförmågor.

Rimligt? Det skulle innebära att man med en 4:e gradens formel kan förvandla sig till något som, till exempel, är immun mot en viss energi (som en krakelkompost), men man behöver vara kastargrad 12 för att göra det. Tuffa särdrag brukar ju innebära högre UG, så det borde fungera.

Synpunkter? En bra förenkling eller helt livsfarligt?

/Mikael
Shaggy är inte online. Senaste aktivitet: 2007-07-31 19:58:53 Shaggy
magnus.gustavsson.se
Top 25
Registrerad: 2004-05-06
Antal inlägg: 8
 
Ang: Fler problem med formeln omdaning (polymorph)
Inskickat: 2006-08-02 22:14:55
Det känns ju någorlunda vettigt att lista attackerna separat så att man som SL snabbt kan få en översyn över vilka val ett visst monster har i en strid. Fast varför omdaning ger attackerna men inte övriga särskilda förmågor kan man fråga sig...

Jag har nog använt omdaning för lite för att ha synpunkter i övrigt dock.
Oldtimer är inte online. Senaste aktivitet: 2017-02-07 14:11:32 Oldtimer
mikael.borjesson.net
Top 25
Forum-moderator
Registrerad: 2003-01-01
Antal inlägg: 196
 
Ang: Fler problem med formeln omdaning (polymorph)
Inskickat: 2006-08-02 22:57:54
Jo, det är ju därför det nya formatet har just "Atk Options" och "Special Actions" som separata rubriker. De är ju dock inte exakt desamma som rubriken "special attacks" i det gamla formatet.

Så frågan är ju hur ont det skulle göra att låta en magiker (eller trollkonstnär) få tillgång till alla "(Ex)"-förmågor med hjälp av en 4:e gradens formel. Finns det något fall där detta skulle göra honom fullständigt övermäktig, tro?

/Mikael
Föregående tråd :: Nästa tråd 
Sidan 1 av 1
 
Rollspelsforum  > Dunder&Drakar  > Bok 2 - Magi  > Fler problem med formeln omdaning (polymorph)