|
Förklaring av de matematiska valen Inskickat: 2009-05-17 23:00:53 |
Hejsan!
Har funderat litegrann på anledningarna att du valt att frångå "det klassiska" systemet med "(X/2)-5" för modifikationer och gått över till X/2? |
|
|
|
|
|
Ang: Förklaring av de matematiska valen Inskickat: 2009-05-24 10:42:02 |
Enbart för att slippa skriva upp justeringarna separat. I många fall (attack, försvar, färdigheter, initiativ) blir det ju matematiskt identiskt så länge jag bara justerar upp alla fasta svårighetsgrader med 5 också.
Jag har under åren med 3.x märkt att skrivsättet "Styrka 16 +3" inte är det enklaste att förstå för folk. "Vad har du i styrka? 16... plus 3, alltså 19!" Vansinnigt mycket lättare att enbart ha ett värde uppskrivet. X/2 kan man räkna ut i huvudet, (X/2)-5 inte.
Sedan blev det ju en vacker symmetri att många saker (se listan ovan) räknas ut med "halva graden plus halva [grundegenskap]".
En del d20-system valde ju att droppa värdet helt och bara köra med justeringen, men det finns något otillfredsställande med att ha negativa värden i en grundegenskap.
Den här varianten har jag använt nu i över ett år på både gamla och nya D&D-spelare och ingen verkar sakna "(X/2)-5"-justeringarna. |
|
|
|
|
|
Ang: Förklaring av de matematiska valen Inskickat: 2009-05-24 10:55:15 |
Mycket förståeligt om jag ska vara ärlig och faktiskt ett bra sätt att göra åtskillnad mellan amerikanska 4th Edition och Dunder&Drakar/4Ever Fantasy.
Har du märkt av några rent matematiska förändringar eller problem som dykt upp eller fungerar det väl att bara justera upp allt med 5? |
|
|
|
|
|
Ang: Förklaring av de matematiska valen Inskickat: 2009-05-24 11:06:56 |
Sen noterar jag en viss förändring, drakkai (dragonborn) får en fjärdedel av sin Fysik i bonus på sin vitalitet (healing surge), vilket vid en Fys på 12 ger en +3 bonus. Nu är det inte jättemycket i skillnad, men jag var lite nyfiken på hur det har funkat i testspelandet. Det gör ju definitivt Drakkai Krigsherrar mer funktionella att spela, då en Fys på 12 inte ger så mkt mindre än 14 (förresten, jag antar att man avrundar nedåt genom hela spelet?). |
|
|
|
|
|
Ang: Förklaring av de matematiska valen Inskickat: 2009-05-24 21:34:22 |
Japp, flera saker har ju gått från (X/2)-5 till X/4. Det förändrar givetvis en del, men jag har inte märkt något negativt med det. En person med styrka 8 gör plötsligt 1t4+2 skada med sin dolk istället för 1t4-1. Så här i efterhand känns det nästan bättre att man aldrig kan ha en negativ justering. Minns det lätt förvirrade i 3.x när man var "denied Dex bonus" med Händighet 8 och det inte spelade det minsta roll (om inte angriparen var en rackare förstås).
En drakkai med Fys 12 (eller 14, man avrundar ju alltid neråt) har ju +3 på sin vitalitet, vilket inte heller är ett problem. Man kan ju fråga sig varför en drakkai med Fys 8 skall ha mindre vitalitet någon av en annan ras med samma Fys.
|
|
|
|
|