Druid
Stridsroll: En druids roll är Kontroll eller Försvar (beroende på form). Han använder antingen sin vilda magi för att kontrollera stridsfältet eller till att anta kraftfulla naturformer för att försvara gruppen.
Talangkälla: En druids talanger baseras på Urkraft. Universums vilda och otämjda krafter driver hans mystiska talanger.
Grundegenskaper: De viktigaste grundegenskaperna för en druid är Visdom, Styrka och Händighet.
Livspoäng per grad: 6
Vitalitetspoäng: 10 + halva Fysiken
Grundegenskapshöjning: +1 Visdom.
Försvarsfördelar: +1 Stabilitet, +1 Vilja
Klassfärdigheter: En druid är tränad på 3 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en druid (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Förstulenhet (Hän), Historiekunskap (Int), Idrott (Sty), Kuva (Uts), Läkekonst (Vis), Religionskunskap (Int), Uppfatta (Vis), Uthållighet (Fys) och Vildmarkskunskap (Vis).
Vapenträning: Dolk, Hemskeklubba, Klubba, Lie, Påk och Skära.
Pansarträning: Tyg, läder och skinn.
Klassförmågor: Djurföljeslagare, Naturkunskap, Naturens balans, Naturlig tillväxt, Trädform, Urkraftens andar.
Druider är likt präster som vårdar miljön snarare än folks själar. De vördar naturen och tjänar de urkrafter som frambringade naturen och världen. De respekterar dock de gudar som delar denna respekt för det vilda och otämjda livet.
Äventyrande: Många saker kan få en druid att lämna sitt oftast fridfulla liv. I en del sagovärldar finns det en strikt rangordning bland världens druider och mer erfarna druider (11:e graden och uppåt) sänder ofta iväg de yngre druiderna i sin tjänst på uppdrag för dem. I andra sagovärldar är druider mer självständiga och kan äventyra av många orsaker, men deras skäl är alltid rotade i deras respekt för naturen och de är oftast speciellt angelägna att ta hand om den del av landet som är deras hem.
Magi: Magi är hängivenhet för naturen. Genom att se till naturens behov belönas man med magiska krafter.
Religion: Även om druider har en djup andlighet, dyrkar de inte en gud på det sätt som en präst eller paladin menar. Druider dyrkar och vördar alltid naturen, i form av de urkrafter som världen och de övriga gudarna härstammar ifrån. Urkrafterna är Gea (urmodern, neutral kraft), Eter (den lysande skyn, god kraft), Ereb (underjordens mörker, ond kraft), Kronos (tiden, laglig kraft) och Sentios (den fria viljan, kaotisk kraft). Vilken av dessa urkrafter en viss druid tjänar, påverkar inte på något vis hans egna förmågor.
Bakgrund: Oberoende om det finns en strikt organisation bland druider i sagovärlden eller inte, brukar nya druider alltid lära sig av en äldre och mer erfaren mästare. Denna är ofta en biologisk eller adopterad förälder. Ett fåtal druider har ingen mästare, utan har hittat sin kallelse i unga år när de växte upp i skogen och lärt sig sin magi från något slags skogsväsen.
Raser: Med sin naturliga förkärlek för naturen, har alver och älvor många druider bland sig, men även asimar kan ofta välja druidens väg. Gnomer, halvlingar, orcher och tiflingar är mer sällan druider.
Andra klasser: Druider kommer bäst överens med andra som delar deras respekt för naturen, såsom jägare, shamaner och barbarer. De har svårt att fördra magiker, häxmästare och trollkonstnärer på grund av deras ofta destruktiva magi.
Druiders verktyg
En druid kan använda en stav som verktyg för sina formler. Han kan fortfarande kasta formler även utan ett sådant verktyg, men när han använder ett magiskt verktyg erhåller han dess fördel på attack- och skadeslag när han kastar formler som har nyckelordet ”Verktyg”.
Klassförmågor
Djurföljeslagare
Din djurföljeslagare anses vara en allierad till dig och dina allierade. Den kan påverkas av talanger på samma sätt som alla andra varelser.
Du kan kommunicera telepatiskt med din djurföljeslagare så länge den befinner sig inom 20 meter från dig. Du behöver varken siktlinje eller riktlinje för att kunna göra det.
Din djurföljeslagare har ett djurs intelligens, så den kan inte kommunicera eller förstå komplicerade begrepp.
Din djurföljeslagares grad är samma som din och dess livspoäng, försvar och attacker bestäms av din grad (angett i dess speldata nedan).
Din djurföljeslagare har inga egna vitalitetspoäng, utan delar på dina. När en effekt tillåter din djurföljeslagare att spendera ett vitalitetspoäng, betalar du med dina.
Om du dör eller om din djurföljeslagare reduceras till 0 livspoäng, försvinner den.
Du kan kalla tillbaka din djurföljeslagare på två sätt:
• Normal handling: Du utför en normal handling och betalar ett vitalitetspoäng, varvid din djurföljeslagare dyker upp i närmsta lediga ruta med livspoäng som motsvarar din Återhämtning.
• Vila: Efter en vila dyker din djurföljeslagare upp i närmsta lediga ruta med fulla livspoäng.
Din djurföljeslagare förlitar sig på exakta instruktioner från dig medan du är inom 20 meter. Dess initiativvärde är detsamma som ditt och du använder handlingar för att få den att agera.
Normala handlingar: För att utföra en normal handling behöver din djurföljeslagare att du använder en normal handling till att ge den rätt kommando.
Korta handlingar: Närhelst du använder en kort handling, kan din djurföljeslagare också utföra en kort handling.
Snabba handlingar: För att utföra en snabb handling behöver din djurföljeslagare att du använder en snabb handling till att ge den rätt kommando.
Fria handlingar: Din djurföljeslagare kan utföra fria handlingar utan att du behöver använda någon handling.
Villkorade handlingar: Din djurföljeslagare kan utföra en villkorad handling (om villkoret uppfylls), men det räknas som att du har utfört din villkorade handling i det draget.
I lägen där du inte har möjlighet att ge kommandon till din djurföljeslagare, kan den agera självständigt. Om du, till exempel, är medvetslös eller mer än 20 meter bort, kommer den inte att sitta still och vänta (såvida du inte har gett den ett sådant kommando tidigare).
En djurföljeslagare som agerar självständigt, kan utföra en normal, en kort eller en snabb handling i sitt drag. Den kan även utföra fria handlingar, men den enda villkorade handling den kan utföra är gratisattacker.
Björn Djurföljeslagare
Medelstor naturlig best
lp ditt sargad-värde Initiativ samma som du
PK 13, Stabilitet 15, Reflexer 11, Vilja 15 Uppfatta som du +2
(lägg halva din grad till försvaren ovan)
Fart 6 Nattsyn
SÄRDRAG
O Beskyddare ♦ Aura 1
Allierade inom auran erhåller en talangfördel av +2 på alla försvar.
NORMALA HANDLINGAR
© Djurisk attack ♦ Obegränsad
Attack: Närstrid 1; halva din grad +5 mot PK
Träff: 1t12 + halva din Visdom + halva din Styrka skada
Sty 12 Hän 4 Int 0
Fys 9 Vis 8 Uts 4
Sefyr Djurföljeslagare
Medelstor elementar magisk best
lp ditt sargad-värde Initiativ samma som du
PK 14, Stabilitet 13, Reflexer 14, Vilja 13 Uppfatta som du +2
(lägg halva din grad till försvaren ovan)
Fart 0, flyga 6 (perfekt) Nattsyn
SÄRDRAG
O Stoftmoln ♦ Aura 2
Området inom auran är lätt skymt för fiender.
NORMALA HANDLINGAR
© Djurisk attack ♦ Obegränsad
Attack: Närstrid 1; halva din grad +5 mot PK
Träff: 1t10 + halva din Visdom skada och sefyren kan omplacera målet 1 meter.
Sty 4 Hän 12 Int 0
Fys 9 Vis 6 Uts 6
Naturkunskap
Du får välja två av dessa kunskaper:
• Djurförståelse: Du erhåller en fördel av +2 på tester av Bedräglighet, Diplomati och Kuva mot bestar. Du kan kommunicera enkla begrepp och befallningar till sådana varelser, men de är inte tvingade att lyda dig. Med ett lyckat test av Insikt (SG bestäms av SL) kan du tolka varelsens kroppsspråk och läten tillräcklig för att förstå enklare budskap från den.
• Örtkännedom: Du och varje allierad med dig erhåller +2 på sin Återhämtning medan ni spenderar vitalitetspoäng efter en rast. För att erhålla denna fördel, måste ni ta rast i ett område med rimlig tillgång till olika växter.
• Bergsguide: Närhelst du lyckas med ett test av Idrott för att klättra, minskar du SG för den klättringen med 2 för alla dina allierade som såg dig klättra fram till slutet av situationen.
• Vaksam vila: När du och dina allierade tar en vila, drabbas ni inte av nackdelen –5 på tester av Uppfatta för att ni sover.
• Spårare: Under en rast kan du utföra ett test av Uppfatta (SG bestäms av SL) för att inspektera marken omkring er. Du kan inspektera ett område upp till 10x10 meter. Om testet lyckas, inser du antalet och beskaffenheten av de varelser som har befunnit sig inom området de senaste 24 timmarna. Du inser när och var de trädde in i området samt när och var de lämnade det.
Naturens balans
Du får välja tre bastalanger istället för två vid första graden (eller fyra istället för tre om du är människa). Dock måste minst en av de du väljer ha nyckelordet Trädform och minst en av dem måste sakna det.
Naturlig tillväxt
Du erhåller talangen Naturlig tillväxt.
Naturlig tillväxt Druid Klassförmåga
Ett snår av täta buskar och rankor far plötsligt upp ur marken.
Situation ♦ Urkraft, Zon
Snabb handling Område utbrott 1 inom 10
Effekt: Utbrottet skapar en zon som varar under resten av situationen. Zonen räknas som svår terräng för alla varelser utom dig. Du kan avfärda zonen som en snabb handling.
Som druid har du förmågan att bli en del av skogen och byta form till ett träd för att försvara den.
Du har en obegränsad förmåga, Trädform, som förvandlar dig till ett träd (eller tillbaka) och många av dina talanger har nyckelordet Trädform, vilket innebär att de bara kan användas när du är i den formen.
Trädform Druid Klassförmåga
Du antar formen av ett mäktigt träd eller återtar din normala form
Obegränsad ♦ Urkraft, Omdaning
Normal handling Personlig
Effekt: Du förändras från din normala form till trädform eller vice versa. När du byter från trädform tillbaka till normal form, kan du även glida 1 meter. Medan du har trädform, kan du inte använda attacktalanger som saknar nyckelordet Trädform, men du kan bevara aktiva talanger.
Trädet du förvandlas till är av samma storleksklass som du. Din PK ökar med 2, du erhåller självläkning motsvarande 5 + halva din Fysik och du är nersaktad så länge du är i trädform Varje fiende som startar sitt drag intill din trädform, blir markerad tills du förflyttar dig eller byter form. I övrigt är dina spelvärden oförändrade. Din utrustning smälter samman med trädet och kan inte användas eller avlägsnas. Egenskaper från magiska föremål gäller fortfarande, men du kan inte aktivera föremålens krafter.
Urkraftens andar
Du får välja två av dessa talanger:
Lekfull vind Druid Klassförmåga
Luften fylls av en virvlande vind som lyder dig.
Obegränsad ♦ Urkraft, Tillkallande
Snabb handling Avstånd 5
Effekt: Du tillkallar en luftens ande som uppstår i en ledig ruta inom räckvidden. Anden försvinner i slutet av ditt nästa drag. När den dyker upp, kan anden lyfta upp eller manipulera ett obevakat föremål som inte väger mer än 10 kg.
Som en fri handling kan du få anden att släppa det föremål den hanterar.
Som en snabb handling kan du få anden att lyfta upp eller manipulera ett annat föremål.
Som en kort handling kan du få anden att flytta sig 5 meter.
Bevara snabb: Anden förblir kvar fram till slutet av ditt nästa drag.
Andarnas dans Druid Klassförmåga
Naturens andar kan få mystiska saker att hända.
Obegränsad ♦ Urkraft
Normal handling Intill utbrott 5
Effekt: När du använder denna talang, väljer du en av dessa effekter:
• Få en eld inom utbrottet, från ett litet vaxljus till en stor lägereld, att brinna kraftigare så att dess ljus räcker 1 meter längre ut.
• Få en dörr inom utbrottet att blåsa upp eller blåsa igen, så länge den inte hindras av lås, regel eller liknande.
• Få ett litet obevakat föremål inom utbrottet som väger högst ½ kg att blåsa iväg till en annan plats inom utbrottet.
• Få gnistor att hoppa från dina fingertoppar. Dessa gnistor kan tända ett ljus, en fackla, en lägereld eller liknande.
Special: Denna talang kan aldrig orsaka direkt skada eller förhindra en varelse att agera.
Förnimmelser Druid Klassförmåga
Du sluter ögonen och förnimmer störningar i naturens balans.
Obegränsad ♦ Urkraft
Snabb handling Intill utbrott 5
Effekt: När du använder denna talang, väljer du en av dessa effekter:
• Du förnimmer närvaron eller frånvaron av en valfri typ av normal växt eller djur inom utbrottet.
• Du förnimmer närvaron eller frånvaron av sjukdom eller en sjuk varelse eller växt inom utbrottet.
• Du förnimmer närvaron eller frånvaron av gifter eller saker som kan orsaka toxisk skada inom utbrottet.
• Du förnimmer närvaron eller frånvaron av lik inom utbrottet.
Gröna fingrar Druid Klassförmåga
Du lägger händerna på växterna omkring dig och de formar sig efter din vilja.
Obegränsad ♦ Urkraft
Snabb handling Intill utbrott 1
Effekt: När du använder denna talang, väljer du en av dessa effekter:
• Du kan få svår terräng inom utbrottet att bli till normal terräng fram till slutet av ditt nästa drag om den består av gräs, undervegetation, rankor, buskage eller liknande och är naturlig (alltså inte skapad av en talang).
• Du kan få växter inom utbrottet att blomma och karg terräng att fyllas av de få växter som växer där.
Repranka Druid Klassförmåga
Du dra upp en ranka ur marken och får den att fläta sig till ett starkt rep.
Obegränsad ♦ Urkraft
Snabb handling Personlig
Effekt: Du drar upp en ranka ur marken som är upp till 15 meter lång. Rankan fungerar som ett silkesrep och varar under resten av situationen eller tills du använder denna talang igen. Du kan få rankan att försvinna med en snabb handling.
Druidcirkel
Vid första graden väljer du vilken druidcirkel du tillhör: vårens, sommarens eller höstens. Den cirkel du väljer bestämmer även vilka extra fördelar du får av vissa talanger (anges vid respektive talang).
Höstens cirkel: Du är fokuserad på din trädform. Att byta form är en snabb handling för dig (men kan bara göras en gång per drag) och i trädform minskar all tvingad förflyttning mot dig med 2 meter (staplar med dvärgars rasförmåga).
Sommarens cirkel: Du är fokuserad på din djurföljeslagare. När du använder din Hämta andan, återfår även din djurföljeslagare lika många livspoäng. Efter att du tagit en rast, återfår din djurföljeslagare alla sina livspoäng.
Vårens cirkel: Du är fokuserad på att tillkalla hjälp från naturen. Zonen från Naturlig tillväxt är utbrott 2 och påverkar enbart fiender. Du kan tillkalla din djurföljeslagare som en snabb handling.
Talanger
Bastalanger
Eldfrö Druid Bastalang
Du kastar ett litet frö mot din fiende. När det landar, exploderar det i ett hav av flammor.
Obegränsad ♦ Urkraft, Eld, Zon, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t6 eldskada och alla rutor intill målet fylls av eld som varar fram till slutet av ditt nästa drag. Varje fiende som träder in i eller startar sitt drag i zonen, drabbas av eldskada motsvarande halva din Visdom.
Fångstgren Druid Bastalang
Spöklika grenar tycks sträcka sig efter din fiende och dra honom till dig.
Obegränsad ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid 2
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och du drar målet 1 meter.
Lövruska Druid Bastalang
En av dina grenar piskar din fiende och skymmer hans blick.
Obegränsad ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet är i Underläge mot nästa attack.
Markens tyngd Druid Bastalang
Du slår din fiende mot marken och han känner hur den försöker hålla honom fast.
Obegränsad ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet blir nersaktat.
Piskande slanor Druid Bastalang
Med en kraftig gren slår du din fiende så att han stapplar åt sidan.
Obegränsad ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och du omplacerar målet 1 meter.
Savens styrka Druid Bastalang
Du låter jordens kraft stiga upp i dig när du slår din fiende.
Obegränsad ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och du erhåller tillfälliga livspoäng motsvarande halva din Styrka.
Törnepiska Druid Bastalang
Törneförsedda slanor far ut från din stav och snärjer din fiende.
Obegränsad ♦ Urkraft, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och du drar målet 2 meter.
Vilddjurets ande Druid Bastalang
Du kallar fram det vilddjur som bor hos alla och tvingar dina fiender att strida utan eftertanke eller plan.
Obegränsad ♦ Urkraft, Förhäxning, Psykisk, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Vilja
Träff: Målet kan inte utnyttja Underläge i sitt nästa drag. Dessutom drabbas målet av psykisk skada motsvarande 5 + halva din Visdom om det i sitt nästa drag utför en attack som inte omfattar den av dina allierade som befinner sig närmast målet.
Vintervind Druid Bastalang
En isande vintervind sliter i dina fienders kroppar.
Obegränsad ♦ Urkraft, Köld, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t6 + ½Visdom köldskada och du omplacerar målet 1 meter.
Åsknedslag Druid Bastalang
Du kallar ner en urladdning från himlen över din fiende och laddar upp luften runt honom.
Obegränsad ♦ Urkraft, Blixt, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom blixtskada. Om målet inte förflyttar sig minst 2 meter i sitt nästa drag, drabbas det av blixtskada motsvarande halva din Visdom.
Första gradens talanger
Hyenans form Druid Attack 1
Du antar formen av en blodtörstig hyena.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en hyena under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en fördel av +2 på både Vilja och räddningsslag mot Förhäxning och Fruktan. Dessutom hamnar alla fiender intill dig i Underläge mot dina allierades närstridsattacker.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En sargad varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet drabbas av fortgående 5 skada.
Miss: Halv skada
Jordens törnen Druid Attack 1
Din våldsamma attack får själva jorden att skjuta upp vassa törnen.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Zon, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och alla rutor intill målet fylls av vassa törnen som varar fram till slutet av ditt nästa drag. Varje fiende som träder in i eller startar sitt drag i zonen, drabbas av skada motsvarande 5 + halva din Visdom.
Jordens hunger Druid Attack 1
Du får jorden att skälva omkring dig.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Zon, Verktyg
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom skada
Effekt: Alla rutor inom utbrottet är svår terräng fram till slutet av ditt nästa drag.
Krokodilens form Druid Attack 1
Du antar formen av en hungrig krokodil.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en krokodil under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en simmafart motsvarande din vanliga fart och fördel av +2 på attackslag mot orörliga fiender. Dessutom, när du reducerar en fiende till 0 livspoäng, blir en annan fiende inom 5 meter från dig markerad av dig.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 2t8 + ½Visdom skada och du greppar målet. Om målet är omtumlat, omtöcknat, nersaktat eller orörligt, gör attacken 1tt8 extra skada.
Miss: Halv skada
Ljusbåge Druid Attack 1
Två urladdningar far iväg från din stav och chockar dina fiender.
Daglig ♦ Urkraft, Blixt, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En eller två varelser
Attack: Visdom mot Reflexer, två attacker
Träff: 1t10 + ½Visdom blixtskada och målet blir omtumlat.
Miss: Halv skada.
Effekt: Utför en sekundärattack, utbrott 1 från primärmålet.
Sekundärmål: Varje varelse inom utbrottet.
Sekundärattack: Visdom mot Stabilitet
Träff: Målet slås omkull liggande.
Markens rötter Druid Attack 1
Marken fylls av rötter som greppar dina fiender.
Daglig ♦ Urkraft, Zon, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Visdom skada.
Effekt: Alla rutor inom utbrottet fylls med greppande rötter fram till slutet av ditt nästa drag. Varje fiende som startar sitt drag inom zonen, blir nersaktad.
Bevara snabb: Zonen bevaras till slutet av ditt nästa drag och du kan omplacera en fiende inom 2 meter från zonen 2 meter till en ruta inom zonen.
Moln av flisor Druid Attack 1
Din form skingras i ett moln av flisor som hudflänger dina fiender.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 2t6 + ½Visdom skada. Du tar bara halv skada från nästa riktade attack som skadar dig innan slutet av ditt nästa drag.
Nattfrost Druid Attack 1
Du omsluter din fiende med nattens kyla och får hans fötter att frysa fast.
Situation ♦ Urkraft, Köld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom köldskada och målet blir orörligt.
Panterns form Druid Attack 1
Du antar formen av en smygande panter.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en panter under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en fördel av +2 på Reflexer och +1 på attackslag mot fiender som är i Underläge. Dessutom kan du glida 2 meter som en kort handling.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Special: Innan attacken kan du glida din fart
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 2t8 + ½Visdom skada och målet drabbas av fortgående 5 skada.
Miss: Halv skada och fortgående 2 skada
Snärjande snår Druid Attack 1
Tjocka snår växer hastigt upp och snärjer dina fiender.
Situation ♦ Urkraft, Zon, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och alla rutor inom utbrottet är svår terräng fram till slutet av ditt nästa drag.
Vargens form Druid Attack 1
Du antar formen av en jagande varg.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en varg under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en fördel av +5 på tester av Uppfatta och du drabbas inte av någon nackdel på attackslagen för enkelt skyl. Dessutom hamnar inte du eller någon av dina allierade inom 2 meter från dig i Underläge av att vara omringad.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En sargad varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Visdom skada.
Miss: Halv skada
Effekt: Målet kan inte erhålla något skyl, enkelt eller totalt (räddningsslag avslutar).
Vindfängsel Druid Attack 1
Starka vindar slår mot din fiende och när han försöker undkomma slår vinden omkull dina fiender.
Daglig ♦ Urkraft, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 2t10 + ½Visdom skada.
Effekt: Målet är i Underläge i resten av situationen eller tills det förflyttar sig. Första gången målet förflyttar sig, slås varje fiende inom 5 meter omkull liggande.
Andra gradens talanger
Djup grönska Druid Nytta 2
En tät grönska växter upp som döljer dina allierade.
Situation ♦ Urkraft, Zon
Snabb handling Område utbrott 2 inom 10
Effekt: Utbrottet fylls av en zon med tät grönska som varar fram till slutet av ditt nästa drag. Zonen är kraftig skymd terräng och du dina allierade erhåller en fördel av +5 på alla tester av Förstulenhet medan ni befinner er inom zonen.
Döljande dimma Druid Nytta 2
En tjock dimma stiger upp och döljer dina allierade.
Daglig ♦ Urkraft, Zon
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Effekt: Utbrottet fylls av en zon med dimma som varar fram till slutet av ditt nästa drag. Zonen är lätt skymd terräng.
Bevara snabb: Zonen varar fram till slutet av ditt nästa drag och du kan öka eller minska dess storlek med 1.
Grön reaktion Druid Nytta 2
Som svar på din fiendes attack, antar du formen av ett träd.
Situation ♦ Urkraft
Villkorad handling Personlig
Reaktion: En fiende träffar dig med en attack medan du inte är i trädform.
Effekt: Du förvandlas till din trädform och glider 1 meter. Den utlösande fienden hamnar i Underläge mot dig.
Kila omkring Druid Nytta 2
Du kan byta form till ett litet ofarligt djur som inte tilldrar sig någon uppmärksamhet.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Fri handling Personlig
Krav: Du måste ha tillgång till klassförmågan trädform.
Effekt: Under resten av situationen kan du använda trädform till att anta formen av en Pytteliten naturlig best, såsom en mus, en katt eller en spindel. I denna form erhåller du en fördel av +5 på tester av Förstulenhet, men du kan inte attackera, plocka upp något eller hantera några föremål. Du erhåller inga nya förflyttningssätt från denna form.
Motstå energi Druid Nytta 2
Magisk energi omsluter dig, men urkraften skyddar dig från skada.
Situation ♦ Urkraft
Villkorad handling Intill utbrott 1
Avbrott: Du drabbas av blixt-, dunder-, eld- eller köldskada.
Mål: Du och varje allierad inom utbrottet
Effekt: Varje mål erhåller Motstå 5 mot den utlösande skadetypen.
Värnande vind Druid Nytta 2
Starka vindar sveper in dig, skyddar dig from attacker och slungar bort dina fiender.
Situation ♦ Urkraft
Villkorad handling Personlig
Avbrott: Du blir träffad av en närstridsattack
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +2 på alla försvar. Om den utlösande attacken missar, omplacerar du den anfallande fienden 2 meter.
Tredje gradens talanger
Bergets form Druid Attack 3
Du antar formen av en varelse av jord och sten.
Daglig ♦ Urkraft, Dunder, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en stenvarelse under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du Motstå 5 allt och en fördel av +1 på PK. Dessutom, varje gång du träffar en fiende med en närstridsattack, drabbas varje fiende intill målet av dunderskada motsvarande halva din Styrka.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet som du kan se
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom dunderskada.
Miss: Halv skada
Effekt: Målet slås omkull liggande.
Blixtnedslag Druid Attack 3
Du kallar ner blixtar över dina fiender och hotar dem med åskans dån.
Situation ♦ Urkraft, Blixt, Dunder, Zon, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom blixtskada.
Effekt: Utbrottet skapar en zon fylld av ett mullrande åskdunder fram till slutet av ditt nästa drag. Varje fiende som befinner sig inom zonen drabbas av en nackdel av –2 på alla attackslag och en fiende som lämnar zonen drabbas av 5 dunderskada.
Jordens grepp Druid Attack 3
Du slår din fiende till marken och får själva jorden att hålla honom fast.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet slås omkull liggande. Första gången målet ställer sig upp innan slutet av sitt nästa drag, drabbas det av skada motsvarande 5 + halva din Styrka.
Pilträdets form Druid Attack 3
Du antar formen av ett mäktigt pilträd.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av ett pilträd under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form halveras din Fart, men du kan inte knuffas, dras, omplaceras eller slås omkull liggande och du erhåller en fördel av +2 på Stabilitet. Dessutom erhåller varje allierad intill dig en fördel av +2 på sin Stabilitet.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Villkorad handling Närstrid beröring
Avbrott: En fiende intill dig utför en attack mot en allierad
Mål: En utlösande fienden
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet drabbas av en nackdel av –4 på den utlösande attacken.
Miss: Halv skada och målet drabbas av en nackdel av –2 på den utlösande attacken.
Vindvägg Druid Attack 3
Piskande vindar slungar omkring dina fiender och blåser bort projektiler.
Daglig ♦ Urkraft, Zon, Verktyg
Normal handling Område vägg 8 inom 10
Mål: Varje fiende inom väggen
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t6 + ½Visdom skada och du omplacerar målet 1 meter.
Effekt: Väggen bildar en zon som varar fram till slutet av ditt nästa drag. Det kostar 2 meter extra förflyttning att träda in i en ruta i zonen och zonen räknas som massivt skydd mot varje avståndsattack som angriper PK eller Reflexer och som passerar genom zonen.
Vädurens form Druid Attack 3
Du antar formen av en stångande vädur.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en vädur under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en talangfördel av +2 på din Fart och en fördel av +2 på attackslaget vid Stormning (istället för det normala –1). Dessutom, när du träffar en fiende med en närstridsattack, knuffar du målet 1 meter.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Special: Innan attacken kan du glida din Fart
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Visdom skada och du knuffar målet 3 meter och slår omkull det liggande. Du kan sedan glida in i en ruta intill målet.
Miss: Halv skada och du knuffar målet 1 meter. Du kan sedan glida in i rutan som målet lämnade.
Åskans kraft Druid Attack 3
Med en urladdning och ett dån av åska slår du dina fiender.
Situation ♦ Urkraft, Blixt, Dunder, Trädform, Verktyg
Normal handling Nästrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom blixtskada och varje fiende intill målet måste antingen falla omkull liggande eller drabbas av 5 dunderskada.
Femte gradens talanger
Eldormens form Druid Attack 5
Du antar formen av en brinnande orm.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en brinnande orm under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du Motstå 5 eld, en fördel av +1 på PK och en fördel av +5 på tester av Idrott.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom eldskada.
Effekt: Målet drabbas av fortgående 10 eldskada.
Frammana eldbagge Druid Attack 5
Du väcker naturens andar och frammanar en eldsprutande skalbagge.
Daglig ♦ Urkraft, Eld, Frammaning, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Effekt: Du frammanar en Medelstor eldbagge i en ledig ruta inom räckvidden. Skalbaggen har Fart 6 och Motstå 5 eld. Du kan ge skalbaggen följande kommando som en normal handling: Spruta eld: Intill utbrott 3; varje varelse inom utbrottet; Vis mot Reflexer; 1t8 + ½Visdom eldskada.
Instinkt: Om du inte har gett skalbaggen några kommandon när ditt drag slutar, utför den sin attack mot minst en fiende och försöker få med så många fiender inom utbrottet som möjligt. Om den inte når några fiender med attacken, förflyttar den sig sin fart till en ledig ruta intill en fiende.
Jättehajens form Druid Attack 5
Du antar formen av en väldig haj.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en haj under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en simmafart motsvarande din normala Fart+2, men räknas som Nersaktad på land. Dessutom, när du och en allierad omringar en fiende, erhåller din allierade en fördel av +4 på attackslaget för att fienden är i Underläge, istället för det normala +2.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 2t8 + ½Visdom skada. Om målet är sargat, drabbas det av fortgående skada motsvarande 5 + halva din Händighet.
Miss: Halv skada. Om målet är sargat, drabbas det av fortgående skada motsvarande halva din Händighet.
Moln av törnen Druid Attack 5
Du sveper dina grenar i en vid båge och sänder ett moln av giftiga törnen mot dina fiender.
Situation ♦ Urkraft, Gift, Toxisk, Trädform, Verktyg
Normal handling Intill utbredning 3
Mål: Varje varelse inom utbrottet som du kan se
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom toxisk skada och målet drabbas av fortgående 5 toxisk skada och är nersaktat (räddningsslag avslutar båda).
Törnevägg Druid Attack 5
Du får en massiv vägg av törnen att växa upp.
Daglig ♦ Urkraft, Tillkallande, Zon, Verktyg
Normal handling Område vägg 8 inom 10
Effekt: Väggen fylls av en zon av tjocka törnen. Väggen kan vara upp till 4 meter hög och varar fram till slutet av ditt nästa drag. Varje ruta inom väggen räknas som kraftigt skymd. Det kostar 3 meter extra förflyttning att träda in i en ruta i zonen. Varje varelse som startar sitt drag i eller träder in i zonen, drabbas av skada motsvarande 5 + halva din Styrka samt fortgående 5 skada.
Vinterns grepp Druid Attack 5
Från din trädkrona skickar du en isande vintervind mot dina fiender.
Daglig ♦ Urkraft, Kyla, Trädform, Zon, Verktyg
Normal handling Intill utbredning 3
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom köldskada och målet blir nersaktat (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada.
Effekt: Utbredningen skapar en zon av extrem kyla som varar fram till slutet av ditt nästa drag. Varje varelse som startar sitt drag i eller träder in i zonen, drabbas av 5 köldskada.
Bevara snabb: Zonen varar fram till slutet av ditt nästa drag.
Örnens form Druid Attack 5
Du antar formen av en mäktig örn.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en örn under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du Motstå 5 blixt och en talangfördel av +5 på tester av Uppfatta. Dessutom erhåller du en flygafart motsvarande din normala Fart, men du måste landa i slutet av ditt drag.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom blixtskada och målet blir omtumlat (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada och målet blir omtumlat.
Sjätte gradens talanger
Björnhårdhet Druid Nytta 6
Du åkallar björnens legendariska hårdhet och återfår din egna livskraft.
Daglig ♦ Urkraft, Läkning, Trädform
Villkorad handling Personlig
Avbrott: Du reduceras till 0 livspoäng
Effekt: Du återfår livspoäng som om du hade spenderat ett vitalitetspoäng.
Fredande flisor Druid Nytta 6
Din form förvandlas till ett moln av flisor, vilket gör attacken mot dig verkningslös.
Situation ♦ Urkraft, Trädform
Villkorad handling Personlig
Krav: Du måste ha tillgång till klassförmågan trädform.
Avbrott: Du träffas av en riktad attack.
Effekt: Den utlösande attacken gör ingen skada. Dessutom erhåller du Motstå 10 mot alla riktade attacker fram till slutet av ditt nästa drag.
Hastigt andetag Druid Nytta 6
Urkrafterna tillåter dig att snabbt återfå dina krafter.
Daglig ♦ Urkraft, Läkning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du använder din Hämta andan som en fri handling och återfår dessutom 2t6 ytterligare livspoäng.
Hämnande törnen Druid Nytta 6
Sylvassa tören skjuter från din stam och dina grenar, vilka för fiender att ångra att de attackerat dig.
Daglig ♦ Urkraft, Trädform
Snabb handling Personlig
Effekt: Under resten av situationen, närhelst en fiende träffar dig med en närstridsattack, drabbas den fienden av skada motsvarade 5 + halva din Styrka eller Händighet.
Kamoflagekappa Druid Nytta 6
Målet tycks smälta samman med sin omgivning.
Situation ♦ Urkraft
Snabb handling Avstånd 5
Mål: Du eller en allierad.
Effekt: Målet blir osynligt tills det förflyttar sig eller fram till slutet av ditt nästa drag.
Snabbt slinkande Druid Nytta 6
Du förvandlar dig till en liten skogsmus, kilar snabbt mellan benen på dina fiender och återtar din form innan någon ens hinner blinka.
Situation ♦ Urkraft, Omdaning
Kort handling Personlig
Krav: Du måste ha tillgång till klassförmågan trädform.
Effekt: Du kan gå 5 meter. Denna förflyttning orsakar inga gratisattacker och du kan röra dig genom fienderutor.
Svarta vingar Druid Nytta 6
Du kan byta form till en svart korp och flyga iväg.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Fri handling Personlig
Krav: Du måste ha tillgång till klassförmågan trädform.
Effekt: Under resten av situationen kan du använda trädform till att anta formen av en Pytteliten korp. I denna form erhåller du en flygafart av din normala fart, men din gångfart blir 2. Du kan inte attackera, plocka upp något eller hantera några föremål.
Sjunde gradens talanger
Dödens grönska Druid Attack 7
Du drabbar din fiende med vinterns bittra köld och låter hans kropp göda marken.
Daglig ♦ Urkraft, Köld, Nekrotisk, Zon, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t10 + ½Visdom köld och nekrotisk skada.
Miss: Halv skada.
Effekt: När målet reduceras till 0 livspoäng, skapas en xon av grönska 2 mter ut från målet. Zonen varar undr resten av situationen. Zonen är svår terräng och varje varelse som slutar sitt drag inom zonen är greppad (zonen använder dina försvar mot varelsens försök att ta sig loss).
Frammana grottbjörn Druid Attack 7
Du väcker naturens andar och frammanar en uppretad grottbjörn.
Daglig ♦ Urkraft, Frammaning, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Effekt: Du frammanar en Stor grottbjörn i en ledig ruta inom räckvidden. Grottbjörnen har Fart 6 och en fördel av +4 på attackslagen mot varelser av mindre storlek. Du kan ge grottbjörnen följande kommando som en normal handling:
Smäll: Närstid 2; en varelse; Vis mot Stabilitet; 2t6 + ½Visdom skada.
Instinkt: Om du inte har gett grottbjörnen några kommandon när ditt drag slutar, utför den sin attack mot den närmaste enfiende den kan nå. Om den inte når någon fiende med attacken, förflyttar den sig sin fart till en ledig ruta intill en fiende.
Fruktsamhetens form Druid Attack 7
Du antar formen av den växande jorden. Din krpp blir till bördig mylla och ett skal av grönska omsluter dig.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av den växande jorden under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du Motstå 5 nekrotisk och en talangfördel av +2 på Stabilitet. Dessutom, varje gång du spenderar ett vitalitetspoäng, återfår varje allierad inom 2 meter från dig 5 livspoäng.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet blir omtumlat och nersaktat (räddningsslag avslutar båda).
Miss: Halv skada och målet blir omtumlat och nersaktat.
Järvens form Druid Attack 7
Du antar formen av en ilsken järv.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en järv under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en talangfördel av +2 på attackslagen mot fiender som är sargade eller drabbade av fortgående skada. Dessutom kan du använda din Hämta andan som en snabb handling.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet drabbas av 10 fortgående skada.
Miss: Halv skada och målet drabbas av 5 fortgående skada.
Krossande gren Druid Attack 7
Ditt kraftfulla slag får marken att skaka under din fiendes fötter.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Visdom skada och målet och varje varelse intill målet slås omkull liggande.
Stenens form Druid Attack 7
Du antar formen av en varelse av sten.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du återfår livspoäng som om du hade spenderat ett vitalitetspoäng. Du erhåller formen av en stenvarelse under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du Självläkning motsvarande halva din Styrka.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t8 + ½Visdom skada.
Miss: Halv skada.
Effekt: Du kan spendera ett vitalitetspoäng.
Svepande gren Druid Attack 7
Du gö ett vildsint utfall med din längsta gren.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närsrid beröring + 1 meter
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Visdom skada och du kan antingen dra målet 2 meter eller slå omkull det liggande
Nionde gradens talanger
Ekens form Druid Attack 9
Du antar formen av en väldig ek.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en ek under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, ökar din räckvidd i närstrid med 1. Dessutom drabbas varje fiende som träffar dig med en närstridsattack av skada motsvarande 5 + halva din Styrka.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Villkorad handling Närstrid beröring
Avbrott: En fiende inom din räckvidd utför en närstridsattack mot en av dina allierade.
Mål: Den utlösande fienden
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 2t8 + ½Visdom skada.
Miss: Halv skada.
Effekt: Du blir målet för den utlösande attacken istället för din allierade.
Frammana krokodil Druid Attack 7
Du väcker naturens andar och frammanar en hungrig krokodil.
Daglig ♦ Urkraft, Frammaning, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Effekt: Du frammanar en Stor krokodil i en ledig ruta inom räckvidden. Krokodilen har Fart 6 och simmafart 8. Du kan ge krokodilen följande kommando som en normal handling:
Bett: Närstid 1; en varelse; Vis mot Reflexer; 1t8 + ½Visdom skada och målet är greppat. Målet har en nackdel av –5 på sina försök att komma loss.
Instinkt: Om du inte har gett krokodilen några kommandon när ditt drag slutar, behåller den sitt grepp och utför en ny bettattack mot målet. Om den inte har något mål greppat, attackerar den en fiende intill sig. Om den inte når någon fiende med attacken, förflyttar den sig sin fart till en ledig ruta intill en fiende.
Genomborrande gren Druid Attack 9
Med en vass gren genomborrar du din fiende och hans blod sprutar omkring honom och sätter skräck i dina fiender.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 2t10 + ½Visdom skada och varje varelse intill målet blir omtumlad (räddningsslag avslutar).
Mammutens form Druid Attack 9
Du antar formen av en kraftfull mammut.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en mammut under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du en talangfördel av +2 på alla försvar medan du är sargad. Dessutom, när du knuffar eller omplacerar en fiende, kan du öka avståndet du flyttar denna fiende med 1 meter.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom+2 mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Visdom skada och du omplacerar målet 2 meter och slår omkull det liggande. Därefter måste du glida in i den ruta målet befann sig i.
Miss: Halv skada och målet slås omkull liggande.
Sandstormens form Druid Attack 9
Du antar formen av en ylande sandstorm.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller formen av en sandstorm under resten av situationen eller tills du avfärdar den som en fri handling. Medan du har denna form, erhåller du Motstå 5 allt och du kan glida 2 meter som en kort handling. Dessutom, när du glider, kan du röra dig genom fienders rutor.
Medan du har denna form, har du tillgång till denna talang.
Situation ♦ Urkraft
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Visdom skada och målet blir förblindlat (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada och målet blir förblindlat.
Slingrande gren Druid Attack 9
Din gren slår din fiende och slingrar sig runt honom.
Situation ♦ Urkraft, Trädform, Verktyg
Normal handling Närstrid beröring
Mål: En varelse
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 2t10 + ½Visdom skada och du greppar målet.
Snärja Druid Attack 9
Rötter och slingerväxter kryper upp ur marken och håller fast dina fiender för dig.
Daglig ♦ Urkraft, Zon, Verktyg
Normal handling Område utbrott 2 inom 10
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Visdom mot Reflexer
Träff: 1t6 + ½Visdom skada och målet är orörligt (räddningsslag avslutar).
Effekt: Utbrottet skapar en zon fylld av greppande rötter och rankor under resten av situationen. Varje fiende som startar sitt drag inom zonen är nersaktad under sitt drag. Medan du är i trädform, gör dina attacker mot fiender inom zonen en fatalitet på 18–20.
Tionde gradens talanger
Andlig förnyelse Druid Nytta 10
Du söker nya krafter djupt inom dig.
Daglig ♦ Urkraft
Snabb handling Personlig
Krav: Du måste ha använt din Hämta andan under denna situation.
Effekt: Du återfår din Hämta andan.
Djurförbindelse Druid Nytta 10
Du skapar en mystisk förbindelse med ditt frammanade djur.
Daglig ♦ Urkraft
Snabb handling Personlig
Effekt: Undr resten av situationen kan du, en gång per drag, som en snabb handling, befalla ditt frammanade djur att använda sin Instinkt.
Energiskydd Druid Nytta 10
Du åkallar elementens andar för att skydda dig och dina vänner.
Situation ♦ Urkraft
Snabb handling Intill utbrott 2
Mål: Du och varje allierad inom utbrottet.
Effekt: Välj blixt, dunder, eld eller köld. Fram till slutet av ditt nästa drag erhåller målet Motstå mot denna skadetyp motsvarande 5 + halva din grad.
Flockens form Druid Nytta 10
Du och dina allierade byter form till ett litet ofarligt djur som inte tilldrar sig någon uppmärksamhet.
Daglig ♦ Urkraft, Omdaning
Normal handling Intill utbrott 5
Mål: Du och varje allierad inom utbrottet.
Effekt: Fram till slutet av ditt nästa drag antar målet formen av en Pytteliten naturlig best, såsom en mus, en katt eller en spindel. I denna form erhåller målet en fördel av +5 på tester av Förstulenhet och en fördel av +2 på PK och Reflexer, men kan inte attackera, plocka upp något eller hantera några föremål. Målet erhåller inga nya förflyttningssätt från denna form. Målet kan återgå till sin normala form med en snabb handling.
Bevara snabb: Effekten består på dig och varje mål inom 5 meter.
Hälsobär Druid Nytta 10
Du fyller ett antal bär med läkande kraft.
Daglig ♦ Urkraft, Läkning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du skapar fyra hälsobär som varar fram till slutet av nästa vila om de inte förbrukats innan dess. En varelse kan, som en snabb handling, svälja ett hälsobär och antingen återfå 10 livspoäng, klara ett räddningsslag eller erhålla 5 tillfälliga livspoäng.
Stenbark Druid Nytta 10
Din bark hårdnar så att den blir som sten.
Daglig ♦ Urkraft, Trädform
Snabb handling Personlig
Effekt: Undr resten av situationen har du, när du är i trädform, Motstå allt motsvarande halva din Styrka.
Stenmur Druid Nytta 10
Jorden för din allierade i säkerhet och skyddar honom från skada.
Situation ♦ Urkraft
Snabb handling Intill utbrott 5
Mål: En allierad inm utbrottet.
Effekt: Du omplacerar målet 5 meter. Fram till slutet av ditt nästa drag erhåller målet Motstå 5 allt och en talangfördel av +2 på alla försvar.
Utflykt till Ferike Druid Nytta 10
Du försvinner en sväng till Ferike för att hämta nya krafter.
Situation ♦ Urkraft, Teleportation
Kort handling Personlig
Effekt: Du teleporterar till en säker plats i Ferike. Medan du är där kan du inte använda några andra talanger eller förmågor än Hämta andan. I slutet av ditt nästa drag, eller som en kort handling dessförinnan, återvänder du till en ledig plats inom 10 meter från den plats du försvann ifrån.