Utforskning
När rollfigurerna inte är i strid håller de på med utforskning. Utforskning kan innebära:
- Lyssna vid en dörr och sedan sparka upp den.
- Söka igenom dödade monster efter byte.
- Öppna en låst skattkista.
- Försöka ta sig runt en fälla.
- Undersöka en magisk staty.
- Genomsöka en slät vägg efter en lönndörr.
- Övertyga en grupp gnomer att berätta vad de känner till om labyrinten.
I strid delas ju tiden in i rundor som varar i 6 sekunder. Under utforskning framskrider tiden något mindre ordnat.
Hur utforskning fungerar
Våra hjältar har just vunnit en strid mot två illvättar och deras anhang av vättar. Rummet innehåller, förutom döda illvättar och vättar, en eldstad inbyggd i östra väggen och en dörr på den norra. Eldstaden har några halvt utsuddade skrivtecken på kanten. Eftersom striden är över börjar rollfigurerna utforska.
Spelledaren: ”Så vad gör ni nu?”
Bomburs spelare: ”Jag söker igenom kropparna. Har de något guld med sig?”
Jozans spelare: ”Jag kastar min Läka lätta skador på Bella.”
Wish-Wishas spelare: ”Vad är det för skrivtecken vid eldstaden?”
Spelledaren: ”Går du närmare och undersöker?”
Wish-Wishas spelare: ”Nja, inte för nära innan jag ser vad det är. Det kan vara en fälla.”
Spelledaren: ”Du stannar några meter bort. Det står något halvt utsuddat på kanten, men du behöver gå närmare för att kunna läsa. Bombur, du hittar 100 guldpengar i ena ryggsäcken och en klump ruttnande kött i den andra. Bella, du kan läka två extra livspoäng utöver din vitalitet.”
Bellas spelare: ”Nu känner jag mig bättre. ’Kan jag hjälpa er med något, kära alv?’”
Wish-Wishas spelare: ”’Tack, min lilla vän. Kan du vara så snäll och se efter om det finns någon fälla här?”
Bellas spelare: ”Jag letar noga på och runt eldstaden.”
Spelledaren: ”Vad har du för fördel på Undersöka?”
Bellas spelare: ”Plus 8.”
Spelledaren slår hemligt en t20 för Bellas letande och får 15. Tillsammans med Bellas +8 ger det 23, vilket räcker till för att hitta eldfällan.
Spelledaren: ”Det verkar finnas något elakt här. En rad med pyttesmå hål i väggen. Kanske något som kan spruta ut. Vill du försöka oskadliggöra den?”
Bellas spelare: ”Visst, inga problem.” Hon slår en t20 och lägger till sin fördel på Tjuveri (+11). Tärningen visar 8. ”Det blev 19. Inte så bra, va?”
Spelledaren: ”Nej, du misslyckas. Men var glad att det inte var lägre. Fällan utlöses inte och du kan försöka igen.”
Bellas spelare: ”Okej, jag försöker igen.” Hon slår en och får 14 denna gång. ”Nu blev det 25 totalt. Det räcker väl?”
Spelledaren: ”Ja, det räcker. Fällan är oskadliggjord.”
Bomburs spelare: ”Eftersom jag, efter moget övervägande, bestämt mig för att inte smaka på illvättarnas mat, lägger jag beslag på guldet och går bort till den norra dörren och lyssnar så att inte något dyker upp och överraskar oss.”
Wish-Wishas spelare: ”Bra tänkt, Bombur. Du kanske kan hjälpa honom, Bella?”
Bellas spelare: ”Jag går bort till dörren och trycker örat emot jag också.”
Spelledaren: ”Okej, ni båda står vid norra dörren. Wish-Wisha, du kan läsa texten nu. Det är ålderdomlig alviska, nästan utsuddat, men verkar säga något om ’ljuset som renar döden’.”
Wish-Wishas spelare: ”Kanske har någon gömt något här. Jag känner efter noga på insidan av eldstaden.”
Spelledaren: ”Visst, vad är din fördel på Undersöka?”
Wish-Wishas spelare: ”Plus 5.”
Spelledaren slår hemligt en t20 för Wish-Wishas letande och får 18. Med hennes fördel på +5 blir det 23, gott och väl över den svårighetsgrad på 20 som han bestämt i förväg.
Spelledaren: ”Du hittar nästan genast en liten hylla på insidan. Det ligger ett rör av ben på den.”
Wish-Wishas spelare: ”Härligt! Jag öppnar den genast!”
Bellas spelare (grimaserar): ”Borde inte jag...”
Spelledaren: ”Impulsiv som vanligt? Nåja, ingen ytterligare fälla som tur är. Istället hittar du någon slags amulett i röret.”
Wish-Wishas spelare (upphetsad): Verkar den magisk?”
Spelledaren: ”Kanske det. Du får väl se om du kan känna någon magi från den.”
Wish-Wishas spelare: ”Okej.” Hon slår en t20 och lägger till sin fördel på Mystik (+14). Tärningen visar 12. ”26. det borde väl räcka?”
Spelledaren: ”Absolut! Du känner magi från amuletten, men det verkar vara en symbol helgad åt solguden. Inte direkt något för dig.”
Wish-Wishas spelare: ”Blä, slöseri med tid alltså.”
Jozans spelare: ”Kanske jag kan använda den?”
Spelledare: ”Inga problem. När du bär den runt halsen får den alla dina verktygsattacker att göra strålande skada.”
Jozans spelare: ”Coolt!”
Bomburs spelare: ”Men skall vi dra vidare någon gång? Den där illvättarna stinker ju i hela rummet.”
Bellas spelare: ”Det är nog bara du som har glömt att tvätta skägget i morse. Hi-hi.”
Så fortsätter gruppen sitt äventyr på andra sidan den norra dörren.
Tid
När rollfigurerna utforskar behöver man oftast inte hålla ordning på tiden lika noga som i en strid. Men det finns tillfällen även i utforskning då tiden är av betydelse. Om Wish-Wisha har kastat sömn på några vakter, sover de bara i några få rundor, så om rollfigurerna vill genomsöka rummet innan de vaknar har de bråttom. Och när orchernas krigstrummor hörs i fjärran, vet man att det är ont om tid...
Beroende på situationen kan spelledaren välja att räkna tiden i rundor eller minuter. Tabellen nedan visar vilken tid några vanliga handlingar under utforskning tar. Låt dock inte spelet fastna i bokföring. Det exakta antalet minuter som förflyter är sällan så viktigt.
Handling | Tid |
En strid (inklusive en rast efteråt) | 5 minuter |
Leta igenom ett litet rum | 5 minuter |
Leta utmed 10 meter vägg efter lönndörrar | 1 minut |
Gå 100 meter (med fart 5) | 1 minut |
Gå 120 meter (med fart 6) | 1 minut |
Vad rollfigurerna kan göra
Ibland vill spelare att deras rollfigurer skall göra annat än det som omfattas av de färdigheter och förmågor som beskrivs i spelet. De kanske vill riva ner en bokhylla på jakt efter lönndörrar eller smaka på maten som illvättarna satt och åt.
Till syvende och sist är det alltid spelledaren som bestämmer om rollfiguren lyckas med det som spelaren vill.
Vissa saker är enkla och rollfiguren bör lyckas med dem utan tärningsslag. Det är inte svårt att ta en tugga av den illaluktande geggan i illvättarnas ryggsäck (att klara testet av Uthållighet för att inte kräkas efteråt är dock en helt annan sak).
Andra saker är uppenbarligen omöjliga. Om en spelare vill att hans rollfigur skall kasta en dödad rese tvärs över rummet mot några anstormande vättar, kommer det säkerligen att misslyckas.
Däremellan finns det många saker som är svårt att avgöra om rollfiguren lyckas eller inte. Spelledaren kan bedöma hur svår uppgiften är och låta tärningen avgöra genom ett test av någon lämplig grundegenskap eller färdighet.
Spelaren kan även nyttja någon talang får att lyckas med det han tänker sig. Bombur kanske har en situationstalang som har som verkan vid en träff att den slår omkull fienden till liggande. Om Bomburs spelare säger att Bombur vill försöka rycka undan mattan under en fiende så att denne faller omkull, är det inte fel att låta honom använda den här talangen för att uppnå det.
I slutändan är det ju alltid spelarna som bestämmer vad deras rollfigurer försöker göra och spelledaren som avgör hur väl det lyckas. Reglerna är egentligen bara ett hjälpmedel för att skapa en gemensam grund för denna bedömning.