Spelledarens uppgift
Som spelledare har du två viktiga uppgifter—skapa en utmanande labyrint och att leda äventyret i den.
Skapa din egen labyrint
Du kan skapa din egen labyrint precis så som du själv vill ha den. Detta är oftast minst lika roligt som att leda själva äventyret.
Fyll den slumpmässigt
Slumptabellerna i de följande kapitlen kan hjälpa dig att snabbt fylla din labyrint.
Ta bara ett rutat papper, rita in några rum, förbind dem med gångar, fyll på med dörrar och lönndörrar och andra utsmyckningar.
Slå nu tärning för varje rum för att bestämma vad som finns där, hur många och vilka monster det är och vilka skatter de har. Fundera lite runt varje rum du skapar på detta vis. Vad gör monstren där? Känner de till skatten eller är den gömd även för dem? Känner de till något om labyrinten i övrigt?
Hitta på speciella rum
Förutom slumpmässigt skapade rum, kan du uppfinna speciella rum med speciella egenskaper och/eller utsmyckningar. Ett bra sätt kan vara att först placera ut några sådana speciella rum på kartan och sedan fylla på resten slumpmässigt.
Sådana specialare kan till exempel vara:
- Ett stort monster som är svårt skadat.
- Onda äventyrare som kanske är ute efter samma skatt som rollfigurerna.
- En staty som plötsligt börjar skrika och locka till sig vandrande monster.
- Kluriga gåtor eller tankenötter som måste lösas för att komma vidare.
- Ett rum som är täckt med ett magiskt mörker. Varken facklor eller magi kan lysa upp det. De rollfigurer som inte kan se i mörker måste räkna alla sina motståndare som om de var osynliga.
Skapa dina egna äventyr
Du kan skapa dina egna äventyr eller uppdrag där rollfigurerna måste lyckas med något speciellt (befria någon, hämta något, etc.).
Hur man spelar utan förberedelser
Ibland hinner man inte göra klart kartan i förväg. Ta då den blanka kartan och rita en trappa ner till något av rummen. Varje gång rollfigurerna kommer in i ett rum, slå slumpmässigt eller bestäm själv var det finns dörrar. Slå på slumptabellerna för rummens innehåll allteftersom spelarna utforskar dem.
För egna anteckningar också, så du vet vad du bestämt.
Färdas bortom labyrinten
Äventyren måste inte begränsa sig till en mörk labyrint. Världen är full av spännande platser—hemsökta skogar, myllrande städer, övergivna kyrkogårdar och annat. Endast din egen fantasi sätter gränserna.
Led spelet
Spelledaren kallas ibland för speldomare. Likt en domare:
- måste spelledaren kunna reglerna.
- måste spelledaren hålla uppsikt över vad spelarnas rollfigurer gör.
- är det spelledaren som har avgörandet när man inte kan komma överens om hur en regel skall tolkas.
- är spelledaren rättvis.
- är spelledaren inte ute efter att vinna eller sätta dit någon.
Tolka spelarfigurernas agerande
Lite enkelt kan man säga att spelet upprepar samma tre steg hela tiden.
- Spelledaren beskriver läget och omständigheterna i spelet.
- Spelarna tänker sig in i sina rollfigurers positioner och bestämmer hur de agerar.
- Spelledaren avgör utfallet av detta agerande och beskriver resultatet.
Men det riktigt kluriga för en spelledare ligger i det tredje steget. Det är hur du som spelledare hanterar detta, som bestämmer om du lyckas blåsa liv i spelet och väcka fantasin hos deltagarna.
Spelarens avsikt: Var säker på att du förstår vilken avsikt spelaren har med agerandet. Ställ gärna kontrollfrågor till spelaren så att du verkligen förstår vad han är ute efter. Utfallet är ju om spelaren lyckas med sin avsikt eller inte, så det är nödvändigt att du förstår den.
Utförande: Det kan finnas många sätt att nå sin avsikt och det utförande spelaren väljer, kan leda till helt olika konsekvenser. Avsikten kan vara att ta sig in i staden, och om det lyckas är man innanför stadsmurarna. Men utförandet – Förklarade man ärligt sitt ärende i staden? Bluffade man vakten? Smög man in osedd? – kan leda till helt olika konsekvenser senare.
Är avsikten möjlig att uppnå? Var inte rädd för att säga nej om någon avsikt är uppenbart orimlig. ”Jag ger stadsporten en spark så att den flyger upp!” är inget som någon behöver slå tärning för, såvida inte rollfiguren har lyckats förvandla sig till en väldig frostjätte eller något liknande. Var inte ogin, men sätt rimliga begränsningar.
Är avsikten möjlig att misslyckas med? Å andra sidan behöver man inte heller slå en massa tärningar i onödan för sådant som inte är utmanande. Om stadsporten står vidöppen, folk väller in till marknaden och den ensamma vakten mest funderar på när hans skift tar slut, kan man också lägga tärningarna åt sidan och fortsätta med berättelsen.
Slå tärning: Nu är det dags att rulla tärningen, men först måste du bestämma hur. Vad är svårighetsgraden? Vilken färdighet kan man använda? Kan någon bistå? Går det att uppnå hela avsikten med ett enda tärningsslag? (Om du besvarar denna fråga med nej, så var noga med att markera detta för spelaren när du beskriver ett positivt utfall. ”Ja, du lyckas peta undan låsregeln, men det verkar som om låset har byggs med fler än en regel.”)
Beskriv utfall och konsekvenser: Utfallet är ju väsentligen om spelaren uppnådde sin avsikt eller inte. Konsekvenserna är resultatet av utförandet. Alla konsekvenser behöver inte bli uppenbara just nu, men stadsvakten som man just hotade sig förbi med hjälp av Kuva, kanske blänger extra länge efter en och muttrar något ohörbart – en ledtråd till att han förmodligen inte kommer att vara speciellt hjälpsam om man skulle behöva det senare.
Hitta på ibland
Ibland vill en spelare att hans rollfigur skall göra något som det saknas regler för. Då är det spelledarens sak att hitta på en bra regel för den situationen.
Kanske Bellas spelare blir irriterad över att folk står i vägen för henne så att hon inte kommer fram och kan använda sitt kortsvärd. I sin frustration låter hon Bella springa uppför trappan och kasta sig ut till en hängande kristallkrona, svinga sig i den och gunga mot en fiende så att han far in den öppna spisen där en rejäl brasa brinner. Nu måste spelledaren berätta om Bella lyckas med detta och hur mycket skada detta gör, eftersom varken ”flygande halvling” eller ”stockvedsbrasa” inte finns med på vapentabellen. Han kanske tycker att ett svårt test av Akrobatik, en Händighetsattack mot fiendens Reflexer och 2t8 skada är lagom mycket.
Hur som helst är det upp till spelledaren att hitta på en regel som för spelet vidare och upp till spelarna att följa hans beslut. Lite vägledning får man som spelledare på sidan @@.
Håll det balanserat
Det är spelledarens uppgift att skapa äventyr som utmanar och intresserar spelarna. Det bör innehålla risker, men dessa skall kunna övervinnas så att spelarnas rollfigurer lever vidare och blir rikare och mäktigare. Försök inte ”besegra” spelarna.
Det viktigaste att komma ihåg är att spelledaren är en underhållare. Om dina spelare har roligt gör du rätt.
Lycka till!