Häxmästare
Stridsroll: En häxmästares roll är slagkraft. Han placerar ut sin förbannelse på fienderna och fäller dem sedan en och en.
Talangkälla: En häxmästares talanger baseras på trolleri. Han har skaffat sig dessa genom att ingå en mörk pakt med makter bortom denna värld.
Grundegenskaper: Den viktigaste grundegenskapen för en häxmästare är Utstrålning, men han behöver även Intelligens, Visdom eller Fysik.
Livspoäng per grad: 4.
Vitalitetspoäng: 7 + halva Fysiken.
Grundegenskapshöjning: +1 Utstrålning.
Försvarsfördelar: +1 Reflexer, +1 Vilja.
Klassfärdigheter: En häxmästare är tränad på 2 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en häxmästare (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Bedräglighet (Uts), Gatusmarthet (Uts), Historiekunskap (Int), Insikt (Vis), Kuva (Uts), Magikunskap (Int), Mystik (Int), Religionskunskap (Int) och Tjuveri (Hän).
Vapenträning: Enkla närstridsvapen och enkla avståndsvapen.
Pansarträning: Tyg och läder.
Klassförmågor: Häxförbannelse, Häxpakt, Mörkt skott, Skuggvandring och Svartsting.
En magiker studerar sig till magi, medan en häxmästare förhandlar sig till den. Genom pakter smidda med makter bortom denna värld har häxmästaren erhållit trollkrafter som tjänar honom och hans syften. Fast en del säger att häxmästaren har betalat med sin egen själ.
Äventyrande: Även om häxmästare i sig inte behöver vara onda, tjänar de mörka herrar och söker alltid mer kraft för att kunna stå emot deras krav eller för att bättre nyttja den kraft de ger honom.
Magi: Magisk kraft är något man köper sig – och betalar ett högt pris för.
Religion: Häxmästare vet alltför väl vilka mäktiga krafter som döljer sig bortom denna värld. De tjänar dock redan sina herrar och ägnar sällan gudar mer än ytlig tillbedjan.
Bakgrund: Det sägs att man blir inte häxmästare, man föds till det. Sedan tidiga år har de känt sig annorlunda och sökt efter den kraft som de känt pulsera i sina ådror.
Raser: Tiflingar har lätt för att bli häxmästare, men drakkai och gnomer är faktiskt minst lika bra. Halvlingar ses också vandra denna väg ibland.
Andra klasser: De flesta andra klasser betraktar en häxmästare med en viss försiktighet och en hälsosam respekt. Speciellt präster och paladiner anser att deras pakter är ytterst ohälsosamma, men erkänner ändå att de är mäktiga vapenbröder.
Häxmästares verktyg
En häxmästare kan använda en trollkäpp eller ett trollspö som verktyg för sina formler. Han kan fortfarande kasta formler även utan ett sådant verktyg, men när han använder ett magiskt verktyg erhåller han dess fördel på attack- och skadeslag när han kastar formler som har nyckelordet ”Verktyg”.
Klassförmågor
Häxförbannelse
Du kan placera en häxförbannelse på den närmaste fiende som du kan se. Du kan ha mer än en fiende förbannad samtidigt, men du kan inte förbanna en fiende som redan är förbannad av dig eller någon annan häxmästare. Denna förbannelse varar tills situationen är över eller tills offret reducerats till 0 livspoäng.
Häxförbannelse Häxmästare Klassförmåga
Du förbannar din fiende och dömer hans själ till evig fångenskap.
Obegränsad Trolleri
Snabb handling Avstånd syn
Mål: Den närmaste fiende du kan se.
Effekt: Målet blir drabbat av din häxförbannelse.
När du träffar ett offer för en häxförbannelse med en trolleriattack, kan du få din magi att plåga offrets själ.
Skärseld Häxmästare Klassförmåga
Din magiska kraft plågar din fiendes fängslade själ.
Obegränsad Trolleri
Villkorad handling Personlig
Reaktion: Din trolleriattack träffar en fiende som står under en häxförbannelse.
Mål: Den utlösande fienden.
Effekt: Din attack gör +1t8 extra skada.
Häxpakt
Du har ingått en pakt med de mystiska makter som ger dig dina trollerikrafter. De måste välja en av följande pakter: fepakt, stjärnpakt eller diabolisk pakt. Den pakt du väljer bestämmer en av de obegränsade talanger du börjar med samt den belöning du får av dina mystiska herrar när en fiende som står under din förbannelse reduceras till 0 livspoäng. Den pakt du väljer bestämmer även vilka extra fördelar du får av vissa talanger (anges vid respektive talang).
Fepakt (F)
Du har ingått en pakt med de uråldriga naturandarna i Ferike. De förser dig med formler som baseras på förtrollning och förvirring.
Belöning: Dimsteg. När en fiende som står under din förbannelse reduceras till 0 livspoäng kan du omedelbart teleportera upp till 3 meter som en fri handling.
Stjärnpakt (S)
Du har ingått en pakt med makterna som gömmer sig i mörkret mellan stjärnorna. De förser dig med formler som baseras på mörker och galenskap.
Belöning: Förutsägelse. När en fiende som står under din förbannelse reduceras till 0 livspoäng erhåller du en fördel av +1 att användas på ett attackslag, räddningsslag, färdighetstest eller egenskapstest i ditt nästa drag. Om du inte använder fördelen innan ditt nästa drag tar slut, går den förlorad.
Diabolisk pakt (D)
Du har ingått en pakt med de uråldriga djävlar som en gång följde Asmodeus ner i helvetet. De förser dig med formler som baseras på svavel och eld.
Belöning: Livsgäld. När en fiende som står under din förbannelse reduceras till 0 livspoäng erhåller du omedelbart tillfälliga livspoäng motsvarande din grad + 3.
Mörkt skott
När du attackerar en fiende som står under din förbannelse, erhåller du en fördel av +1 på attackslaget.
Skuggvandring
Om du rör dig minst 3 meter från den punkt du startade ditt drag, erhåller du skyl fram till slutet av ditt nästa drag.
Svartsting
Alla häxmästare behärskar talangen Svartsting. Du börjar alltid med denna obegränsade talang.
Häxmästares talanger
Bastalanger
Fördärvligt snitt Häxmästare Attack 1
Din dolk glittrar med ett illvilligt mörker när dess klinga skär in i din fiendes själ.
Obegränsad Trolleri, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Reflexer
Träff: 1d + ½Utstrålning skada.
Infernalisk upptuktelse Häxmästare Attack 1
Du pekar mot din fiende och han omvärvs av helvetesflammor som tar sin kraft ur din vrede och smärta. Om du skadas flammar de upp på nytt innan de dör ut.
Obegränsad Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Reflexer
Träff: 1t6 + ½Utstrålning eldskada. Om du blir skadad innan slutet av ditt nästa drag, drabbas målet av ytterligare eldskada motsvarande halva din Fysik plus halva din grad.
Kuslig strålglans Häxmästare Attack 1
Du kallar fram en kall stråle av stjärnljus som badar din fiende i sin obarmhärtiga glans och ju närmare fienden kommer dig, desto starkare blir ljuset.
Obegränsad Trolleri, Fruktan, Strålande, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Stabilitet
Träff: 1t6 + ½Utstrålning strålande skada. Om målet rör sig närmare dig under sitt nästa drag, drabbas det av ytterligare strålande skada motsvarande halva din Visdom plus halva din grad.
Onda ögat Häxmästare Attack 1
Du stirrar mot din fiende och dina ögon skimrar till av virvlande färger. Din fiende vacklar till och du försvinner ur hans synfält.
Obegränsad Trolleri, Förhäxning, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Vilja
Träff: 1t6 + ½Utstrålning psykisk skada och målet blir oförmögen att se dig.
Svartsting Häxmästare Attack 1
Du slungar en ljungeld av svart, sprakande energi mot din fiende.
Obegränsad Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Reflexer
Träff: 1t10 + ½Utstrålning skada.
Special: Denna attack räknas som en grundattack. Om en talang tillåter dig att utföra en avståndsgrundattack, kan du välja att använda denna.
Första gradens talanger
Diaboliskt grepp Häxmästare Attack 1
Du kröker dina fingrar och en väldig klo av svavelosande mörker omsluter din fiende, sliter i hans kropp och försöker släpa bort honom.
Situation Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse av storlekskategori Stor eller mindre
Attack: Utstrålning mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Utstrålning skada och du omplacerar målet 2 meter.
Diabolisk pakt: Du omplacerar målet ½Fysik meter.
Flegetos flammor Häxmästare Attack 1
Rännilar av flytande eld översköljer din fiende och antänder allt brännbart på honom.
Daglig Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Reflexer
Träff: 3t10 + ½Utstrålning eldskada.
Effekt: Målet drabbas av 5 fortgående eldskada (räddningsslag avslutar).
Häxeld Häxmästare Attack 1
Ur Ferikes mystiska djup kallar du fram en vit flamma och låter den besätta din fiendes kropp och själ. Flammor av silverne eld strömmar upp ur hans ögon, öron, näsa och mun och våldsamma smärtor plågar hans inre.
Situation Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Reflexer
Träff: 2t6 + ½Utstrålning eldskada och målet drabbas av en nackdel av –2 på alla attackslag fram till slutet av sitt nästa drag.
Fepakt: Nackdelen på attackslag motsvarar halva din Intelligens.
Kall stjärna Häxmästare Attack 1
Du skapar ett klot av blå-vit strålglans som cirklar runt din fiende och bränner honom. Ohyggliga strålar far ut från det och fängslar honom där han står.
Daglig Trolleri, Fruktan, Strålande, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Fysik mot Vilja
Träff: 3t6 + ½Fysik strålande skada och målet är orörligt fram till slutet av sitt nästa drag.
Effekt: Målet drabbas av en nackdel av –2 på Vilja (räddningsslag avslutar).
Ohyggligt ord Häxmästare Attack 1
Du viskar ett ord av en otänkbar kosmisk hemlighet till din fiende och hans sinne vänds ut och in av skräcken.
Situation Trolleri, Fruktan, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Vilja
Träff: 2t8 + ½Utstrålning psykisk skada och målet drabbas av en nackdel av –1 på Vilja fram till slutet av sitt nästa drag.
Stjärnpakt: Nackdelen på Vilja motsvarar halva din Visdom.
Pansar från Agatos Häxmästare Attack 1
Du omger dig med ett pansar av svart is från detta ödsliga land. Det skyddar dig från attacker och utstrålar intensiv kyla.
Daglig Trolleri, Kyla
Normal handling Personlig
Effekt: Du erhåller tillfälliga livspoäng motsvarande 5 + din Intelligens. Under resten av situationen drabbas varje fiende som startar sitt drag intill dig av köldskada motsvarande halva din Fysik plus halva din grad.
Svarta mardrömmar Häxmästare Attack 1
Du får en vaken mardröm att ta över din fiendes sinne, så att han inte längre kan skilja på fantasi och verklighet. Under dess inflytande stapplar han omkring och försöker undvika att falla från svindlande höjder eller att trampa på ilska giftormar.
Daglig Trolleri, Förhäxning, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Fysik mot Vilja
Träff: 3t8 + ½Fysik psykisk skada och du omplacerar målet 3 meter.
Miss: Du omplacerar målet 1 meter.
Bevara snabb: Du omplacerar målet 1 meter antingen du träffade eller missade (räddningsslag avslutar).
Vampyrens omfamning Häxmästare Attack 1
En remsa av slingrande mörker växer ut från dina fingrar till din fiendes hjärta och du tappar av hans livskraft medan du blir starkare.
Situation Trolleri, Nekrotisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Mål: En varelse
Attack: Utstrålning mot Vilja
Träff: 2t8 + ½Utstrålning nekrotisk skada och du erhåller 5 tillfälliga livspoäng.
Diabolisk pakt: Du erhåller tillfälliga livspoäng motsvarande 5 + halva din Intelligens.
Andra gradens talanger
Djävulskt byte Häxmästare Nytta 2
Du offrar en bit av din själ för att rädda din kropp.
Situation Trolleri
Snabb handling Personlig
Effekt: Du drabbas av Sårbar 5 mot all skada fram till slutet av ditt nästa drag och ett av dina räddningsslag i slutet av detta drag lyckas automatiskt.
Eterisk vandring Häxmästare Nytta 2
Din kropp går ur fas med denna värld och du försvinner för ett ögonblick. När du återvänder är du fortfarande suddig och otydlig ett tag.
Situation Trolleri, Teleportation
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan teleportera 3 meter och du erhåller en talangfördel av +2 på alla dina försvar fram till slutet av ditt nästa drag.
Kaifons beskydd Häxmästare Nytta 2
Du åkallar Kaifon, drömviskaren, och med hans hjälp undgår du faran.
Situation Trolleri, Teleportation
Villkorad handling Personlig
Reaktion: En fiende som står under din häxförbannelse träffar dig med en närstridsattack.
Effekt: Du reducerar skadan med halva din Visdom och teleporterar sedan 2 meter.
Satanisk tålighet Häxmästare Nytta 2
Du åkallar dina herrars beskydd och din kropp fylls av mörk kraft.
Daglig Trolleri
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller tillfälliga livspoäng motsvarande 5 plus halva din Fysik.
Skuggslöjor Häxmästare Nytta 2
Du sveper in dig själv i rymdens svarta tomhet.
Situation Trolleri, Illusion
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +5 på alla tester av Förstulenhet fram till slutet av ditt nästa drag.
Svekfullt tal Häxmästare Nytta 2
Du sveper in dina ord i Ferikes dimmor.
Situation Trolleri
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +5 på ditt nästa test av Bedräglighet, Diplomati eller Kuva under denna situation.
Tredje gradens talanger
Häxregn Häxmästare Attack 3
Du låter skimrande strålar av häxkraft regna ner över din fiende.
Situation Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse eller två varelser som är inom 5 meter från varandra.
Attack: Utstrålning mot Reflexer, en attack per mål
Träff: 1t10 + ½Utstrålning skada.
Fepakt: Du erhåller en fördel på attackslagen motsvarande halva din Intelligens.
Häxvind Häxmästare Attack 3
Du kallar fram en stormvind från Ferike som piskar dina fiender och för dig i säkerhet.
Situation Trolleri, Teleportation, Verktyg
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 1t8 + ½Utstrålning skada och målet är orörligt fram till slutet av sitt nästa drag.
Effekt: Du teleporterar 5 meter.
Fepakt: Du teleporterar 5 plus halva din Intelligens meter.
Isande mörker Häxmästare Attack 3
Du kallar ner ett stycke av natthimlens iskalla mörker och sveper in din fiende i.
Situation Trolleri, Fruktan, Kyla, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 2t8 + ½Utstrålning köldskada och målet har Underläge mot alla fram till slutet av sitt nästa drag.
Stjärnpakt: Målet drabbas av en nackdel på PK motsvarande halva din Visdom fram till slutet av sitt nästa drag.
Ljungeld Häxmästare Attack 3
Du kallar fram en gyllene flamma som du slungar mot din fiende.
Situation Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Reflexer.
Träff: 3t6 + ½Utstrålning eldskada och varje varelse intill målet drabbas av 1t6 + ½Utstrålning eldskada.
Diabolisk pakt: Varelser intill målet får ytterligare eldskada motsvarande halva din Fysik.
Vansinnets klor Häxmästare Attack 3
Svarta klor tycks hugga tag i din fiendes huvud och under deras angrepp ser han inte längre skillnad på vän och fiende.
Daglig Trolleri, Förhäxning, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: 2t6 + ½Utstrålning psykisk skada.
Miss: Halv skada.
Bevara snabb: Du tvingar målet att utföra en närstridsgrundattack mot en av sina egna allierade (räddningsslag avslutar).
Vilddjurets käftar Häxmästare Attack 3
Ur Ferikes mörka djup kallar du fram en ohygglig best, vars enda synliga närvaro är en bloddrypande rad av vassa huggtänder.
Daglig Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot PK.
Träff: 2t10 + ½Utstrålning skada.
Miss: Halv skada.
Bevara snabb: Målet och varje fiende intill det drabbas av 1t10 skada. (räddningsslag avslutar).
Femte gradens talanger
Delbans dödliga ljus Häxmästare Attack 5
En stråle av dödligt stjärnljus faller ner över din fiende och får honom att rygga tillbaka.
Daglig Trolleri, Nekrotisk, Verktyg
Villkorad handling Intill utbrott 4
Avbrott: En fiende inom utbrottet träffar dig med en närstridsattack.
Mål: Den utlösande fienden.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: 1t6 + ½Utstrålning nekrotisk skada. Målet kan välja mellan att dess attack bara gör halv skada eller att drabbas av extra nekrotisk skada motsvarande halva din Visdom.
Stjärnpakt: Den extra skadan är 1t8 plus halva din Visdom.
Hadars hunger Häxmästare Attack 5
Du kallar ner mörkret som omger den väldiga jättestjärnan Hadar. I den svarta natten gömmer sig något som livnär sig på ren livskraft.
Daglig Trolleri, Nekrotisk, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Effekt: Du skapar ett område av ogenomträngligt mörker som varar framtill slutet av ditt nästa drag och som är fyllt av en hungrig närvaro. Varje varelse som träder in i eller börjar sitt drag i området drabbas av 2t10 nekrotisk skada.
Bevara snabb: När du bevarar effekten får du utföra en sekundärattack.
Sekundärmål: Varje varelse inom området.
Sekundärattack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 1t6 + ½Utstrålning nekrotisk skada.
Helvetets eldar Häxmästare Attack 5
Marken spricker upp och ett inferno uppslukar dina fiender.
Daglig Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 10
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Utstrålning mot Reflexer.
Träff: 2t10 + ½Utstrålning eldskada.
Effekt: Målet drabbas av fortgående 5 eldskada (räddningsslag avslutar).
Moln av flugor Häxmästare Attack 5
Du andas ut ett moln av svarta flugor, som virvlar runt din fiende och spottar syra över honom.
Situation Trolleri, Syra, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 2t6 + ½Utstrålning syraskada och målet hamnar i Underläge.
Diabolisk pakt: Vid en miss hamnar målet i Underläge mot dig.
Vintervind Häxmästare Attack 5
Du blåser ut en stråle av snö och is mot din fiende.
Situation Trolleri, Köld, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 2t6 + ½Utstrålning köldskada och målet är orörligt.
Fepakt: Varje fiende intill målet är nersaktad.
Sjätte gradens talanger
Bortbyting Häxmästare Nytta 6
Du vandrar en hemlig väg genom Ferike till den plats där din allierade befinner sig och han rycks plötsligt bort och hamnar där du just var.
Situation Trolleri, Teleportation
Kort handling Avstånd 10
Mål: Du och en villig allierad.
Effekt: Du och din allierade byter plats med varandra.
Simtur i Styx Häxmästare Nytta 6
Vattnet från Styx härdar din hud och din kropp.
Daglig Trolleri, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Under resten av situationen erhåller du en talangfördel av +2 på PK och Stabilitet, men drabbas av en nackdel av –2 på Fart.
Spindelben Häxmästare Nytta 6
Som en insekt ur helvetets djup kan du vandra på väggar och i tak.
Situation Trolleri
Kort handling Personlig
Effekt: Under denna handling kan du klättra på alla ytor med din normala Fart.
Stjärnorna står rätt Häxmästare Nytta 6
Det sägs att vårt öde står skrivet i stjärnorna och vem kan tolka det bättre än du?
Daglig Trolleri
Villkorad handling Personlig
Avbrott: Du slår ett attackslag, räddningsslag, färdighetstest eller egenskapstest och får ett resultat du inte gillar.
Effekt: Du får slå om tärningsslaget och välja det bättre resultatet.
Sjunde gradens talanger
Dåliga tecken Häxmästare Attack 7
Du ritar upp ett magiskt tecken framför din fiende och bringar honom olycka.
Situation Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: 2t6 + ½Utstrålning skada och målet drabbas av tärningsnackdel på sitt nästa attackslag.
Stjärnpakt: Målet drabbas dessutom av en nackdel på detta attackslag motsvarande halva din Visdom.
Glimt av Utmarken Häxmästare Attack 7
Du ger din fiende en kort glimt av de hemskheter du skådat bortom stjärnorna.
Situation Trolleri, Fruktan, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: 1t6 + ½Utstrålning psykisk skada och målet måste använda sin nästa normala handling till att utföra en grundattack mot tomma luften.
Stjärnpakt: Målet drabbas av en nackdel av –2 på Vilja.
Hadars avkomma Häxmästare Attack 7
Du fyller din fiendes huvud med Hadars mörka hunger. Din fiende faller skrikande till marken och ur hans ögon, näsa och öron kryper hungriga skuggor ut och attackerar hans vänner.
Daglig Trolleri, Nekrotisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 3t10 + ½Utstrålning nekrotisk skada. Om denna skada reducerar målet till 0 livspoäng, får du utföra en sekundärattack.
Sekundärmål: Två fiender inom 3 meter från primärmålet.
Sekundärattack: Utstrålning mot Stabilitet, två attackslag.
Träff: 2t10 + ½Utstrålning nekrotisk skada.
Miss: Halv skada och ingen sekundärattack.
Illasinnat öde Häxmästare Attack 7
Du förändrar stjärntecknen för din fiende så att han inte lyckas med det han företar sig.
Daglig Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: Fram till slutet av ditt nästa drag, varje gång målet slår ett attackslag eller räddningsslag slår även du en t20. Om ditt ojusterade tärningsslag blir högre än målets, missar attacken eller misslyckas räddningsslaget automatiskt.
Bevara snabb: Gör ett angrepp av Utstrålning mot Vilja på målet. Om du träffar bevaras effekten, annars upphör den.
Midvinternattens vind Häxmästare Attack 7
En iskall vind ur den mörka vinternatten piskar din fiende.
Situation Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 1t10 + ½Utstrålning köldskada och målet är nersaktat (räddningsslag avslutar).
Fepakt: Du knuffar målet ½Intelligens meter.
Sinnesdimmor Häxmästare Attack 7
Du fyller din fiendes sinne med virvlande dimmor från Ferike.
Situation Trolleri, Illusion, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: 1t10 + ½Utstrålning psykisk skada och du och alla dina allierade inom räckvidden är osynliga för målet fram till slutet av ditt nästa drag.
Fepakt: Under resten av situationen har du en talangfördel på alla tester av Förstulenhet motsvarande halva din Intelligens.
Svavelångor Häxmästare Attack 7
Marken spricker upp under din fiende och giftiga ångor omvärver honom.
Situation Trolleri, Gift, Toxisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 2t8 + ½Utstrålning toxisk skada och målet är orörligt fram till slutet av sitt nästa drag.
Diabolisk pakt: Du erhåller en fördel på skadan motsvarande halva din Fysik.
Vilddjurets rytande Häxmästare Attack 7
Ur helvetets avgrunder kallar du fram ett fruktansvärt vrål.
Situation Trolleri, Dunder, Fruktan, Verktyg
Normal handling Intill utbredning 3
Mål: Varje varelse inom utbredningen.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 2t6 + ½Utstrålning dunderskada och du knuffar målet 2 meter.
Diabolisk pakt: Du knuffar målet ½Fysik meter.
Nionde gradens talanger
Förtära Häxmästare Attack 9
Du offrar din egen livskraft för att förtära din fiende.
Situation Trolleri, Nekrotisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Stabilitet.
Träff: 2t8 + ½Utstrålning nekrotisk skada och målet drabbas av 5 fortgående nekrotisk skada.
Effekt: Du förlorar ett vitalitetspoäng.
Hades spjut Häxmästare Attack 9
Ett väldigt spjut av svart järn genomborrar din fiende och naglar fast honom vid marken.
Daglig Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Reflexer.
Träff: 3t10 + ½Utstrålning skada och målet är orörligt (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada och målet är inte orörligt.
Khirads järtecken Häxmästare Attack 9
Du nedkallar stjärnan Khirads blåkalla ljus över din fiende och förändrar hans öde och verklighet.
Daglig Trolleri, Psykisk, Teleportation, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: 2t10 + ½Utstrålning psykisk skada och du teleporterar målet till en ledig ruta inom 3 meter från dig.
Bevara snabb: Du kan bevara formeln under resten av situationen. Varje gång du bevarar den, kan du göra ett angrepp av Utstrålning mot Vilja på målet. Om du träffar teleporterar du målet till en ledig ruta inom 3 meter från dig, annars upphör effekten.
Själarnas hunger Häxmästare Attack 9
Du öppnar en port till helvetet och låter dess inspärrade själar frossa på din fiendes livskraft.
Situation Trolleri, Psykisk, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 5
Mål: En varelse inom utbrottet.
Attack: Utstrålning mot Vilja.
Träff: 1t8 + ½Utstrålning psykisk skada och målet är omtumlat (räddningsslag avslutar).
Slöjor av is Häxmästare Attack 9
Du klär in din fiende med svarta slöjor av hård is som skadar honom om han rör sig.
Daglig Trolleri, Kyla, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Utstrålning mot Reflexer.
Träff: 2t8 + ½Utstrålning köldskada.
Effekt: Om målet förflyttar sig – frivilligt eller tvingat – drabbas det av köldskada motsvarande halva din Utstrålning (räddningsslag avslutar). När målet klarat detta räddningsslag kan du inte längre bevara effekten.
Bevara snabb: Målet drabbas av 2t8 köldskada.
Tionde gradens talanger
Eteriskt steg Häxmästare Nytta 10
Du tar ett kort steg genom Ferikes dimmor.
Obegränsad Trolleri, Teleportation
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan teleportera 1 meter.
Evighetens tomhet Häxmästare Nytta 10
Din kropp förvandlas för ett ögonblick till rymdens tomhet och attacken passerar rakt igenom dig utan att skada dig.
Daglig Trolleri
Villkorad handling Personlig
Reaktion: Du träffas av en attack.
Effekt: Reducera skadan mot dig till 0. Om attacken riktades mot fler mål, skadar den de övriga normalt.
Feiskt hopp Häxmästare Nytta 10
Du försvinner in i Ferike för en kort stund och återvänder sedan till en helt annan plats i denna värld.
Daglig Trolleri, Teleportation
Kort handling Personlig
Effekt: Du teleporterar 6 meter. Du behöver inte kunna se platsen du teleporterar till, men om den är upptagen misslyckas teleportationen.
Infernalisk budbärare Häxmästare Nytta 10
En hornprydd budbärare överlämnar ditt svavelosande budskap.
Daglig Trolleri, Frammaning
Normal handling Avstånd 666 kilometer
Mål: En varelse du har träffat tidigare.
Effekt: Du uttalar ett kort meddelande och en smådjävul tar form jämte målet och relaterar ditt meddelande. Den inväntar sedan ett svar och dyker upp jämte dig i slutet av ditt nästa drag och överlämnar svaret. Om målet inte har något svar eller inte befinner sig inom räckvidden, dyker smådjävulen upp ändå och meddelar detta faktum.
Skuggform Häxmästare Nytta 10
Din kropp blir till ett moln av skuggor.
Daglig Trolleri, Omdaning
Snabb handling Personlig
Effekt: Under resten av situationen har du skuggform. Du är okroppslig, kan flyga med fart 6 och kan utföra alla slags handlingar utom normala handlingar. Du kan avbryta effekten och återta din normala form som en snabb handling.