Krigare
En krigares träning är för krig. Antingen han använder båge, svärd eller annat vapen är han en framgångsrik dråpare, en man som besegrar sina fiender med överlägsen vapenmakt. Krigare är första linjen i en strid, de som tar sig an de farligaste fienderna och utsätter sig för de största riskerna, skyddade av sin träning och sitt pansar. Dessa är de män och kvinnor som lever efter den gamla sanningen, ”de som griper till svärd skall dödas med svärd.”
Stridsroll: En krigares roll är försvar. Han är den som håller fienden borta från gruppen.
Talangkälla: En krigares talanger baseras på kamp. Han har skaffat sig dessa genom ändlösa timmar av träning.
Grundegenskaper: Den viktigaste grundegenskapen för en krigare är Styrka, men han behöver även Händighet och Visdom.
Livspoäng per grad: 5.
Vitalitetspoäng: 11 + halva Fysiken.
Grundegenskapshöjning: +1 Styrka.
Försvarsfördelar: +2 Stabilitet.
Tränade färdigheter: En krigare är tränad på 2 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en krigare (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Gatusmarthet (Uts), Idrott (Sty), Kuva (Uts), Läkekonst (Vis), Uppfatta (Vis) och Uthållighet (Fys).
Vapenträning: Enkla närstridsvapen, militära närstridsvapen, enkla avståndsvapen och militära avståndsvapen.
Pansarträning: Tyg, läder, skinn, ringbrynja, fjällpansar, lätt sköld och tung sköld.
Klassförmågor: Försvarsaura, Minnesbeta, Stridsstil och Vapenhantering.
Krigare är personer som fokuserar på strid framför allt annat. De strider med teknik och vapenfärdighet istället för råstyrka eller mystiska krafter och besegrar sina fiender med överlägsen vapenmakt. Krigare är första linjen i en strid, de som tar sig an de farligaste fienderna och utsätter sig för de största riskerna, skyddade av sin träning och sitt pansar. Dessa är de män och kvinnor som lever efter den gamla sanningen, ”de som griper till svärd skall dödas med svärd.”
Äventyrande: Krigare färdas dit striden tar dem. Vissa leder arméer för att dräpa monster eller beskydda sitt rike, medan andra vandrar runt och söker efter något som tilltalar deras känsla för rättvisa eller som innehåller guld nog för att tilltala deras känsla för profit.
Magi: Magi är för den svage. Den starke använder inga sådana kryckor. Fångad i ett välsmitt svärd är den till nytta, men det är den vassa svärdsklingan som löser upp knuten, inte magin.
Religion: Krigare söker sig sällan till en viss religion, även om de gärna åkallar någon krigsgud innan en viktig strid. Men det är oftast läpparnas bekännelse, snarare än själens.
Bakgrund: Det kännetecken som delas av alla krigare och som höjer den över den vanliga soldaten är deras träning. Varje krigare har gått i lära hos minst en mästare som skolat dem i stridskonster och stridsstilar.
Raser: På grund av sin hängivenhet och iver har asimar och människor fler krigare än några andra raser. De krigiska raserna drakkai, dvärgar och orcher har också oftast gott om krigare.
Andra klasser: Krigare har en tendens att bedöma andra klasser enbart efter sin användbarhet i en strid. De kommer väl överens med andra stridande klasser, men respekterar sällan andra förrän de visat sitt värde i stridens hetta.
Klassförmågor
De speciella förmågor som utmärker klassen krigare.
Försvarsaura
En fiende som startar sitt drag intill dig, blir markerad. En markerad fiende drabbas av en nackdel av –2 på attackslaget om han attackerar någon som han inte är markerad av. Att röra sig ut ur en ruta som är en del av en försvarsaura kostar en extra meter förflyttning. Om du blir omringad upphör din försvarsaura och du återfår den i början av ditt drag om du då inte längre är omringad.
Minnesbeta
Fiender som befinner sig intill dig, gör bäst i att inte ignorera dig.
Minnesbeta Krigare Klassförmåga
Din fiende släpper dig med blicken för ett ögonblick och det är allt du behöver.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Reaktion: En fiende du har markerat utför en attack mot någon som han inte är markerad av.
Mål: Den utlösande fienden
Effekt: Du kan utföra en närstridsgrundattack mot målet.
Stridsstil
Du väljer en av följande stridsstilar:
Förföljare Krigare Klassförmåga
Med några snabba steg är du ikapp din fiende.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Avbrott: En fiende utför en handling som ger dig en gratisattack mot denne.
Mål: Den utlösande fienden
Effekt: Du kan avvakta med din gratisattack tills målet har fullbordat handlingen. Du kan därefter glida halva din Händighet i meter till en ruta intill målet och utföra gratisattacken. Om den träffar, faller målet dessutom omkull liggande.
Stoppare Krigare Klassförmåga
Med ett bestämt hugg sätter du stopp för fienden.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Avbrott: Du utför en gratisattack mot en fiende.
Effekt: Du erhåller en fördel på attackslaget motsvarande halva din Visdom. Om gratisattacken utlöstes av en förflyttning och attacken träffar, kan målet inte förflytta sig längre i den handlingen. Om han har fler handlingar kvar, kan han förstås använda en sådan för att förflytta sig vidare.
Vapenhantering
När du använder ett vapen du är tränad på, erhåller du en fördel av +1 på attackslaget.
Talanger
Bastalanger
Aggressiv reträtt Krigare Bastalang
Du rör dig bakåt och tvingar din fiende att följa efter.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Reaktion: Du träffar en fiende du har markerat med en närstridsgrundattack.
Effekt: Du kan glida en meter och sedan omplacera fienden in i den ruta du just lämnade.
Haffande hand Krigare Bastalang
Du ser till att din fiende inte går någonstans innan du är färdig med honom.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Krav: Du måste ha en hand fri.
Reaktion: Du träffar en fiende med en närstridsgrundattack.
Effekt: Fienden är greppad av dig.
Klyvning Krigare Bastalang
Du träffar en fiende och skadar en annan i förbifarten.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Reaktion: Du träffar en fiende med en närstridsgrundattack.
Effekt: En annan fiende intill dig erhåller skada motsvarande halva din Styrka.
Sköldfint Krigare Bastalang
Du använder din sköld på ett listigt vis, så att fienden blir osäker på varifrån din nästa attack kommer.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med en sköld.
Reaktion: Du träffar en fiende med en närstridsgrundattack.
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +3 på ditt nästa attackslag mot denna fiende om det görs innan ditt nästa drag tar slut.
Stenhård smäll Krigare Bastalang
Ditt vapen må vara lite klumpigt, men när du lägger hela kroppen bakom slaget känns det verkligen att bli träffad av det.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med ett tvåhandsvapen.
Reaktion: Du träffar en fiende som är markerad av dig med en närstridsgrundattack.
Effekt: Attacken gör extra skada motsvarande halva din Fysik.
Vinnande hugg Krigare Bastalang
Ditt svepande hugg kompletteras med korta stötar som nöter ner din fiendes försvar.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Reaktion: Du missar en fiende med en närstridsgrundattack.
Effekt: Fienden erhåller 2 poäng skada. Om du strider med ett tvåhandsvapen gör du skada motsvarande halva din Styrka.
Våg av järn Krigare Bastalang
Du slår fienden bakåt och kan avancera i skydd av din sköld.
Obegränsad ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Reaktion: Du träffar en fiende med en närstridsgrundattack.
Effekt: Du knuffar fienden 1 meter om han är samma storlek som du, mindre än du eller högst en kategori större än du. Om du använder en sköld, kan du glida in i rutan som målet tvingades ut ur som en fri handling.
Första gradens talanger
Brutalt slag Krigare Attack 1
Du splittrar pansar och ben i ett våldsamt slag.
Daglig ö Kamp, Pålitlig, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 3d + ½Styrka skada.
Knäskålshugg Krigare Attack 1
En välriktad smäll mot benet får din fiende att halta en stund.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och målet är nersaktat.
Nerhållande attack Krigare Attack 1
Du bjuder fienden på en vägg av vilda hugg, som håller honom tillbaka så att en allierad kan komma undan.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och en allierad som befinner sig intill målet kan glida 2 meter som en fri handling.
Rörlig attack Krigare Attack 1
Du hugger en fiende och använder kraften i slaget för ett nytt hugg mot en annan fiende.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada och du kan glida en meter. Utför en sekundärattack.
Sekundärmål: En varelse som inte var det ursprungliga målet.
Sekundärattack: Styrka+2 mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Skurkens bane Krigare Attack 1
Du slår din fiende hårt och jagar honom sedan med styrka och kraft.
Daglig Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och du erhåller en talangfördel av +2 på attackslagen och +4 på skadeslagen mot samma mål under resten av situationen.
Miss: Ingen skada, men du erhåller en talangfördel av +1 på attackslagen och +2 på skadeslagen mot samma mål under resten av situationen.
Svepande hugg Krigare Attack 1
Ditt svepande hugg slår undan fiendens gard så att en välriktad spark slår omkull honom.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och målet slås omkull och blir liggande.
Uppmuntrande slag Krigare Attack 1
En lyckad attack mot din fiende ger dig kraft att strida vidare.
Daglig ö Kamp, Läkning, Pålitlig, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och du kan spendera ett vitalitetspoäng.
Andra gradens talanger
Bara köttsår Krigare Nytta 2
Du bryr dig knappt om dina skador längre.
Daglig ö Kamp, Läkning, Hållning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller Självläkning motsvarande halva din Fysik så länge du är sargad.
Inga blottor Krigare Nytta 2
Du parerar snabbt den blotta du råkat lämna.
Situation ö Kamp
Villkorad handling Personlig
Avbrott: En fiende attackerar dig och du är i Underläge mot honom.
Effekt: Du är inte i Underläge mot den här attacken.
Kom hit bort Krigare Nytta 2
Du drar en av dina allierade till en bättre position.
Situation ö Kamp
Snabb handling Närstrid 1
Mål: En villig allierad som befinner sig intill dig.
Effekt: Du omplacerar din allierade 2 meter till en ruta intill dig.
Ostoppbar Krigare Nytta 2
Du låter ditt adrenalin hjälpa dig genom striden.
Daglig Kamp, Läkning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller 2t6 + ½Fysik tillfälliga livspoäng
Tredje gradens talanger
Exakt stöt Krigare Attack 3
Du byter skada mot precision för att vara säker på att skada din fiende.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka+4 mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Krossande slag Krigare Attack 3
Du tar i ända från tårna och måttar ett våldsamt slag med ditt vapen.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada.
Vapen: Om du strider med en yxa, hammare eller stridsklubba, erhåller du en fördel motsvarande halva din Fysik på ditt skadeslag.
Pansarbrytande stöt Krigare Attack 3
Du driver in ditt vapen genom en svag punkt i fiendens pansar.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot Reflexer
Vapen: Om du strider med en lätt klinga eller ett spjut, erhåller du en fördel motsvarande halva din Händighet på ditt attackslag.
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Vapen: Om du strider med en lätt klinga eller ett spjut, erhåller du en fördel motsvarande halva din Händighet på ditt skadeslag.
Stålets dans Krigare Attack 3
Du låter ditt vapen cirkla runt och avslutar med ett plötsligt hugg.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada.
Vapen: Om du strider med en tung klinga eller ett stångvapen, blir målet orörligt.
Svepande slag Krigare Attack 3
Du lägger all din kraft bakom ett vilt hugg som träffar många fiender samtidigt.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet som du kan se.
Attack: Styrka mot PK
Vapen: Om du strider med en yxa, slaga, tung klinga eller hacka, erhåller du en fördel motsvarande halva din Visdom på ett attackslag.
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Femte gradens talanger
Blödande sår Krigare Attack 5
Du ger din fiende ett fult sår som blöder och orsakar svår smärta.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste attackera med lätt klinga.
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: Målet är nersaktat och drabbas av fortgående skada motsvarande 5 plus halva din Händighet (räddningsslag avslutar båda).
Cirkel av stål Krigare Attack 5
Du svingar ditt vapen i dödliga cirklar omkring dig.
Daglig ö Kamp, Hållning, Vapen
Snabb handling Personlig
Effekt: Så länge du har förmågan att utföra villkorade handlingar, erhåller varje fiende som börjar sitt drag intill dig 1d skada.
Knäcka ägg Krigare Attack 5
Med en våldsam smäll krossar du din fiendes pansar och ger honom ett djupt blödande sår.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och målet drabbas av fortgående 5 skada och en nackdel av –2 på PK (räddningsslag avslutar båda).
Parera och ge igen Krigare Attack 5
Du parerar en attack och svarar med en snabb motattack som får fienden ur balans.
Situation ö Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Reaktion: En fiende missar dig eller en allierad med en närstridsattack.
Mål: Den utlösande fienden.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada och målet hamnar i Underläge.
Skur av slag Krigare Attack 5
Du virvlar runt och dränker din fiende med slag.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK, två attackslag
Träff: 1d + ½Styrka skada med vardera attacken.
Vapen: Om du strider med en lätt klinga, ett spjut eller en slaga och har Händighet 5 eller mer, får du göra en sekundärattack.
Sekundärmål: En varelse.
Sekundärattack: Styrka mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Stjärnsmäll Krigare Attack 5
En smäll mot huvudet får fienden att se stjärnor en stund.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och målet är orörligt (räddningsslag avslutar).
Sjätte gradens talanger
Försvarsträning Krigare Nytta 6
Din soldatträning låter dig stå emot attacker som ingen annan.
Daglig Kamp, Hållning
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +2 på Stabilitet, Reflexer och Vilja.
Okrossbar Krigare Nytta 6
Du stålsätter dig mot fiendens attack.
Situation Kamp
Villkorad handling Personlig
Reaktion: Du blir träffad av en attack.
Effekt: Reducera skadan mot dig med 5 plus halva din Fysik.
Stridsberedskap Krigare Nytta 6
Du väntar inte på att fienden skall agera först.
Daglig Kamp
Icke-handling Personlig
Effekt: Du erhåller en fördel av +10 på ditt initiativtest. Du använder denna talang efter att du slagit för ditt initiativ.
Sjunde gradens talanger
Benkrok Krigare Attack 7
Du låser upp fiendens ben med ditt vapen.
Situation Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Reaktion: Du träffar en fiende med en närstridsgrundattack.
Mål: Den utlösande fienden.
Attack: Styrka mot Reflexer
Träff: 1d + ½Styrka skada och målet är nersaktat (räddningsslag avslutar).
Vapen: Om du strider med ett spjut eller ett stångvapen, slår du omkull målet liggande förutom att göra det nersaktat.
Blottläggning Krigare Attack 7
Ett hårt slag får fienden att vackla till och avslöja en blotta.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och målet drabbas av en nackdel av –2 på PK fram till slutet av ditt nästa drag.
Genombrytning Krigare Attack 7
Du måttar ett hårt slag mot din fiende och använder kraften i slaget till att rusa framåt.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada.
Effekt: Du får gå ett antal meter motsvarande halva din Händighet.
Hejdlöst hugg Krigare Attack 7
Du satsar allt på ett hårt och brutalt hugg.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka–2 mot PK
Träff: 3d + ½Styrka skada.
Hård parering Krigare Attack 7
Ditt vapen far ut med våldsam kraft och blockerar din fiendes slag.
Situation Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Avbrott: En fiende intill dig träffar en allierad med en närstridsattack.
Mål: Den utlösande fienden.
Attack: Styrka mot PK
Träff: ½Styrka skada och din allierade kan reducera skadan från attacken med hälften.
Vapen: Om du strider med en yxa, en hammare eller en klubba, gör attacken extra skada motsvarande halva din Fysik.
Levande sköld Krigare Attack 7
Du utnyttjar dina kraftfulla slag till att skydda dig själv bättre.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada.
Effekt: Du erhåller en fördel av +1 (+2 om du använder en sköld) på PK fram till slutet av ditt nästa drag.
Pansarvägg Krigare Attack 7
Med skölden lyftad framför dig, driver du undan din fiende.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid 1
Krav: Du måste ha en sköld uppe.
Special: Du går din fart. När du vill under den förflyttningen kan du utföra denna attack.
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot Stabilitet
Träff: 1t10 + ½Styrka skada och du omplacerar målet 1 meter och slår omkull det liggande.
På studs Krigare Attack 7
Du klipper till din fiende och om han inte har vett på att flytta sig, tar du honom igen på tillbakastudsen.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada. Om målet befinner sig intill dig när ditt nästa drag börjar, kan du utföra en närstridsgrundattack mot honom som en fri handling.
Vapen: Om du strider med en yxa, en hammare eller en klubba, gör båda attackerna extra skada motsvarande halva din Fysik.
Smärtande sår Krigare Attack 7
Varje steg din fiende tar ger honom ohygglig smärta.
Daglig Kamp, Pålitlig, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 3d + ½Styrka skada och om målet förflyttar sig i sitt nästa drag, drabbas det, för varje meter det rör sig, av skada motsvarande halva din Styrka.
Vapenmästarens list Krigare Attack 7
Du vet precis hur du skall utnyttja fördelarna med olika vapen.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Special: Innan attacken kan du stoppa undan ett vapen och dra ett annat som en fri handling.
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada.
Vapen: Om du strider med en yxa, drabbas två fiender intill målet av skada motsvarande halva din Fysik.
Vapen: Om du strider med en hammare eller en klubba, slås målet omkull liggande.
Vapen: Om du strider med en tung klinga, hamnar målet i Underläge mot alla.
Vapen: Om du strider med ett spjut eller ett stångvapen, kan du omplacera målet 2 meter och sedan glida 2 meter till en plats intill målet.
Åderlåtande svep Krigare Attack 7
Som en vass pisksnärt far ditt vapen runt dig och åderlåter dina fiender.
Daglig Kamp, Pålitlig, Vapen
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet som du kan se.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada, fortgående 5 skada (räddningsslag avslutar) och målet slås omkull liggande.
Miss: Halv skada.
Nionde gradens talanger
Drev Krigare Attack 9
Med styrka och skicklighet driver du fienden framför dig.
Daglig Kamp, Vapen
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet som du kan se.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och du omplacerar målet 1 meter.
Miss: Halv skada
Hydrans attack Krigare Attack 9
Likt en hydras många huvuden tycks ditt vapen fara ut mot alla fiender omkring dig samtidigt.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet som du kan se.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada och målet drabbas av en nackdel av –2 på alla attackslag.
Special: Du kan använda denna talang som en del av en stormning istället för en närstridsgrundattack.
Kom och ta för er Krigare Attack 9
Du lockar fienden till dig och ger dem sedan en våldsam smäll.
Situation Kamp, Vapen
Normal handling Intill utbrott 3
Mål: Varje fiende inom utbrottet som du kan se.
Effekt: Du drar varje mål 2 meter till en ledig ruta intill dig. Ett mål som inte kan hamna intill dig rör sig inte alls. Därefter kan du angripa alla fiender intill dig (utbrott 1).
Attack: Styrka mot PK
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Lyckans hugg Krigare Attack 9
Lyckan att känna ditt vapen hitta rätt och höra din fiendes vrål av smärta får dig att glömma dina egna skador.
Daglig Kamp, Läkning, Pålitlig, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 3d + ½Styrka skada och du återfår livspoäng som om du hade spenderat ett vitalitetspoäng.
Ta det lugnt Krigare Attack 9
Din fiende tycks ha bråttom härifrån, men du lär honom att ta det lugnt.
Situation Kamp, Vapen
Villkorad handling Närstrid vapen
Avbrott: En fiende intill dig rör sig bort från dig.
Mål: Den utlösande fienden.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada och målet är nersaktat.
Vapen: Om du strider med en slaga eller en hacka, blir målet orörligt istället för nersaktat.
Virvel av stål Krigare Attack 9
Du snurrar runt och sveper ditt vapen lågt runt omkring dig.
Daglig Kamp, Vapen
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet som du kan se.
Attack: Styrka mot PK
Träff: 3d + ½Styrka skada och målet är nersaktat (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada.
Tionde gradens talanger
In i leken Krigare Nytta 10
Med ett frejdigt stridsrop kastar du dig mot fienden.
Situation Kamp
Snabb handling Personlig
Effekt: Du kan gå 3 meter, bara du avslutar din förflyttning intill en fiende.
Krigarens tuffhet Krigare Nytta 10
Genom ren beslutsamhet, ignorerar du besvärligheter och kämpar vidare oförtrutet.
Situation Kamp
Snabb handling Personlig
Effekt: Fram till slutet av ditt nästa drag kan du ignorera effekterna av tillstånden Försvagad, Nersaktad, Omtumlad och Orörlig.
Kroppssköld Krigare Nytta 10
Du rycker en kropp i vägen för en inkommande attack.
Situation Kamp
Villkorad handling Närstrid beröring
Krav: Du måste ha en hand fri.
Avbrott: Du blir träffad av en riktad attack.
Mål: En varelse som inte är den utlösande fienden.
Effekt: Utför en greppattack mot målet. Om du greppar målet, tar målet hälften av skadan från attacken som träffade dig och du resten.
Med en hårsmån Krigare Nytta 10
Du kastar dig undan och undviker fiendens attack med minsta möjliga marginal.
Daglig Kamp
Villkorad handling Personlig
Avbrott: Du blir träffad av en attack.
Effekt: Du får ingen skada av attacken som träffade dig. Däremot är du omtöcknad och drabbas av en nackdel av –2 på alla försvar fram till slutet av ditt nästa drag.
Outtröttlig sköld Krigare Nytta 10
Du använder ditt vapen eller sköld till skydd för dina allierade.
Daglig Kamp, Hållning
Snabb handling Personlig
Effekt: Varje allierad som befinner sig intill dig erhåller en sköldfördel av +1 på PK. Om du använder en sköld ökar fördelen till +2 och gäller även på målets Reflexer.
Skyttens hämnare Krigare Nytta 10
Det faktum att din fiende är alltför feg för att ge sig in i handgemäng med dig, ger dig förnyad styrka.
Situation Kamp, Läkning
Villkorad handling Personlig
Reaktion: Du blir träffad av en avståndsattack.
Effekt: Du kan spendera ett vitalitetspoäng och erhåller dessutom extra livspoäng motsvarande din Visdom.