Magiker
Stridsroll: En magikers roll är kontroll. Hans formler kontrollerar slagfältet och fördelar sin skada över fiendemassorna.
Talangkälla: En magikers talanger baseras på trolleri. Han har skaffat sig dessa genom åratal av idoga studier av magins grunder.
Grundegenskaper: De viktigaste grundegenskaperna för en magiker är Intelligens, Visdom och Händighet.
Livspoäng: 3 per grad.
Vitalitetspoäng: 7 + halva Fysiken
Grundegenskap: +1 Intelligens
Försvarsfördelar: +2 Vilja.
Färdigheter: En magiker är tränad på 0 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en magiker (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Diplomati (Uts), Grottkunskap (Vis), Historiekunskap (Int), Insikt (Vis), Magikunskap (Int), Mystik (Int), Religionskunskap (Int) och Vildmarkskunskap (Vis).
Vapen- och pansarträning: Magiker är tränade på dolk och påk samt på tygpansar.
Klassförmågor: Verktygsmästare, Småtrix, Ritualmagi, Formelsamling.
Vissa här i världen söker efter magisk kraft, och arbetar hårt för att uppnå sitt mål. Magi är inte något som är begränsat till personer av rätt blod eller gudars välsignelse – det är en vetenskap som kan läras av var och en med intellekt, tid och möjlighet.
Magiker är de formelkastare som uppnår sina krafter genom böcker, studier och kunskap. De har möjlighet att lära sig den största mängden magi av alla, men är samtidigt de som har de största begränsningarna ute i fält.
Mästaren av magi, den som kan åkalla det övernaturliga, den vars sinne sjuder av trollkraft—detta är magikern. Medan präster får sin magi som en gåva från sin gud som tack för sin starka tro, får magikern sin magiska kraft ur idoga studier. Magiker förevisar gärna sin makt och försöker alltid finslipa sin kontroll och förståelse för den mystiska kraft som är magi. Endast genom praktisk övning kan de få full kontroll över trollerikraften och få den att lyda deras vilja. Denna starka tillit till magin gör att de sällan lär sig mycket annat vad gäller vapen och andra färdigheter, eftersom de anser att magin är överlägsen alla mundäna metoder.
Äventyrande: Magiker äventyrar oftast för att finna kunskap, sällsynta magiska ingredienser och föremål med uråldrig kraft.
Magi: Magi är vetenskap. Man bör närma sig den med exakthet och noggrannhet. Alla detaljer om varje formel skrivs ner noga så att de kan prepareras genom hängivna studier av dessa böcker. Det skrivna ordet ligger till grund för magikernas magiska förmåga.
Religion: Mycket få religioner tolererar magiker. De flesta magiker i en sagovärld är antingen väldigt tysta om sin religion eller bekänner sig till en gud som har en speciell koppling till magi, såsom en magigud eller en hemligheternas gud.
Bakgrund: Magins vetenskap är inget man lär
sig i en handvändning. Ärkemagiker och andra mästare tar sällan emot nya lärjungar och utsätter dem gärna för betydligt fler år av hårt arbete än vad studierna kräver. En del sagovärldar kan ha speciella magiskolor där magikern har fått sin grundläggande skolning.
Raser: Människor, alver, gnomer, älvor och tiflingar är utmärkta magiker, men även de asimar, som kan uppvisa den ihärdighet och kärlek till det skrivna som krävs, kan ibland bli magiker.
Andra klasser: Såsom de främsta bland magins brukare, har magiker ibland svårt att sänka sig till andras nivå. De finner ofta mest samhörighet med de som har en stark ordnad tradition, såsom munkar och paladiner.
Magikers verktyg
En magiker kan använda en trollstav, ett trollspö eller en kristallkula som verktyg för sina formler. Han kan fortfarande kasta formler även utan ett sådant verktyg, men när han använder ett magiskt verktyg erhåller han dess fördel på attack- och skadeslag när han kastar formler som har nyckelordet ”Verktyg”.
Klassförmågor
Verktygsmästare
Du är en sann mästare i att använda ditt verktyg. Du får välja en av följande förmågor.
Besvärskula
När du använder en ytattack (Intill eller Område) och träffar minst ett mål, kan du låta magin dröja sig kvar i en ruta inom området fram till slutet av ditt nästa drag. Varje varelse som startar sitt drag i eller träder in i rutan drabbas av skada motsvarande halva skadan attacken gjorde.
En gång per situation kan du, som en fri hand- ling, använda din kristallkula till en av två saker.
Du kan drabba en fiende som är påverkad av en magisk effekt från dig som avslutas av ett rädd- ningsslag med en nackdel på detta räddningsslag motsvarande en fjärdedel av din Visdom.
Du kan förlänga varaktigheten hos en magisk effekt från dig som kommer att upphöra i slutet av detta drag så att den varar fram till slutet av ditt nästa drag.
Försvarsstav
När du har din trollstav i händerna erhåller du en fördel av +1 på PK. Du kan även välja att modifiera en ytattack (Intill eller Område) så att dess storlek minskar med 1, men att den får de mål som träffas att falla omkull liggande om de inte klarar ett räddningsslag.
En gång per situation kan du, som ett omedel- bart avbrott, erhålla en fördel på försvar motsva- rande en fjärdedel av din Fysik mot en attack.
Precisionsspö
När du använder en ytattack (Intill eller Område), kan du välja att släcka ner ett hörn på ytan så att det inte påverkas av attacken.
En gång per situation kan du, som en fri hand- ling, erhålla en fördel på ett attackslag som mot- svarar en fjärdedel av din Händighet.
Småtrix
Under dina hårda studier har du lärt dig mycket magi, men även en del enklare trick. Du kan fritt använda hokus pokus, ljus, magikerhand och spökljud.
Läraktig
Du får välja tre bastalanger istället för två vid första graden (eller fyra istället för tre om du är människa).
Ritualmagi
Du erhåller automatiskt knepet Ritualmagi från början och kan därmed använda ritualer.
Formelsamling
Du äger en formelsamling, en bok där du nertecknar dina ritualer och formler.
Ritualer: Din formelsamling innehåller från början tre första gradens ritualer. Vid femte graden och var femte grad därefter erhåller du två nya ritualer som du fritt kan skriva in i din formelsamling. Varje ritual du väljer måste alltid vara av din grad eller lägre.
Formler: Varje gång du får möjlighet att välja en ny situationstalang, daglig talang eller nyttotalang, väljer du två olika och skriver in dem i din formelsamling. Du får fortfarande bara preparera en som du kan använda, men efter varje vila kan du preparera om dina formler ur din formelsamling.
Talanger
Småtrix
Hokus Pokus Magiker Småtrix
Du utför ett enkelt magiskt trick att imponera på enkelt folk, roa barn eller muntra upp tråkiga dagar.
Obegränsad ö Trolleri
Normal handling Avstånd 2
Effekt: Med detta småtrix kan du:
• Sakta förflytta upp till 1kg materia.
• Skapa en enkel sinnesupplevelse, såsom ett gnistregn, en stark lukt, en vindpust, svag musik, etc.
• Färga, rengöra eller smutsa ner föremål inom ett litet område.
• Tända (eller släcka) ett ljus, en fackla eller en lägereld.
• Kyla av, värma upp eller smaksätta 1kg icke-levande materia
• Få en liten symbol eller märke att uppträda på en yta under en timma.
• Skapa ett litet föremål eller en bild som varar fram till slutet av ditt nästa drag.
• Få ett litet föremål du håller i handen att försvinna fram till slutet av ditt nästa drag.
Effekten av denna formel kan inte orsaka någon skada, användas som verktyg, vapen eller ritualkomponenter, störa någons handlingar eller efterlikna andra formler.
Special: Du kan ha upp till tre sådana effekter aktiva i taget.
Ljus Magiker Småtrix
Med en enkel gest får du ett ljussken att uppstå i ändan av din stav, runt något annat föremål eller i tomma luften.
Obegränsad ö Trolleri
Kort handling Avstånd 5
Mål: Ett föremål eller en ledig ruta
Effekt: Du får målet att lysa med ett starkt ljus. Ljuset fyller målets ruta och alla rutor inom 4 meter. Ljuset varar i 5 minuter. Du kan släcka ljuset med en fri handling.
Special: Du kan bara ha ett ljus aktivt i taget. Om du skapar ett nytt ljus, slocknar genast det gamla.
Om du använder den för att skingra någons magiska mörker, måste du lyckas med ett angrepp Intelligens mot Vilja.
Magikerhand Magiker Småtrix
Med en enkel gest får du ett föremål i närheten att omges av en spöklik hand som förflyttar det dit du önskar.
Obegränsad ö Trolleri, Frammaning, Kraft
Kort handling Avstånd 5
Effekt: Du frammanar en spöklik, svävande hand i en ledig ruta inom räckvidden. Handen kan plocka upp, förflytta och manipulera ett föremål som väger högst 10 kg. Om du håller i ett föremål när du använder denna kraft, kan handen stoppa ner föremålet i din ryggsäck, penningpung, svärdskida eller liknande behållare och samtidigt plocka fram ett annat föremål du bär på och placera i din hand.
Som en kort handling kan du förflytta handen 5 meter. Som en fri handling kan du få handen att släppa ett föremål den bär på och som en snabb handling kan du sedan få handen att plocka upp eller manipulera ett annat föremål.
Bevara snabb: Du kan få handen att vara hur länge du vill.
Special: Du kan bara ha en hand aktiv i taget.
Spökljud Magiker Småtrix
Med en enkel gest skapar du ett overkligt ljud som tycks komma från någonstans i närheten.
Obegränsad ö Trolleri, Illusion
Normal handling Avstånd 10
Mål: Ett föremål eller en ledig ruta
Effekt: Du får ljud att uppstå ur tomma intet. Ett ljud svagt som en viskning eller starkt som ett skrik eller stridslarm hörs från målet. Du kan framställa tal eller icke-talade ljud, såsom svärd mot stålsköld, rasslande pansar eller skrapande sten. Om du viskar, kan du viska så tyst att bara varelser i rutorna intill målet kan höra dig.
Bastalanger
Brännyta Magiker Bastalang
Gyllene flammor slår upp och bränner alla inom området.
Obegränsad ö Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet
Attack: Intelligens mot Reflexer
Träff: 1t6 + ½Intelligens eldskada och om målet förflyttar sig på annat vis än med en glidning i sitt nästa drag, drabbas det av eldskada motsvarande hälften av din Händighet.
Chockvåg Magiker Bastalang
En våldsam tryckvåg far iväg från din hand.
Obegränsad ö Trolleri, Dunder, Verktyg
Normal handling Intill utbredning 3
Mål: Varje varelse inom utbredningen.
Attack: Intelligens mot Stabilitet
Träff: 1t6 + ½Intelligens dunderskada, du knuffar målet ½Fysik meter och det blir dövt (RS).
Dimbilder Magiker Bastalang
Dimmor stiger upp runt din fiende och tycks bli till varelser med skarpa klor.
Obegränsad ö Trolleri, Illusion, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Intelligens mot Vilja
Träff: 1t6 + ½Intelligens psykisk skada och målet drabbas av en nackdel av –2 på alla attackslag. Målet har även Underläge mot nästa attack.
Froststråle Magiker Bastalang
En vit stråle av frostig kyla far iväg mot din fiende.
Obegränsad ö Trolleri, Köld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Intelligens mot Stabilitet
Träff: 1t6 + ½Intelligens köldskada och målet blir nersaktat.
Special: Denna talang drabbas inte av någon nackdel på attackslaget av mjukt skydd.
Osynlig kraft Magiker Bastalang
Du kallar fram en hammare av ren kraft som får din fiende att fara iväg genom rummet.
Obegränsad ö Trolleri, Kraft, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse
Attack: Intelligens mot Stabilitet
Träff: ½Intelligens kraftskada och du kan omplacera målet ½Visdom meter och det blir omtumlat.
Trollpil Magiker Bastalang
Du slungar iväg en silverskimrande pil av ren kraft mot din fiende.
Obegränsad ö Trolleri, Kraft, Verktyg
Normal handling Avstånd 20
Mål: En varelse
Attack: Intelligens mot Reflexer
Träff: 2t4 + ½Intelligens kraftskada och du knuffar målet 1 meter.
Special: Denna attack räknas som en grundattack. Om en talang tillåter dig att utföra en avståndsgrundattack, kan du välja att använda denna.
Åskmoln Magiker Bastalang
Du skapar ett moln av virvlande blixtar som attackerar dina fiender.
Obegränsad ö Trolleri, Blixt, Verktyg, Zon
Normal handling Område 1 ruta inom 10 meter
Mål: Varje varelse i rutan.
Attack: Intelligens mot Reflexer
Träff: 1t6 + ½Intelligens blixtskada.
Effekt: Området är fyllt av virvlande blixtar. Varje varelse som träder in i området eller startar sitt drag i området drabbas av blixtskada motsvarade halva din Visdom. Molnet varar fram till slutet av ditt nästa drag. Du kan skingra det tidigare med en snabb handling.
Första gradens talanger
Brännboll Magiker Attack 1
Du frammanar en boll av eld och styr hur den rör sig.
Daglig ö Trolleri, Eld, Frammaning, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Effekt: Du frammanar en Medelstor boll av eld som upptar en ruta inom räckvidden och bollen angriper en varelse intill den. Varje varelse som slutar sitt drag intill bollen drabbas av eldskada motsvarande din Intelligens. Med en kort handling kan du förflytta bollen 6 meter.
Mål: En varelse intill brännbollen.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 2t6 + ½Intelligens eldskada.
Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen. Som en normal handling kan du göra en ny attack med bollen.
Fantomfall Magiker Attack 1
Du får dina fiender att tro att en avgrund just öppnade sig under dem.
Daglig ö Trolleri, Illusion, Psykisk, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Vilja.
Träff: 2t6 + ½Intelligens psykisk skada och målet blir liggande och orörligt.
Miss: Målet blir orörligt.
Flammande fingrar Magiker Attack 1
Ett hav av flammor far ut ur dina utsträckta fingrar.
Daglig ö Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Intill utbredning 5
Mål: Varje varelse inom utbredningen.
Attack: Intelligens mot Reflexer
Träff: 2t6 + ½Intelligens eldskada.
Miss: Halv skada
Glaciär Magiker Attack 1
Du gestikulerar och ett område fylls av isande kyla och marken där täcks av is.
Daglig ö Trolleri, Köld, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 1 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Reflexer
Träff: 2t6 + ½Intelligens köldskada och målet slås omkull och blir liggande.
Effekt: Området räknas som svår terräng fram till slutet av ditt nästa drag. Du kan skingra det tidigare med en snabb handling.
Köldmoln Magiker Attack 1
Ett moln av iskall dimma formas runt dina fiender.
Daglig ö Trolleri, Köld, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 2 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Stabilitet.
Träff: 1t8 + ½Intelligens köldskada.
Miss: Halv skada.
Effekt: Varje varelse som träder in i området eller startar sitt drag i området utsätts för en attack. Molnet varar fram till slutet av ditt nästa drag. Du kan skingra det tidigare med en snabb handling.
Köldstöt Magiker Attack 1
Du skapar ett klot av blåkall energi runt din hand och slungar den mot din fiende.
Daglig ö Trolleri, Köld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Intelligens mot Stabilitet
Träff: 3t8 + ½Intelligens köldskada och målet blir omtumlat.
Miss: Halv skada
Splitterkula Magiker Attack 1
Du slungar en kula av magisk kraft mot din fiende. Den splittras mot målet och fragment far iväg som strimlar omgivande fiender.
Daglig ö Trolleri, Kraft, Verktyg
Normal handling Avstånd 20
Mål: En varelse eller ett föremål.
Attack: Intelligens mot Reflexer
Träff: 3t6 + ½Intelligens kraftskada. Gör en sekundärattack.
Sekundärmål: Varje fiende intill primärmålet.
Sekundärattack: Intelligens mot Reflexer
Träff: 1t6 + ½Intelligens kraftskada.
Miss: Halv skada, men ingen sekundärattack.
Svaghet Magiker Attack 1
En grönglänsande stråle far ut från din framsträckta hand och stjäl din fiendes styrka.
Daglig ö Trolleri, Nekrotisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Intelligens mot Stabilitet.
Träff: 2t10 + ½Intelligens nekrotisk skada.
Effekt: Målet blir försvagat och nersaktat.
Syrapil Magiker Attack 1
En grönskimrande pil far iväg mot målet och träffar med ett plask.
Daglig ö Trolleri, Syra, Verktyg
Normal handling Avstånd 20
Primärmål: En varelse.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 2t8 + ½Intelligens syraskada och fortgående 5 syraskada (RS). Utför en sekundärattack.
Sekundärmål: Varje Varelse intill primärmålet.
Sekundärattack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 1t8 + ½Intelligens syraskada och fortgående 5 syraskada (RS).
Miss: Halv skada, fortgående 2 syraskada (RS) men ingen sekundärattack.
Sömn Magiker Attack 1
Du skickar din viljekraft mot fienden och försöker övervinna dem med magisk dåsighet.
Daglig ö Trolleri, Sömn, Verktyg
Normal handling Område utbrott 2 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Vilja.
Träff: Målet blir nersaktat (RS).
Första missade räddningsslaget: Målet blir medvetslöst (RS).
Miss: Målet blir nersaktat (RS).
Trevande skuggor Magiker Attack 1
Du ger skuggorna liv och får dem att angripa dina fiender.
Daglig ö Trolleri, Illusion, Psykisk, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 1 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Vilja
Träff: 3t6 + ½Intelligens psykisk skada och målet blir nersaktat.
Effekt: Området är fyllt av hungriga skuggor. Varje varelse som träder in i eller startar sitt drag i området drabbas av ½Intelligens psykisk skada och blir nersaktad.
Andra gradens talanger
Fjäderlätt Magiker Nytta 2
Likt en fjäder faller du eller en allierad sakta och mjukt mot marken.
Daglig ö Trolleri
Villkorad handling Avstånd 10
Avbrott: Du eller en varelse inom räckvidden faller.
Effekt: Den fallande varelsen tar ingen skada av fallet och blir inte liggande vid landningen.
Flyta Magiker Nytta 2
Du svävar en liten bit över marken och glider fram över hinder.
Daglig ö Trolleri
Snabb handling Personlig
Effekt: Du svävar en decimeter över marken fram till slutet av situationen eller tills du faller omkull. Du kan ignorera svår terräng, du utlöser inte lika många fällor och du kan inte upptäckas av Vibrakänsla. Du erhåller även en fördel motsvarande halva din Visdom på tester av Förstulenhet. Du kan bara flyta över fast mark eller en vätskeyta alldeles under dig. Om du försöker använda den här talangen till att ta dig över ett bråddjup, kommer du att falla ner i det.
Hals över huvud Magiker Nytta 2
Du blir aningen suddig i konturerna när du snabbt drar dig bort från slagfältet.
Daglig ö Trolleri
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan göra en glidning upp till dubbla din fart.
Hoppa Magiker Nytta 2
Med ett väldigt språng hoppar du eller en allierad iväg.
Situation ö Trolleri
Kort handling Avstånd 10
Mål: Du eller en varelse.
Effekt: Målet gör ett test av Idrott med en talangfördel av +10 och kan röra sig det antal rutor resultatet anger (enligt reglerna för längdhopp, på sidan 32). Hoppet räknas automatiskt som om det görs med ansats.
Hägring Magiker Nytta 2
Du gestikulerar och terrängen skimrar till och förändras.
Daglig ö Trolleri, Illusion, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 2 inom 10 meter
Effekt: Svår terräng inom utbrottet kostar 2 extra meter istället för 1 extra som normalt. Dessutom erhåller alla faror och fällor inom området en fördel på alla attackslag motsvarande en halva din Intelligens. Effekten varar under resten av situationen.
Sköld Magiker Nytta 2
Du gestikulerar snabbt och en sköld av ren trollkraft formas för att skydda dig från attacker.
Situation ö Trolleri, Kraft
Villkorad handling Personlig
Avbrott: Du blir träffad av en attack.
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +4 på PK och Reflexer.
Överväldigande närvaro Magiker Nytta 2
Skuggorna djupnar omkring dig, din röst blir en tordönsstämma och du tycks växa när du konfronterar de som dåraktigt sätter sig upp mot dig.
Situation ö Trolleri, Fruktan
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +5 på alla tester av Kuva och alla varelser intill dig drabbas av en nackdel av –2 på sina attackslag mot dig.
Tredje gradens talanger
Eldklädnad Magiker Attack 3
Flammor slår ut från dig och omvärver dina fiender.
Daglig ö Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Intill utbrott 3
Mål: Varje fiende inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Stabilitet.
Träff: 2t8 + ½Intelligens eldskada och fortgående 5 eldskada (RS).
Miss: Halv skada, men ingen fortgående skada.
Färgvirvel Magiker Attack 3
En våg av virvlande färger far ut från dina fingrar och slår mot dina fiender.
Daglig ö Trolleri, Strålande, Verktyg
Normal handling Intill utbredning 5
Mål: Varje varelse inom utbredningen.
Attack: Intelligens mot Vilja.
Träff: 2t6 + ½Intelligens strålande skada och målet blir omtumlat.
Miss: Halv skada, men målet blir inte omtumlat.
Isstrålar Magiker Attack 3
Dina ögon sänder ut två isblå strålar som fryser ner dina fiender.
Situation ö Trolleri, Köld, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En eller två varelser.
Attack: Intelligens mot Reflexer, en attack per mål.
Träff: 1t8 + ½Intelligens köldskada och målet blir orörligt.
Kulblixt Magiker Attack 3
Du slungar ett klot som sprakar av elektricitet mot dina fiender och chockar dem ordentligt.
Daglig ö Trolleri, Blixt, Verktyg
Normal handling Område utbrott 2 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 4t6 + ½Intelligens blixtskada.
Miss: Halv skada
Spegellabyrint Magiker Attack 3
Dina fiender finner sig inspärrade i en förvirrande labyrint av speglar.
Daglig ö Trolleri, Illusion, Verktyg
Normal handling Område utbrott 2 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Vilja.
Träff: Målet är orörligt och drabbas av en nackdel på alla attackslag motsvarande hälften av din Intelligens (RS båda).
Femte gradens talanger
Bigbys iskalla hand Magiker Attack 5
En väldig näve av is dyker upp och greppar dina fiender.
Daglig ö Trolleri, Frammaning, Köld, Verktyg
Normal handling Avstånd 20
Effekt: Du frammanar en meterhög hand av is i en ledig ruta inom räckvidden och handen attackerar en fiende intill sig. Som en kort handling kan du flytta handen 6 meter.
Mål: En varelse intill handen.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 2t8 + ½Intelligens köldskada och handen greppar målet. Handen har samma Stabilitet och Reflexer som du.
Bevara snabb: Ett greppat mål drabbas av 1t8 + ½Intelligens köldskada när du bevarar effekten. Som en normal handling kan du få handen att angripa ett nytt mål, men du måste då släppa ett redan greppat mål (som en fri handling).
Eldboll Magiker Attack 5
Du skapar ett klot av flammor i din hand och slungar det mot dina fiender.
Daglig ö Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Område utbrott 3 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 3t6 + ½Intelligens eldskada.
Miss: Halv skada.
Hjärnspöke Magiker Attack 5
Du skapar en inbillning av den mest fruktansvärda varelse som kan tänkas utifrån målets egen undermedvetna fruktan.
Daglig ö Trolleri, Fruktan, Illusion, Psykisk, Verktyg
Normal handling Avstånd 20
Mål: En varelse.
Attack: Intelligens mot Vilja.
Träff: 2t10 + ½Intelligens psykisk skada.
Effekt: Målet drabbas av fortgående 5 psykisk skada och har Underläge mot alla (RS båda).
Spindelnät Magiker Attack 5
En klibbig massa av spindeltrådar far iväg från dina fingrar.
Daglig ö Trolleri, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 2 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: Målet är orörligt (RS).
Effekt: Utbrottet skapar ett område fyllt av klibbiga trådar som varar under resten av situationen. Området anses vara svår terräng. Varje varelse som slutar sitt drag inne i området blir orörlig (RS).
Stinkmoln Magiker Attack 5
Gröna, vämjeliga ångor fyller ett område.
Daglig ö Trolleri, Gift, Toxisk, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 2 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Stabilitet.
Träff: 1t10 + ¼Intelligens toxisk skada.
Effekt: Utbrottet skapar ett område av giftiga ångor som skymmer sikten fram till slutet av ditt nästa drag. Varje varelse som träder in i eller startar sitt drag i området drabbas av 1t10 + ½Intelligens toxisk skada. Som en kort handling kan du flytta molnet 6 meter.
Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen.
Stjärndamm Magiker Attack 5
I en blixt av klart ljus faller ett gyllene damm ner över alla varelser i området.
Daglig ö Trolleri, Strålande, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 20
Mål: Varje varelser inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 1t10 + ½Intelligens strålande skada och målet är förblindat
Effekt: Målet erhåller ingen fördel av skyl eller osynlighet och kan inte bli dold (RS).
Sjätte gradens talanger
Dimensionsdörr Magiker Nytta 6
Du gestikulerar och befinner dig plötsligt på en annan plats.
Daglig Trolleri, Teleportation
Kort handling Personlig
Effekt: Teleportera 10 meter. Du kan inte föra med dig andra varelser.
Dimvägg Magiker Nytta 6
En tät dimma breder ut sig framför dig.
Daglig Trolleri, Frammaning
Normal handling Område vägg 8 inom 10 meter
Effekt: Tjock dimma breder ut sig i form av en vägg. Dimman skymmer sikten och varar fram till slutet av ditt nästa drag. Varelser inne i dimman anses ha skyl.
Bevara snabb: Du kan bevara väggen under resten av situationen.
Förställa sig själv Magiker Nytta 6
Du knäpper med fingrarna och plötsligt ser du ut som någon annan.
Daglig Trolleri, Illusion
Snabb handling Personlig
Effekt: Du kan få dig själv – inklusive dina kläder, vapen, pansar och annan utrustning – att se annorlunda ut. Du kan förefalla en halvmeter kortare eller längre, tjock, tunn eller någonstans däremellan. Du kan dock inte förändra din kroppstyp. Till exempel, du kan välja att se ut som en människa, en annan humanoid eller någon varelse som åtminstone har människoform. I övrigt bestämmer du fritt hur mycket du vill förändra ditt utseende. Du kan välja att lägga till eller dölja någon mindre detalj, såsom en leverfläck eller ett skägg, eller se ut som en helt annan person.
Formeln ger inte förmågor eller beteenden som hör till den valda formen. Den förändrar inte heller hur du eller din utrustning uppfattas med känsel eller hörsel. En stridsyxa som ser ut som en dolk, känns fortfarande som en stridsyxa (speciellt när man blir träffad av den).
Om du använder denna formel till att förklä dig, erhåller du en fördel av +5 på testet av Bedräglighet.
Osynlighet Magiker Nytta 6
Plötsligt försvinner det du pekar på spårlöst.
Daglig Trolleri, Illusion
Normal handling Avstånd 5
Mål: Du eller en varelse.
Effekt: Målet blir osynligt fram till slutet av ditt nästa drag. Om målet utför en attack, blir det genast synligt.
Bevara normal: Så länge målet är inom räddvidden kan du bevara effekten.
Skingra magi Magiker Nytta 6
Med en gest skingrar du en fiendes magi.
Daglig Trolleri, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En frammaning eller zon.
Attack: Intelligens mot Vilja hos den som skapade frammaningen eller zonen.
Träff: Frammaningen eller zonen skingras och alla dess effekter försvinner omedelbart.
Sväva Magiker Nytta 6
Du svävar upp över dina fienders huvuden.
Daglig Trolleri
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan röra dig 4 meter vertikalt och sväva där. Medan du svävar är du ostadig och drabbas av en nackdel av –2 på attackslag, PK och Reflexer. Du kan aldrig sväva på högre höjd än 4 meter över marken med denna formel.
Bevara kort: Du kan bevara effekten under resten av situationen. Medan du bevarar den kan du röra dig 3 meter vertikalt eller 1 meter horisontellt (men aldrig högre upp än 4 meter över marken). Om du slutar att bevara effekten sjunker du mjukt till marken.
Sjunde gradens talanger
Eldklot Magiker Attack 7
En glödande, ärtstor pärla far iväg från ditt pekfinger och detonerar i ett hav av flammor.
Situation Trolleri, Eld, Verktyg
Normal handling Område utbrott 2 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 3t6 + ½Intelligens eldskada.
Telekinesi Magiker Attack 7
En osynlig kraft plockar upp din fiende, slår honom mot väggar och tak innan du slutligen slungar honom mot marken.
Situation Trolleri, Kraft, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Intelligens mot Stabilitet.
Träff: 2t10 + ½Intelligens kraftskada och du knuffar målet 3 meter och slår omkull det till liggande.
Vinterns raseri Magiker Attack 7
Du kallar fram en iskall snöstorm över dina fiender.
Situation Trolleri, Kyla, Verktyg
Normal handling Område utbrott 2 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Stabilitet.
Träff: 2t8 + ½Intelligens köldskada.
Effekt: Virvlande snö som skymmer sikten fyller området och varje varelse som startar sitt drag i området drabbas av köldskada motsvarande en fjärdedel av din Intelligens. Snön varar fram till slutet av ditt nästa drag. Du kan skingra den tidigare med en snabb handling.
Vän eller fiende Magiker Attack 7
Du förvirrar dina fienders syn så att de inte vet vem som är vän eller fiende.
Situation Trolleri, Illusion, Verktyg
Normal handling Område utbrott 1 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Vilja.
Träff: 2t8 + ½Intelligens psykisk skada och du och dina allierade kan räkna målet som en allierad när det gäller omringning fram till slutet av ditt nästa drag.
Åskvigg Magiker Attack 7
Du släpper lös en kraftig elektrisk urladdning från dina fingertoppar.
Situation Trolleri, Blixt, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Primärmål: En varelse.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 2t6 + ½Intelligens blixtskada. Utför en sekundärattack.
Sekundärmål: En eller två varelser inom 10 meter från primärmålet, en attack per mål.
Sekundärattack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 1t6 + ½Intelligens blixtskada.
Nionde gradens talanger
Blixtorm Magiker Attack 9
En elektrisk urladdning far ut från dina fingrar och tar formen av en jättelik huggorm.
Daglig Trolleri, Blixt, Gift, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Mål: En varelse.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 2t12 + ½Intelligens blixtskada och målet får fortgående 5 giftskada och är nersaktat (räddningsslag avslutar båda).
Miss: Halv skada och målet är nersaktat (räddningsslag avslutar).
Eldvägg Magiker Attack 9
En vägg av väldiga flammor slår upp ur marken framför dig.
Daglig Trolleri, Eld, Frammaning, Verktyg
Normal handling Område vägg 8 inom 10 meter
Effekt: Höga flammor slår upp i form av en vägg. Elden skymmer sikten och varar fram till slutet av ditt nästa drag. Varje varelse som startar sitt drag intill väggen drabbas av 1t6 + ½Intelligens eldskada. En varelse som träder in i väggen eller som startar sitt drag inne i väggen drabbas av 3t6 + ½Intelligens eldskada. Att gå in i en av väggens rutor kostar 3 meter extra förflyttning.
Bevara snabb: Du kan bevara väggen under resten av situationen.
Mordekais svärd Magiker Attack 9
Du åkallar en skimrande, svärdsliknande klinga av ren kraft.
Daglig Trolleri, Frammaning, Kraft, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Effekt: Du frammanar ett svärd av ren kraft i en ledig ruta inom räckvidden och svärdet attackerar en fiende intill sig. Som en kort handling kan du flytta svärdet till en ledig ruta inom räckvidden.
Mål: En varelse intill svärdet.
Attack: Intelligens mot Reflexer.
Träff: 1t10 + ½Intelligens kraftskada.
Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen. När du bevarar effekten får du göra en ny attack.
Regnbågsmönster Magiker Attack 9
Du skapar ett område fyllt av virvlande färger.
Daglig Trolleri, Illusion, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 3 inom 10 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Vilja.
Träff: 1t8 + ½Intelligens psykisk skada och målet är orörligt fram till slutet av ditt nästa drag. Därefter är målet omtumlat (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada och målet är nersaktat fram till slutet av ditt nästa drag.
Effekt: Du skapar ett område fyllt av virvlande färger som fyller sinnet. Varje varelse som träder in i eller startar sitt drag inom området blir omtumlad (räddningsslag avslutar).
Vinterstorm Magiker Attack 9
Stora hagelstenar vräker ner över dina fiender.
Daglig Trolleri, Kyla, Verktyg, Zon
Normal handling Område utbrott 3 inom 20 meter
Mål: Varje varelse inom utbrottet.
Attack: Intelligens mot Stabilitet.
Träff: 2t8 + ½Intelligens köldskada och målet är orörligt (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada och målet är nersaktat (räddningsslag avslutar).
Effekt: Utbrottet skapar ett område av snö och is som räknas som svår terräng och varar under resten av situationen.
Tionde gradens talanger
Dimensionsveck Magiker Nytta 10
Du får rummets dimensioner att ge efter för din magiska kraft.
Daglig Trolleri, Teleportation
Snabb handling Avstånd 20
Mål: Två lediga rutor.
Effekt: Fram till slutet av ditt nästa drag anses dessa två rutor befinna sig intill varandra när det gäller förflyttning (av alla de slag).
Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen.
Flimmer Magiker Nytta 10
Du blir plötsligt otydlig – dina konturer fladdrar och flimrar.
Daglig Trolleri, Illusion
Snabb handling Personlig
Effekt: Under resten av situationen erhåller du en talangfördel av +2 på alla försvar och fiender som befinner sig 5 eller fler meter bort från dig kan inte ens se dig.
Illusionsvägg Magiker Nytta 10
Med några magiska gester skapar du en chimär av en massiv vägg.
Situation Trolleri, Illusion, Verktyg
Normal handling Område vägg 8 inom 20 meter
Effekt: Du skapar en illusion av en massiv vägg (gjord av sten eller metall) som är 4 meter hög. Väggen skymmer sikten för dina fiender (men inte för dig eller dina allierade) och varar fram till slutet av ditt nästa drag. När en fiende försöker gå in i en ruta som väggen upptar gör du ett angrepp av Intelligens mot Vilja mot fienden. Om du träffar kan denna fiende inte ta sig igenom väggen i detta drag (men kan försöka igen i ett senare drag). Om du missar har fienden genomskådat illusionen och är inte längre hindrad av den alls.
Bevara snabb: Du kan bevara väggen under resten av situationen.
Motståndskraft Magiker Nytta 10
Din magi skyddar dig eller en allierad från skada.
Daglig Trolleri
Snabb handling Avstånd 10
Mål: Du eller en allierad.
Effekt: Under resten av situationen erhåller målet Motstå (halva din grad + halva din Intelligens) mot den typ av skada som du väljer från följande lista: blixt, dunder, eld, gift, kraft, kyla, nekrotisk, psykisk, strålande och syra.
Spegelbilder Magiker Nytta 10
Fyra identiska kopior av dig dyker upp och förvirrar dina fiender.
Daglig Trolleri, Illusion
Snabb handling Personlig
Effekt: Fyra kopior av dig dyker upp i samma ruta som du och gör att du erhåller en talangfördel av +8 på PK. Varje gång en attack missar dig förintas en av spegelbilderna och talangfördelen på PK minskas med 2. När fördelen når ner till +0 är alla spegelbilderna förintade och formeln har upphört. Annars varar den under resten av situationen.