Paladin
Särdrag
Stridsroll: En paladins roll är försvar. Han är tungt rustad och tål mycket stryk.
Talangkälla: En paladins talanger baseras på teurgi. Han har skaffat sig dessa genom att hängivet kämpa för sina ideal.
Grundegenskaper: Den viktigaste grundegenskapen för en paladin är Styrka, men han behöver även Utstrålning och Visdom.
Livspoäng per grad: 5.
Vitalitetspoäng: 8 + halva Fysiken.
Försvarsfördelar: +1 Stabilitet, +1 Reflexer, +1 Vilja.
Klassfärdigheter: En paladins klassfärdigheter (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Diplomati (Uts), Historia (Int), Insikt (Vis), Kuva (Uts), Läkekonst (Vis), Religion (Int) och Uthållighet (Fys).
Tränade färdigheter: Religion plus ytterligare tre klassfärdigheter.
Vapenträning: Enkla närstridsvapen, militära närstridsvapen och enkla avståndsvapen.
Pansarträning: Tyg, läder, skinn, ringbrynja, fjällpansar, rustning, lätt sköld och tung sköld.
Klassförmågor: Kraftflöde, Märka syndare, Handpåläggning.
Paladiner är förkämpar och försvarare av sanning, rättvisa och den rätta vägen. Han är hängiven sin gud och genom guden får han kraft att göra det rätta. Den typiske paladinen är en helig riddare, uppsutten på sin trofasta springare för att nedkämpa ondskan varhelst den vågar visa sig. Vad paladiner saknar i list och finurlighet, uppväger de mer än väl med uppriktighet, ärlighet och mod.
Äventyrande: Paladiner söker efter fiender och orättvisor för att ställa saker till rätta igen. De är heliga förkämpar som aldrig tvekar att ge sig i kast med de mörka makterna.
Magi: Magi är hängivenhet till sina ideal. Genom att låta sanning och rättvisa råda kan mirakel utföras.
Religion: Paladiner är utöver präster i sin hän-givenhet och bekänner sig oftast till någon lagligt god, laglig eller god gud. Det är dock inte omöjligt för en paladin att tillhöra någon annan gud, så länge han tjänar gudens sanning och rättvisa.
Bakgrund: Vissa sagovärldar har riddarordnar som nästan uteslutande utgörs av paladiner. I andra världar kan det vara enskilda väpnare som i sin strävan efter närmast ouppnåeliga riddarideal, lyckas bli paladiner.
Raser: Människor och dvärgar är de som har flest paladiner bland sin befolkning. Bland alver och halvorcher är det så sällsynt att man knappt hört talas om det och inte heller bland gnomer eller halvlingar är det speciellt vanligt.
Andra klasser: Paladiner har en förmåga att se världen i enbart svart och vitt. Magiker som sysslar med nekromanti, liksom präster av onda gudar, är hatade fiender, medan andra klasser är personer som kan vara till nytta även om de inte har den klarsynthet som en paladin besitter.
Paladiners verktyg
En paladin kan använda en helig symbol som verktyg för sina mirakel. Han kan fortfarande kasta mirakel även utan ett sådant verktyg, men när han använder ett magiskt verktyg erhåller han dess fördel på attack- och skadeslag när han kastar mirakel som har nyckelordet ”Verktyg”.
Paladiner kan även använda ett heligt svärd som verktyg.
Paladiner och gudar
En paladin är helt hängiven en viss gud och måste alltid ha samma livsåskådning som guden. Följande gudar finns att välja på.
Gud Livsåskådning Domäner
Jasmai Lagligt god Visdom, Magi
Korden Lagligt god Lagar, Försvar
Yahene Lagligt god Ljus, Krig, Beskydd
Aridyn God Resor, Väktare
Thalander God Djur, Jordbruk, Växter
Loramni Kaotiskt god Frihet, Läkning, Beskydd
Luna Kaotiskt god Månen, Dimmor
Anaris Laglig Eld, Krig, Solen
Arkanni Laglig Krig, Rättvisa, Styrka
Kuzana Laglig Jord, Kunskap, Byggen
Motara Laglig Krig, Läkning, Styrka
Valkoon Laglig Fåglar, Krig, Luft
Bruggid Neutral Döden, Läkning, Resor
Chalavar Neutral Frosseri, Rikedom
Delunda Neutral Resor, Hantverk, Tur
Enoran Neutral Döden, Kunskap
Shehaan Neutral Lurendrejeri, Dimmor
Thoin Neutral Jord, Krig, Styrka
Gadaru Kaotisk Lurendrejeri, Tur
Vaath Kaotisk Skratt, Tur
Kain Lagligt ond Förstörelse, Krig
Alchenda Ond Lurendrejeri, Beskydd
Isbri Ond Kunskap, Luft
Larhoon Ond Döden, Lurendrejeri
Esteris Kaotiskt ond Döden, Kaos
Halgrin Kaotiskt ond Smärta, Ondska
Vogg Kaotiskt ond Eld, Förstörelse, Kaos
Klassförmågor
Kraftflöde
En gång per situation kan du låta din guds kraft flöda ut genom dig. Denna himmelska kraft kan ta många former – två ges här, men det finns knep en paladin kan välja för att få fler alternativ. Det finns även ett knep som tillåter att han använder sitt kraftflöde en extra gång per situation.
Kraftflöde: Gudabenådad Paladin klassförmåga
Din guds rena kraft ger en varelse i närheten av dig möjlighet att bli av med ett försvagande tillstånd.
Situation Teurgi
Snabb handling Intill utbrott 10
Mål: En varelse inom utbrottet
Effekt: Målet får göra ett räddningsslag med en fördel motsvarande en fjärdedel av din Utstrålning.
Kraftflöde: Gudakraft Paladin klassförmåga
Din kropp uppfylls av din guds kraft och ditt angrepp förgör dina fiender.
Situation Teurgi
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller en fördel motsvarande en fjärdedel av din Visdom på skadeslaget för din nästa attack i samma drag.
Utse syndare
Du kan utse en fiende till syndare för att tvinga honom att ta strid mot dig.
Utse syndare Paladin klassförmåga
Du utmanar djärvt en fiende nära dig och sveder honom med himmelsk strålglans om han ignorerar din utmaning.
Obegränsad Teurgi, Strålande
Snabb handling Intill utbrott 3
Mål: En varelse inom utbrottet
Effekt: Du markerar målet. Målet förblir markerat tills du använder denna kraft mot ett annat mål. Om du markerar andra varelser med andra krafter förblir detta mål markerat. En varelse kan bara ha en markering i taget. En ny markering ersätter en gällande markering.
Om målet utför en attack som inte omfattar dig, erhåller han en nackdel av –2 på attackslagen och drabbas av strålande skada motsvarande halva din Utstrålning. Målet drabbas bara av denna skada en gång per drag. Om du rör dig bort från syndaren (dvs. slutar en förflyttning längre bort från syndaren än där du började), upphör markeringen genast och du kan inte använda talangen igen förrän i ditt nästa drag.
Handpåläggning
Genom denna förmåga kan du ge dina allierade av din egen styrka för att läka deras skador. Du kan använda denna förmåga ½Visdom antal gånger per dag, men endast en gång per drag.
Handpåläggning Paladin klassförmåga
Du ger av dig själv för att bota andra.
Daglig (special) Teurgi, Läkning
Snabb handling Närstrid beröring
Special: Du kan använda denna förmåga ½Visdom gånger per dag, men aldrig mer än en gång per drag.
Mål: En varelse
Effekt: Du spenderar ett vitalitetspoäng, men återfår inga livspoäng själv. Istället återfår målet livspoäng motsvarande sin egen vitalitet.
Paladiners talanger
Bastalanger
Försvagande slag Paladin Bastalang
Ditt brutala angrepp lämnar fienden kraftlös.
Obegränsad Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 1d + ½Styrka skada. Om målet är en utsedd syndare, drabbas det av en nackdel på alla skadeslag motsvarande halva din Utstrålning fram till slutet av ditt nästa drag.
Heligt slag Paladin Bastalang
Du attackerar fienden med ditt vapen, som flammar av heligt ljus.
Obegränsad Teurgi, Strålande, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 1d + ½Styrka strålande skada. Om målet är en utsedd syndare, erhåller du en fördel av ½Visdom på skadan.
Oförfärat slag Paladin Bastalang
Att oddsen är emot dig, stärker bara din beslutsamhet.
Obegränsad Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka+1 per fiende intill dig mot PK.
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Stärkande slag Paladin Bastalang
Du attackerar din fiende utan nåd eller uppehåll, och din ihärdighet belönas med en gudagåva av livskraft.
Obegränsad Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 1d + ½Styrka skada och du erhåller ½Utstrålning tillfälliga livspoäng.
Sök syndaren Paladin Bastalang
Ditt vapen söker sig obönhörligt mot syndaren.
Obegränsad Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse som är utsedd syndare.
Attack: Styrka+2 mot PK.
Träff: 1d + ½Styrka skada.
Första gradens talanger
Genomträngande dråpslag Paladin Attack 1
Kraften i ditt slag tränger rakt igenom din fiendes pansar.
Situation Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot Reflexer.
Träff: 2d + ½Styrka skada och målet och ett antal fiender intill dig motsvarande halva din Visdom är markerade fram till slutet av ditt nästa drag.
Paladinens straffdom Paladin Attack 1
Din våldsamma attack straffar din fiende och skänker en allierad ny kraft.
Daglig Teurgi, Läkning, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK
Träff: 3d + ½Styrka skada.
Effekt: En allierad inom 5 meter från dig kan spendera ett vitalitetspoäng.
Skrämmande dråpslag Paladin Attack 1
Kraften i ditt slag får din fiende att tveka.
Situation Teurgi, Fruktan, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 2d + ½Styrka skada. Målet drabbas av en nackdel på alla attackslag motsvarade halva din Utstrålning fram till slutet av ditt nästa drag.
Skyddande dråpslag Paladin Attack 1
Kraften i ditt slag formas till en sköld runt en av dina allierade.
Situation Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 2d + ½Styrka skada.
Effekt: En allierad inom 5 meter från dig erhåller en talangfördel på PK motsvarande halva din Utstrålning fram till slutet av ditt nästa drag.
Straffande strålglans Paladin Attack 1
Du omvärver din fiende med heligt ljus.
Daglig Teurgi, Strålande, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot Reflexer
Träff: 3t8 + ½Styrka strålande skada, målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag och målet drabbas av en nackdel av –2 på PK (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada och målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag.
Strålande dråpslag Paladin Attack 1
Kraften i ditt slag står som en helig strålglans kring ditt vapen.
Situation Teurgi, Strålande, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 2d + ½Styrka + ½Visdom strålande skada.
Syndagissel Paladin Attack 1
Du åkallar din gud och drabbar din fiende med fruktansvärda smärtor som blir värre varje gång han attackerar någon.
Daglig Teurgi, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot Vilja
Träff: 3t8 + ½Styrka skada. En gång per drag drabbas målet av 1t8 + ½Utstrålning skada om han utför någon attack i sitt drag (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada. En gång per drag drabbas målet av 1t4 skada om han utför någon attack i sitt drag (räddningsslag avslutar).
Andra gradens talanger
Helgad cirkel Paladin Nytta 2
Din helgar ett område till din gud och åkallar gudens beskydd.
Daglig Teurgi, Verktyg, Zon
Normal handling Intill utbrott 3
Effekt: Utbrottet skapar ett område som ger dig och dina allierade en talangfördel av +1 på PK under resten av situationen medan ni befinner er inom området.
Himmelsk vältalighet Paladin Nytta 2
Ditt tal fylls av himmelskt välljud.
Daglig Teurgi
Snabb handling Personlig
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +4 på alla tester av Diplomati under resten av situationen.
Martyrens välsignelse Paladin Nytta 2
Du kliver fram och tar emot en attack som var ämnad för en allierad.
Daglig Teurgi
Omedelbart avbrott Intill utbrott 1
Utlösare: En allierad intill dig blir träffad av en närstridsattack eller en avståndsattack.
Effekt: Du blir träffad av attacken istället.
Tredje gradens talanger
Omskakande dråpslag Paladin Attack 3
Med ett väldigt slag får du din fiende att vackla bakåt.
Situation Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse.
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 2d + ½Styrka skada och du knuffar målet ½Visdom meter .
Rättrådigt dråpslag Paladin Attack 3
Ditt rättrådiga slag fyller dig och dina allierade med överjordisk kraft.
Situation Teurgi, Läkning, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK.
Träff: 2d + ½Styrka skada och du och alla allierade inom 5 meter från dig erhåller tillfälliga livspoäng motsvarande din Utstrålning.
Svepande dråpslag Paladin Attack 3
Du svingar ditt vapen omkring dig så att du får två fiender med en smäll.
Situation Teurgi, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En eller två varelser.
Attack: Styrka mot PK, en attack per mål.
Träff: 1d + ½Styrka skada och målet är markerat fram till slutet av ditt nästa drag.
Uppiggande dråpslag Paladin Attack 3
Du dräper din fiende och du och dina allierade piggas upp av den heliga kraften i ditt slag.
Situation Teurgi, Läkning, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot Vilja.
Träff: 2d + ½Styrka skada. Om du är sargad återfår du livspoäng motsvarande din Utstrålning. Sargade allierade inom 5 meter från dig återfår även de livspoäng motsvarande din Utstrålning.
Femte gradens talanger
Guds hand Paladin Attack 5
Du blir till din guds hand och sänder brännande ljus mot dina fiender.
Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot Stabilitet
Träff: 3t8 + ½Styrka strålande skada och målet drabbas av sårbarhet mot strålande skada motsvarande halva din Utstrålning under resten av situationen.
Miss: Halv skada och målet drabbas inte av någon sårbarhet.
Guds vrede Paladin Attack 5
Du sänder ut din guds vrede mot alla fiender omkring dig.
Daglig ✦ Teurgi, Verktyg, Zon
Normal handling Intill utbrott (¼Utstrålning)
Mål: Varje fiende inom utbrottet
Attack: Styrka mot Reflexer
Träff: 2t6 + ½Styrka skada.
Effekt: Utbrottet skapar ett område uppfyllt av ett heligt ljus som varar under resten av situationen och som ger dig och dina allierade en talangfördel av +1 på alla försvar medan ni befinner er inom området.
Offervilja Paladin Attack 5
Du tar ingen hänsyn till din kropps begränsningar utan satsar allt på att fälla fienden.
Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK och du måste förlora ett vitalitetspoäng (vilket inte återger några livspoäng).
Träff: 4d + ½Styrka strålande skada.
Miss: Halv skada
Sjätte gradens talanger
Delad skada Paladin Nytta 6
Du tar på dig en allierades lidande och smärtor.
Daglig ✦ Teurgi
Snabb handling Avstånd 5
Effekt: Du väljer ut en allierad inom 5 meter från dig och under resten av situationen överförs hälften av all skada den allierade drabbas av till dig istället. Ingen effekt kan reducera den skada du får på detta vis. Du kan avsluta denna effekt när du vill som en fri handling.
Guds röst Paladin Nytta 6
Du försäkrar dina allierade om att din gud hjälper dem att slå ner fienden.
Daglig ✦ Teurgi
Snabb handling Intill utbrott 1
Mål: Du och varje allierad inom utbrottet
Effekt: Under resten av situationen lägger målen halva din Utstrålning till alla sina skadeslag.
Helig ande Paladin Nytta 6
Nu uppfylls alla av en helig ande och kan höra varandra tänka.
Daglig ✦ Teurgi
Snabb handling Intill utbrott 6
Mål: Du och varje allierad inom utbrottet
Effekt: Under resten av situationen kan alla målen kommunicera telepatiskt med en räckvidd av 20 meter. Dessutom, när du utför en Bistå annan till någon av de andra målen ger din hjälp +4 istället för +2.
Sjunde gradens talanger
Beskyddande dråpslag Paladin Attack 7
Du byter snabbt plats med en sårad kamrat och tar hand om hans motståndare med ett kraftfullt hugg.
Situation ✦ Teurgi, Teleportation, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Primärmål: En allierad inom ½Visdom meter
Effekt: Du och primärmålet byter plats med varandra. Om en fiende nu är inom räckhåll, kan du utföra en sekundärattack.
Sekundärmål: En fiende
Sekundärattack: Styrka mot PK
Träff: 2d + ½Styrka skada.
Dundrande dråpslag Paladin Attack 7
Du slår med ditt vapen och en våldsam åskknall slår omkull din fiende.
Situation ✦ Teurgi, Dunder, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot PK (om målet är markerat av dig, ger en träff med 19–20 en fatalitet)
Träff: 2d + ½Styrka dunderskada och målet slås omkull och blir liggande.
Fjättrad fiende Paladin Attack 7
Du slungar din guds kraft mot fienden, fjättrar honom med den och drar honom till dig.
Situation ✦ Teurgi, Verktyg
Normal handling Avstånd 5
Mål: En varelse
Attack: Styrka mot Vilja
Träff: 2t10 + ½Styrka skada och du drar målet ½Utstrålning meter mot dig.
Guds ljus Paladin Attack 7
Du lyser plötsligt upp med ett gudomligt ljus som får fienderna att vackla.
Situation ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet.
Attack: Styrka mot Stabilitet
Träff: 1t8 + ½Styrka strålande skada och målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag.
Nionde gradens talanger
Ensam är stark Paladin Attack 9
Du är avskuren från dina allierade, men det gör dig bara starkare.
Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet
Attack: Styrka mot Stabilitet
Träff: 2t8 + ½Styrka strålande skada.
Effekt: Målet är försvagat (räddningsslag avslutar)
Special: Du kan inte använda denna talang om det finns allierade intill dig eller inom (5-½Utstrålning) meter från dig.
Guds glans Paladin Attack 9
Du sänder ut en gloria av heligt ljus som får fienden tappa mod och tveka.
Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg
Normal handling Intill utbrott 1
Mål: Varje fiende inom utbrottet
Attack: Styrka mot Vilja
Träff: 2t8 + ½Styrka strålande skada.
Effekt: Varje fiende som startar sitt drag intill dig blir nersaktad fram till slutet av ditt nästa drag.
Bevara snabb: Du kan bevara effekten under resten av situationen.
Heligt sken Paladin Attack 9
Du får ett gudomligt sken att spela över en fiende och andra fiender runt ryggar tillbaka.
Daglig ✦ Teurgi, Strålande, Verktyg
Normal handling Avstånd 10
Primärmål: En varelse
Attack: Styrka mot Reflexer
Träff: 1t10 + ½Styrka strålande skada. Utför en sekundärattack.
Sekundärmål: Varje fiende intill primärmålet
Sekundärattack: Styrka mot Reflexer
Träff: 1t10 + ½Styrka strålande skada och du knuffar målet ½Utstrålning meter.
Bevara snabb: När du bevarar denna effekt kan du utföra en ny sekundärattack (räknat från samma primärmål) mot ett sekundärmål.
Miss: Halv skada och ingen sekundärattack.
Tionde gradens talanger
Ett nytt hopp Paladin Nytta 10
Plötsligt ser alla ett gudomligt ljus tändas i dina ögon.
Daglig ✦ Teurgi
Normal handling Intill utbrott 3
Mål: Du och varje allierad inom utbrottet
Effekt: Målet kan göra ett räddningsslag mot varje försvagande effekt han är drabbad av.
Själsrening Paladin Nytta 10
Med en ren själ kan inget ont drabba en.
Situation ✦ Teurgi
Snabb handling Avstånd 5
Mål: Du eller en allierad
Effekt: Målet gör ett räddningsslag med en fördel av +2.
Ta mig istället Paladin Nytta 10
Med en gudomlig befallning får du faran att sugas mot dig.
Daglig ✦ Teurgi
Omedelbart avbrott Personlig
Utlösare: Du blir attackerad av en ytattack (Intill eller Område).
Effekt: Attacken träffar dig automatiskt, men alla allierade som blir träffade av samma attack drabbas bara av halv skada.