Rackare
En rackare är en rollfigur som förlitar sig på list och lurighet hellre än vapenmakt eller magi. Deras färdigheter kommer bäst till pass utanför stridens hetta, fast deras förmåga att hitta en motståndares svaga punkter gör dem farliga även när de tvingas till blodig kamp. En rackare lär sig att manipulera och kontrollera allehanda saker—från föremål till andra personer. De har förstått att ständigt iaktta och lära sig av världen omkring sig och använda allt de kan till sin fördel.
Livspoäng: 4 per grad.
Vitalitetspoäng: 7 + halva Fysiken.
Grundegenskap: +1 Händighet
Försvarsfördelar: +2 Reflexer.
Färdigheter: En rackare är tränad på 5 + ½Intelligens färdigheter. Rekommenderade färdigheter för en rackare (och nyckelegenskapen för varje färdighet) är Akrobatik (Hän), Bedräglighet (Uts), Förstulenhet (Hän), Gatusmarthet (Uts), Grottkunskap (Vis), Idrott (Sty), Insikt (Vis), Kuva (Uts), Tjuveri (Hän), Undersöka (Int) och Uppfatta (Vis).
Vapen- och pansarträning: Rackare är tränade på dolk, kortsvärd, pistolarmborst och slunga. Rackare är tränade på tygpansar och läderpansar.
Klassförmågor
De speciella förmågor som utmärker klassen rackare.
Första slag
Vid början av en situation, har varje varelse som ännu inte har agerat i denna situation Underläge mot dig.
Rackares vapen
När du strider med dolk erhåller du en fördel av +1 på attackslaget.
Rackartaktik
Vid första graden väljer du vilken taktik du använder: Brutal sälle eller Elegant kanalje. Den taktik du väljer bestämmer även vilka extra fördelar du får av vissa talanger (anges vid respektive talang).
Brutal sälle: Du erhåller en fördel på skadan du gör med tjuvhugg motsvarande hälften av din Styrka.
Elegant kanalje: Du erhåller en fördel på PK mot gratisattacker som orsakas av förflyttning motsvarande hälften av din Utstrålning.
Tjuvhugg
Du vet hur man utnyttjar ett överläge.
Tjuvhugg Rackare Klassförmåga
Din fiende är ur balans och snart är han död.
Obegränsad ö Kamp
Villkorad handling Närstrid eller Avstånd vapen
Krav: Du måste strida med kortbåge, pistolarmborst, lätt klinga eller slunga.
Reaktion: Din attack träffar en fiende som har Underläge mot dig.
Mål: Den utlösande fienden
Effekt: Din attack gör +2t6 extra skada.
Vapenfiness
När du utför en grundattack med lätt klinga använder du alltid Händighet istället för Styrka för både attackslag och skadeslag.
Talanger
Bastalanger
Elegant förflyttning Rackare Bastalang
Med en distraherande rörelse får du fienden att glömma att ducka.
Obegränsad ö Kamp
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan gå din fart. Om du går minst 2 meter och sedan attackerar och träffar en fiende med en vapenattack i samma drag, kan du lägga till ½Utstrålning på skadan.
Fintande förflyttning Rackare Bastalang
Du fintar höger, går vänster och din sylvassa klinga slinker in mellan pansaret och skär in djupt.
Obegränsad ö Kamp
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan gå din fart. Om du går minst 2 meter och sedan attackerar en fiende i samma drag, kan du utföra attacken mot Reflexer istället för PK.
Förstulen förflyttning Rackare Bastalang
Du tar dig fram långsamt och utnyttjar terrängen maximalt.
Obegränsad ö Kamp
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan gå din fart –2. Efter förflyttningen kan du testa Förstulenhet för att bli dold även om du bara har enkelt skyl eller enkelt skydd.
Lömsk förflyttning Rackare Bastalang
Du ser en ensam fiende och attackerar innan han förstår vad som hänt.
Obegränsad ö Kamp
Kort handling Personlig
Effekt: Du kan gå din fart. Om du går minst 2 meter, hamnar varje fiende inom 5 meter från dig som inte har någon allierad intill sig i Underläge mot dig.
Påpasslig förflyttning Rackare Bastalang
Din fiende försöker backa, men du tänker inte låta honom komma undan så lätt.
Obegränsad ö Kamp
Kort handling Personlig
Effekt: Du glider 1 meter. Varje fiende som är i Underläge mot dig, orsakar gratisattacker även med en glidning.
Första gradens talanger
Förblindande skur Rackare Attack 1
Ett moln av projektiler får fienden att tappa er ur sikte.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Intill utbredning 3
Krav: Du måste strida med kortbåge, pistolarmborst, lätt kastvapen eller slunga.
Mål: Varje fiende som du kan se inom utbredningen
Attack: Händighet mot PK
Träff: 1d + ½Händighet skada och målet blir förblindat.
Knuff och stöt Rackare Attack 1
Med ett låtsat felsteg och en snabb knuff, får du din motståndare att hamna precis där du vill ha honom.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot Vilja
Träff: 1d + ½Händighet skada och du omplacerar målet 1 meter.
Elegant kanalje: Du omplacerar målet ½Utstrålning meter.
Lurig attack Rackare Attack 1
Med en serie finter och bluffar får du fienden precis dit du vill ha honom.
Daglig ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen
Krav: Du måste strida med kortbåge, pistolarmborst, lätt klinga eller slunga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot PK
Träff: 3d + ½Händighet skada och du omplacerar målet 1 meter.
Effekt: Under resten av situationen omplacerar du målet 1 meter varje gång du träffar det med en attack.
Omtumlande stöt Rackare Attack 1
Din attack tar fienden med överraskning och han vacklar till av smärtan.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot PK
Träff: 1d + ½Händighet och målet blir omtumlat.
Plågsam stöt Rackare Attack 1
Med en vridning av klingan i såret, får du din motståndare att skrika av smärta.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot PK
Träff: 2d + ½Händighet skada.
Brutal sälle: Du erhåller en fördel på skadan av ½Styrka.
Sittande fågel Rackare Attack 1
En snabb stöt gör din fiende vidöppen för dina attacker.
Daglig ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen
Krav: Du måste strida med kortbåge, pistolarmborst, lätt klinga eller slunga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot PK
Träff: 2d + ½Händighet skada och målet är nersaktat och har Underläge (räddningsslag avslutar båda).
Miss: Halv skada och målet har Underläge.
Andra gradens talanger
Extremt hopp Rackare Nytta 2
Du hoppar iväg utan att ens ta sats.
Obegränsad ö Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Idrott.
Effekt: Du kan utföra ett längdhopp eller höjdhopp utan ansats som om du egentligen hade ansats.
Gäckande skugga Rackare Nytta 2
Tyst och snabbt rör du dig framåt.
Obegränsad ö Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Förstulenhet
Effekt: Du kan förflytta dig din fart och sedan utföra ett test av Förstulenhet (se beskrivningen av färdigheten vad man kan uppnå med detta). Testet drabbas inte av den normala nackdelen för att du rör dig.
Mästerbluffare Rackare Nytta 2
Sanning och lögn är ju bara två sidor av samma mynt.
Situation ö Kamp
Villkorad handling Personlig
Avbrott: Du testar Bedräglighet men gillar inte resultatet.
Krav: Du måste vara tränad på Bedräglighet.
Effekt: Du får slå om testet. Du måste bestämma dig för att slå om innan SL meddelat resultatet och du måste använda det nya slaget istället för det ursprungliga.
Tumla Rackare Nytta 2
Du tumlar undan faran och duckar för fiendens svepande vapen.
Situation ö Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Akrobatik.
Effekt: Du kan göra en glidning motsvarande din fart (eller kortare).
Tredje gradens talanger
Förberedande stöt Rackare Attack 3
Med en inledande stöt förbereder du en mordisk uppföljning.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga.
Mål: En varelse.
Attack: Händighet mot PK.
Träff: 1d + ½Händighet skada och målet har Underläge mot dig. Utför en sekundärattack mot samma mål.
Sekundärattack: Händighet mot PK.
Träff: 1d + ½Händighet skada.
Slå och ducka Rackare Attack 3
Ett snabbt slag, ducka under fiendens motanfall och, vips, så är du förbi honom.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga.
Mål: En varelse.
Attack: Händighet mot Vilja.
Träff: 2d + ½Händighet skada. Dessutom byter du plats med målet och kan sedan glida 1 meter.
Elegant kanalje: Du kan glida ett antal meter motsvarande halva din Utstrålning.
Välta Rackare Attack 3
Ju större de är, desto hårdare faller de.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga.
Mål: En varelse.
Attack: Händighet mot PK.
Brutal sälle: Du erhåller en fördel på attackslaget motsvarande halva din Styrka.
Träff: 1d + ½Händighet skada och målet slås omkull och blir liggande.
Femte gradens talanger
Artärhugg Rackare Attack 5
Din vassa klinga öppnar ett stort sår på fienden.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med en lätt klinga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot Stabilitet
Träff: 2d + ½Händighet skada och fortgående skada motsvarande din Styrka (RS).
Lamslående attack Rackare Attack 5
Med en välriktad attack skadar du din fiendes ben.
Daglig ö Vapen
Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen
Krav: Du måste strida med kortbåge, pistolarmborst, lätt klinga eller slunga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot Stabilitet
Träff: 2d + ½Händighet skada och målet slås omkull liggande. Under resten av situationen, varje gång målet förflyttar sig mer än halva sin fart under en enda handling, faller det ner liggande vid slutet av den handlingen.
Miss: Halv skada och målet är inte liggande.
Snabba motattacker Rackare Attack 5
Med korta snabba hugg håller du dig undan från din fiende.
Situation ö Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med en lätt klinga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot PK
Träff: 2d + ½Händighet skada.
Effekt: Om målet attackerar dig i sitt nästa drag, drabbas det av skada motsvarande hälften av din Utstrålning och du kan glida 1 meter som en reaktion (villkorad handling).
Sjätte gradens talanger
Bättre fly än illa fäkta Rackare Nytta 6
Du tar dig snabbt bort från striden och lever för att slåss en annan dag.
Situation ✦ Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Akrobatik.
Effekt: Du kan glida din fart och om du är markerad upphör detta.
Fasadklättrare Rackare Nytta 6
Inga murar kan hindra dig.
Obegränsad ✦ Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Idrott.
Effekt: Testa Idrott för att klättra. Du kan röra dig med full fart medan du klättrar.
Kameleont Rackare Nytta 6
En vakt kommer plötsligt runt hörnet, men du tycks smälta samman med själva muren.
Obegränsad ✦ Kamp
Omedelbart avbrott Personlig
Utlösare: Du är dold, men blir av med skydd eller skyl mot en fiende.
Krav: Du måste vara tränad på Förstulenhet.
Effekt: Gör ett test av Förstulenhet. Fram till slutet av ditt nästa drag förblir du dold även utan skydd eller skyl så länge ingen fiende som ser dig har högre passiv Uppfatta än resultatet på ditt test. Om du inte har skydd eller skyl i slutet av ditt drag är du dock inte längre dold.
Lynchmobb Rackare Nytta 6
Högafflar, facklor och tjära är utmärkta sätt att göra sin åsikt hörd på.
Situation ✦ Kamp
Normal handling Intill utbrott 10
Krav: Du måste vara tränad på Kuva.
Mål: Du och varje allierad inom utbrottet.
Effekt: Målet erhåller en talangfördel av +2 på alla Utstrålningsbaserade färdighetstester och egenskapstester fram till slutet av ditt nästa drag.
Slingrigt sinne Rackare Nytta 6
Ditt sinne är inte dubbelbottnat utan trippelbottnat.
Situation ✦ Kamp
Omedelbart avbrott Personlig
Utlösare: Du blir träffad av en attack mot din Vilja.
Krav: Du måste vara tränad på Bedräglighet
Effekt: Du erhåller en talangfördel av +2 på Vilja mot denna attack.
Sjunde gradens talanger
Dimma av stål Rackare Attack 7
Med en våldsam energi fyller du luften med vassa projektiler.
Situation ✦ Kamp, Vapen
Normal handling Intill utbredning 5
Krav: Du måste strida med kortbåge, pistolarmborst, lätt kastvapen eller slunga.
Mål: Varje fiende inom utbredningen som du kan se.
Attack: Händighet mot PK
Träff: 1d + ½Händighet skada.
Konservöppnare Rackare Attack 7
Ditt snabba hugg hugger bort bitar av fiendens pansar.
Situation ✦ Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot Stabilitet
Träff: 1d + ½Händighet skada och målet drabbas av en nackdel av –1 på PK och Reflexer fram till slutet av ditt nästa drag.
Brutal sälle: Nackdelen på PK och Reflexer motsvarar halva din Styrka.
Rackarns tur Rackare Attack 7
Ibland kan otur förbytas i tur.
Situation ✦ Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid eller Avstånd vapen
Krav: Du måste strida med kortbåge, pistolarmborst, lätt klinga eller slunga.
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot PK
Träff: 2d + ½Händighet skada.
Miss: Utför en sekundärattack mot samma mål.
Sekundärattack: Händighet mot PK
Elegant kanalje: Du erhåller en fördel på det sekundära attackslaget motsvarande halva din Utstrålning.
Träff: 1d + ½Händighet skada.
Sand i ögonen Rackare Attack 7
Du kastar en näve sand i ögonen på fienden samtidigt som du hugger.
Situation ✦ Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot Reflexer
Träff: 1d + ½Händighet skada och målet är förblindat fram till slutet av ditt nästa drag.
Nionde gradens talanger
Akrobatisk attack Rackare Attack 9
Du tumlar omkring och lurar din fiende dit du vill.
Daglig ✦ Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga
Mål: En varelse
Special: Du omplacerar målet till en annan ruta intill dig innan attacken.
Attack: Händighet mot PK
Träff: 3d + ½Händighet skada
Effekt: Under resten av situationen, när du befinner dig intill detta mål och utför en närstridsattack mot det, får du omplacera det 1 meter innan attacken.
Mitt i nyllet Rackare Attack 9
Ett snabbt slag mot huvudet och fienden faller ner.
Daglig ✦ Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot Stabilitet
Träff: 2d + ½Händighet skada och målet slås medvetslöst (räddningsslag avslutar).
Miss: Halv skada och målet är omtumlat fram till slutet av ditt nästa drag.
Ner på knä Rackare Attack 9
Ett snabbt snitt i lårvenen får din fiende ner på knä.
Daglig ✦ Kamp, Vapen
Normal handling Närstrid vapen
Krav: Du måste strida med lätt klinga
Mål: En varelse
Attack: Händighet mot Stabilitet
Träff: 2d + ½Händighet skada och målet drabbas av fortgående skada motsvarande din Styrka och är i Underläge mot dig (räddningsslag avslutar båda).
Miss: Halv skada och ingen fortgående skada eller Underläge.
Tionde gradens talanger
Fri som en fågel Rackare Nytta 10
Inga bojor eller grepp kan hålla dig.
Daglig ✦ Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Akrobatik
Effekt: Du lyckas automatiskt med ett test av Akrobatik för att undfly ett grepp eller undfly ett fängsel.
Kleptoman Rackare Nytta 10
Inte ens under vild strid kan du låta bli att plocka åt dig saker.
Situation ✦ Kamp
Fri handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Tjuveri.
Effekt: I din nästa handling kan du ignorera den normala nackdelen av –10 för ficktjuveri under strid.
Skuggornas vän Rackare Nytta 10
Skuggorna tycks följa med dig medan du osedd tar dig fram.
Obegränsad ✦ Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Förstulenhet
Effekt: När du är dold och rör dig, kan du räkna hela sträckan du flyttar såsom varande i skyl om du lyckas med ett test av Förstulenhet i slutet av förflyttningen.
Överläge underifrån Rackare Nytta 10
Du smiter in mellan fötterna på din fiende och attackerar hans mjukare delar.
Daglig ✦ Kamp
Kort handling Personlig
Krav: Du måste vara tränad på Akrobatik.
Mål: En fiende intill dig som är större är dig och minst av Stor storlek.
Effekt: Flytta dig in i en av de rutor som målet upptar. Målet får utföra en gratisattack mot dig för att du lämnar en hotad ruta. När målet rör sig flyttar du med och befinner dig hela tiden i samma av målets rutor.
Medan du håller till här har målet Underläge mot dig och drabbas dessutom av –5 på alla attackslag mot dig. Andra fiender har dock ingen nackdel på sina attacker mot dig av denna effekt.
Målet kan försöka få bort dig med ett angrepp av Styrka eller Händighet mot Reflexer som en normal handling. Om målet lyckas kan det omplacera dig till valfri ruta intill sig själv.