Dunder&Drakar Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk Logga in   Sök
Skip Navigation Links
  • Start
  • Nyheter
    • Kommande produkter
  • Regler
    • Rollspelet
      • Basregler
        • Inledning
        • Spelets grunder
        • Rollfiguren
        • Raser
        • Bakgrunder
        • Klasser och talanger
        • Färdigheter
        • Knep
        • Utrustning
        • Konflikter
        • Utforskning
        • Ritualer
        • Spelledarens uppgift
        • Monster
        • Skatter
        • Äventyrande
      • Expertregler
      • Mästarregler
    • Äventyrsspelet
      • Sponsorkampanj
      • Köpa boken
    • Vad är nytt?
      • Klasser
      • Enklare siffror
      • Färdigheter
      • Delaktighet
    • Goda råd
  • Pangea
    • Geografi
    • Historia
    • Skapelsen
  • Äventyr
    • Heroiska
      • Stormens öga
      • I de blindas rike
      • I dimma död
      • Vintervila i Veum
    • Legendariska
    • Episka
    • Kampanjer
  • Tillbehör
    • Digitala hjälpmedel
    • Nerladdningar
  • D&D 3e
    • Översättningar
      • Grundtermer
      • Raser & Klasser
      • Färdigheter
      • Knep
      • Handlingar
      • Specialförmågor
      • Vapen
      • Pansar
      • Vapen/Pansar - Special
      • Utrustning
      • Tillstånd
      • Magitermer
      • Formelnamn
      • Monster
      • Språk
      • Gifter
      • Sjukdomar
      • Diverse
      • Metriska mått & vikt
    • Skillnader mot AD&D
      • Regeländringar
      • Magikers formler
      • Prästers formler
    • Rollspelet
    • Äventyrsspelet
    • Äventyr
    • Monsterprojektet
    • Verktyg
  • Blandat
    • Kul
      • Orchen och pajen
    • Pressmeddelanden
    • Vad är rollspel?
  • Klassiker
    • Tvillingbergen
    • Harondirs hemlighet
  • Länkar
  • Donationer
Skip Navigation Links>Start

Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk

En webbsajt för oss som spelar D&D på svenska.

DatumNyheter
2024-04-22Version 1.2 av rättelser till Basregler
2022-06-03En ny Kickstarter för Dunder & Drakar
2022-04-24En första version av rättelser till basreglerna
2022-04-15Basreglerna lanseras på GothCon
2021-10-28Kickstartern är i mål
2021-09-21En Kickstarter-kampanj för basreglerna startad
2019-04-23Första äventyret för Sagan om den brinnande himlen
2017-04-07Nya produkter. Äntligen!
2016-05-08Titan Games på DriveThruRpg
2016-03-25Dunder&Drakar på GothCon XL

1 2 3 4 5 6 7 8 9 
2006-07-30

Nu har jag kommit en bra bit på väg med Monsterprojektet.

Nu har jag kommit en bra bit på väg med Monsterprojektet , men inte fått någon feedback alls. Hmm, det kanske inte är någon som läser det här längre. Trots denna hemska misstanke passade jag på att göra klart version 0.37 av Bok 2. Det fanns ju lite löjliga missar bland klassernas formellistor och en formel saknade uppgift om tidsåtgång. Men framförallt gick jag igenom formlerna förvandla saker , förändra sig själv , olycksbringande omdaning , omdaning och omforma sig själv för att se till att de stämmer med reglerna för formändring i Bok 1. Som ni kanske vet har WotC gett upp när det gäller polymorph och relaterade formler. De kommer inte med nya rättningar, har strukit formlerna ur sin kampanj Mark of Heroes och rekommenderar att man tar bort dem ur sin egen kampanj. Varför? Jo, för att de inte kan komma på hur man skall hindra folk att hitta övermäktiga varelser att förvandla sig till. Jag tänkte dock inte ge upp lika lätt, utan tror fullt och fast att problemet ligger i att man kopplat formlernas begränsningar till antal LT istället för det mer uppenbara UG. Den uppmärksamme läsaren av Monster Manual IV kanske har noterat att kunskapsfärdigheternas förmåga att avslöja detaljer om en varelse man möter nu är kopplad till UG och inte LT. ('Jo, den där fjärilen är en Calephelis muticum , men den där fyrbenta stora saken som går och betar gräs därborta och råmar, det vete sjutton.') Så varför inte lösa problemet med omdaning på samma sätt? Jag satte alltså förändra sig själv till halva kastargraden (max UG 3) och baserad på byta form (så ingen hårdhud av den längre), omdaning till halva kastargraden (max UG 8) och baserad på anta form, samt förvandla saker och omforma sig själv till hela kastargraden (max UG 15 respektive 25) och baserade på anta form. Jag tror att de inte kan missbrukas på samma sätt längre. Om någon inser var jag har tänkt fel i detta (och varför inte WotCs alla designers redan har kommit fram till detta), får ni gärna skriva en post i forumet om det. Om man vill kolla in just dessa fem formler lite närmare, så har jag gjort särtryck av dem (länkar ovan).
Rss

Goda råd

Finns det något i spelet du undrar över? Skicka in dina frågor via denna länk.

Forum

Vill du diskutera spelet? Eller läsa vad andra tycker och tänker om det? Teleportera in på forumet här.

Bidrag

Har du skrivit något eget till spelet? Ett äventyr, en talang, ett knep eller kanske en helt ny klass? Varför inte skicka in det hit?

  • Flattr this

    PayPal - The safer, easier way to pay online!

    Donera

    Om någon har glädje av det projekt jag har arbetat med sedan 2001, får man gärna donera vad man tycker det är värt. Flatter, Paypal och Payson finns ovan.

    En annan möjlighet är att sätta in på mitt Nordea-bankkonto: 3016 04 12420 eller Swisha till 0708-148775.

Länkar

  • EN World
  • Order of the Stick
  • Rollspel.Nu
  • Sagan om den brinnande himlen
  • Speltidningen Fenix
  • SVEROK
  • Titan Games butik
  • Wizards of the Coast, D&D