Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk
En webbsajt för oss som spelar D&D på svenska.
2010-01-30
Varför magiska svärd inte är +1 längre
Sedan den allra första versionen av D&D har det funnits magiska svärd +1 . Man finner ett magiskt vapen och plötsligt har man +1 på attack- och skadeslag. Härligt.
Men om spelet skall vara roligt får man inte ha för lite eller för mycket plus på tärningen. Om man antar att en lagom nivå är att man lyckas på "10" med sin t20 mot en jämbördig utmaning, så spelar ju dessa magiska vapen en viktig roll. Huruvida en 29:e gradens krigare har ett svärd +6 eller en helt vanlig yxa gör ju en enorm skillnad. För att inte tala om skillnaden mellan att ha en rustning +6 eller inte.
Så spelet är kalibrerat runt att rollfiguren har magiska föremål som ger förbättringsfördelar på attackslag, skadeslag, PK och övriga försvar. Om en 29:e gradens krigare behöver "10" för att träffa en jämbördig motståndare, och denna behöver "10" för att träffa med sina motattacker, måste denne krigare ha sina magiska föremål. Utan sitt svärd och sin rustning flyger de nödvändiga siffrorna plötsligt iväg till "16" för att träffa och "4" för att bli träffad.
Men detta nödtvång att dela ut magiska saker, omöjliggör många intressanta scenarior. En kampanj där magiska skatter är sällsynta, till exempel. Men även enklare saker som att hjälten blir tillfångatagen och måste använda de vapen han hittar under rymmningsförsöket. Eller att han hittar en svärd som är viktigt för historien och inte borde bytas ut bara för att dess +2 börjar bli lite för dåligt.
Dessutom låser man fast rollfigurerna i sina val av utrustning. En härförare kanske vill spendera ett knep för att träna sig på fjällpansar, men om han har en ringbrynja +2 , är han inte speciellt motiverad att byta ut den mot ett normalt fjällpansar. En rackare med kortsvärd i högerhanden och dolk i vänsterhanden (för att kunna välja mellan lite mer skada eller bättre träffsäkerhet) behöver hitta två olika magiska vapen hela tiden. Eller en jägare med två vapen. Eller en präst med stridklubba och helig symbol. Och så vidare.
Traditionen med magiska svärd +1 i D&D är 35 år gammal, men det är dags att bryta den. Så i D&D 4Ever Fantasy finns det inte längre svärd +1 . Magiska föremål har inga förbättringsfördelar på attackslag, skadeslag, PK och övriga försvar. Istället erhåller rollfiguren dessa fördelar automatiskt med ökande grad. Plötsligt är det personen och inte saken, som gör skillnad.
Givetvis finns det fortfarande magiska svärd, men de har andra egenskaper och krafter än att ge +1. Intressanta och kul egenskaper som man mycket väl kan vilja ha kvar i 29 grader framåt.
För de spelledare som är traditionalister och inte gillar detta, är det en enkel sak att lägga tillbaka förbättringsfördelarna på sakerna igen. Vapen har förbättringsfördelar på attack och skada. Pansar har förbättringsfördelar på PK och halsprydnader har förbättringsfördelar på övriga försvar.
Men prova gärna på det nya sättet först. Ni kommer nog att bli överraskade över hur mycket lättare det känns.
Diskutera på forumet...
Goda råd
Finns det något i spelet du undrar över? Skicka in dina frågor via denna länk. |
Forum
Vill du diskutera spelet? Eller läsa vad andra tycker och tänker om det? Teleportera in på forumet här. |
Bidrag
Har du skrivit något eget till spelet? Ett äventyr, en talang, ett knep eller kanske en helt ny klass? Varför inte skicka in det hit? |