Ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk
En webbsajt för oss som spelar D&D på svenska.
2010-03-13
Är det här den tredje eller fjärde striden idag?
Det irriterar mig när ett spelsystem ger mig en massa bokföring i onödan. Ju mindre man behöver bokföra och hålla ordning på, desto mer hjärnkapacitet får man över till rollspelande.
I D&D 4Ever Fantasy finns det något som kallas "etappmål". Varje gång man har tagit sig igenom två situationer, har man passerat ett etappmål. Tanken med detta är att få spelarna att vilja försätta liite till ("vi skall bara...") innan man tvingas dra sig tillbaka för en god natts sömn.
Det är ju en bra tanke, men genom att bara belöna varannan strid (eller annan situation), skapas det ett behov av att bokföra antalet strider. Det är ingen stor grej, men varje extra bokföring sliter på hjärncellerna.
Så vad är det man får vid ett etappmål? Jo, tre saker:
Ett hjältepoäng
En extra daglig kraft hos sina magiska föremål
Vissa magiska saker blir starkare efter första etappmålet
Punkt 2 har jag redan utsett till slaktoffer sedan tidigare. Regeln är alltså att man bara kan aktivera ett begränsat antal dagliga krafter hos sina magiska föremål och att varje etappmål ger fler tillfällen. Varje föremåls dagliga kraft är ju fortfarande bara tillgänglig en gång per dag, men för att man inte skall ha en stuvarsäck full med magiska saker och byta varje gång man förbrukat ett föremål, har man denna begränsning. Fast, som sagt, har jag redan tänkt att slakta denna. Möjligtvis ersätta den med en enkel begränsning per situation, men för min egen del har jag aldrig känt att just detta är ett problem.
Punkt 1 skulle ju kunna ersättas med att man får ett hjältepoäng efter varje situation, men då får man ju dubbelt så många hjältepoäng. Så en lösning på detta kan ju vara att skapa andra sätt att använda sina hjältepoäng på och därmed locka spelarna att slösa dem på annat än extra handlingar i striderna.
Punkt 3 kan ju vara just något sådant. Istället för att vissa magiska saker blir starkare efter första etappmålet, kan ju de flesta magiska saker bli lite starkare om man spenderar ett hjältepoäng samtidigt som man använder dess (dagliga) kraft. En teleportationsring som tillåter dig att teleportera 5 meter, kanske tillåter 10 meter om du spenderar ett hjältepoäng. Sådana saker.
Vad tror ni om det? Är det bara jag som hatar onödig bokföring?
Diskutera på forumet...
Goda råd
Finns det något i spelet du undrar över? Skicka in dina frågor via denna länk. |
Forum
Vill du diskutera spelet? Eller läsa vad andra tycker och tänker om det? Teleportera in på forumet här. |
Bidrag
Har du skrivit något eget till spelet? Ett äventyr, en talang, ett knep eller kanske en helt ny klass? Varför inte skicka in det hit? |